Pengar till prsenter.
Under detta året har jag sagt att jag inte ska ge några specielt dyra gåver er till någon men ändå så blir det att varje år så slås nya rekård. har ca lagt ned minst 26 000 kr. Hur mycket har ni lagt ut?? hur får ni ner det finns det några max eller mini. vad gåvan är värd???
Tja, jag har väl lagt ut ca 250 kr, något mer finns inte. Julbordet kommer om jag är ansvarig för det bestå at extras makaroner och coop ketchup. För 26 000 kr skulle jag kunna leva gott i tre månader.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
3-4000:- har det blivit i år. Jag har spritt ut det då jag började handla julklappar redan i augusti.

Smart att börja handla tidigt mvh bjornen
jösses! man får väl rätta sig efter det man har ändå?
detta året blir det 200kr/person dvs 1.200kr totalt.(vi är 6personer)
det är lite mindre än förra året då vi hade 500kr/person.
helst vill vi inte byta alls någon utav oss,men det blir inte så,undrar varför,sitter traditionerna så hårt?
#1 blir lite nyfiken nu,du skriver att du hade klarat dig i 3månader på 26.000kr,hur menar du då?
hade jag haft 26.000kr hade jag klarat av att betala räkningar,mat och övrigt i 8månader.
#5 Då har du tur som har så lite räkningar och inte äter särskilt mycket eftersom det blir 3250 per månad då. Bara min hyra är nästan 1800 kr dyrare än så.
26000 delat i 3 blir 8666, så jag ljög nog när jag sa att jag kunde leva gott på dom, jag skulle nog leva som vanligt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
jag har inte laggt ner så mkt på julklappar iår.. kanske 3-4 tusen.
men har med många sagt att vi inte ska byta julklappar iår så har bara köpt till mamma, bror och några kompisar.
#6 nja,jag och sambon har separat ekonomi,nej mycket räkningar har jag inte,på sin höjd en tusenlapp och sedan brukar jag se till att ha 2.000kr "att leva på"
oj då .. läste visst inte ordentligt ^^ på ett helt år så blir de presenter för betydligt mer än 3-4 tusen! blir nog runt en 15-20 :P
bara i år bjöd jag min pojkvän på en resa så blev väl en 7000 bara där :P

Noll och intet. Beroende på hur man räknar.
Vi ger inga födelsedagspresenter eller julklappar till varandra, men visst köper min man en DVD om han ser en film jag gillar, eller jag köper en bok eller tröja till honom. Men jag vet inte om det räknas som "present".
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag skulle aldrig ge presenter för 26000 på ett år! Det är ju jättemycket pengar! Nu har jag inte så många som jag ger julklappar till längre, men oavsett hur många, så har jag aldrig varit en anhängare av att ge dyra presenter och julklappar.
På senare år har vi fått bättre ekonomi, så då behöver jag inte tänka lika mycket när jag ger presenter, men det är fortfarande inga speciellt dyra saker jag ger.

björnen, det låter helt otroligt mycket. Har du en enorm släkt, eller köper du bara väldigt dyrbara presenter?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Under detta året har jag väl lagt ungefär 0:-- på presenter.
Jag ger inga presenter och får inga och det är så jag vill ha det.
Är en present finare bara för att den är dyrare?
/Maria

Jag tycker att en presents värde ligger i hur mycket personen som ger den tänkt ut vad som passar till en viss person, graden av omtanke eller att träffa "på pricken". Och då kan presenten egentligen vara vad som helst från en kola till något dyrare.
Men att ge presenter som är "för dyra" sätter också mottagaren i en knepig sits, då den dyra presenten höjer ribban för vilken prisnivå man ska ligga på. Det är inte omtänksamt att ge något bara för att det är dyrt. Tvärtom. Jag skulle kunna bli arg om någon gav mig en onödigt dyr present - särskilt om det kombinerades med att givarens syfte i första hand vore att framställa sig själv som en fantastisk person. Syftet med gåvor är att få mottagaren att må bra. Tycker jag.
#15 Så tycker jag också
/Maria