är du tacksam?
hej.
vilket föredrar du?
1. HÖG inkomst och HÖGA utgifter.
2. HÖG inkomst och LÅGA utgifter.
3. LÅG INKOMST och LÅGA utgifter.
4.Låg inkomst och HÖGA utgifter.

Vad har det med tacksamhet att göra?
Finns det folk som föredrar låg lön och höga utgifter, istället för tvärtom?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Skulle det finnas någon som inte föredrar en hög inkomst och låga utgifter?
#1 jadu,folk som har lev i "bägge världar" vet varför detta skulle ha med tacksamhet att göra.
Jag hade valt Nr 2.
Har varit där. Men DÅ ville jag ha MER. "Såg" inte hur bra jag hade det då.
NU har jag Nr 4, eftersom jag är sjukpensionär. DET är surt!
Trodde ju att jag alltid skulle få vara frisk och få lov att jobba till mig pengarna.
MEN…jag har en sambo som jag dyrkar och han tycker om mig som jag ÄR.
DET är RIKEDOM!
Så jag är ändå glad åt min situtation.
Jo, jag har skuldsanering också, ovanpå allt. Men det tar slut om 3 år och 5 månader. Då ska jag gifta mig! 
Och DET är också RIKEDOM, när man får den man älskar!
#4 bra inlägg.
jag har haft nummer 1 och nu har jag nummer 3.
när jag hade nummer 1 dvs hög inkomst och höga utgifter va jag sällan nöjd,sökte hela tiden saker att lägga pengar på.
nu med nummer 3, låga inkomster och låga utgifter känner jag mig nöjd när jag kan planera och köpa mig ett par skor som jag längtat efter att få köpa ett tag. har bra ekonomi och bättre översikt än när jag hade mycket pengar då jag bara mer eler mindre strödde pengar omkring mig…trivdes inte alls med det…konstigt för de flesta verkar ju sträva efter att ha så hög lön som möjligt,men det är väl som de säger,pengar gör ingen lycklig,man kan vara glad och lycklig i själ och hjärta med lite pengar oxå.
jag blir rädd när jag ser i trådar som denna att folk måste ha ett minimum på 27-30.000kr/månad
läs inlägg #27,#54,#55,#56,#57
JAG BLIR RÄDD NÄR JAG LÄSER DESSA!!!
kolla:
#3 Så alla som pendlat mellan låga och höga inkomster har samma perspektiv på pengar?
Jo, nu är det planering.
Men om man ser en månad, något på extrapris som man inte har råd till just då, så väntar man tills nästa månad. (Eller så lånar jag av Ronny, min sambo) Men då kan det där man längtat efter, gått upp mycket i pris!
Men känner jag i hjärtat, att jag behöver eller VILL ha det OCH har råd, så köper jag det ändå. Dock med lite dåligt samvete, för något annat får stryka på foten.
Aaah, det GÅR, bara man vill och kan PLANERA! 
Eller hur?
Hade JAG haft de inkomsterna, hade jag varit jätterik!
Jösses Amalia, vad jag hade sparat till min pension och sen rest, njutit och LEVT för de pengarna!
Ja, talessättet: "De som har mycket, vill ha mer", är inte malplacerat i den tråden!
#8 och #9 jag skriver ett meddelande till dig(pm)
Har PM:at tillbaka till Dig!
#11 såg det,svarade..

#3, vad menar du? Jag har också varit "fattig". Som studerande, och som arbetslös på socialbidrag.
Vad man "föredrar" har väl inget med "tacksamhet" att göra?
För övrigt så finns det väl ingen som inte vill ha hög inkomst och låga utgifter?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
OM man blivit fattig och varit "rik" innan. Så är man väl tacksam om man åter får en högre inkomst eller lägre utgifter?
Så ser jag det.
När min skuldsanering är färdig, är JAG tacksam! För då blir jag "rik" igen och med låga utgifter.
Förstår Ni hur jag tänker? 

Eftersom jag är student, så får jag ju inte så mycket, och hyrorna är sinnesjukt dyra. Först och främst vill jag väl försöka satsa på att minska mina utgifter. Hög inkomst kommer jag väl aldrig få inom lärarjobbet, men jag kommer klara mig bra :)
#13 men som studerande och som arbetslös på socialbidrag har du ÄNDÅ haft mer än vad jag har haft.
#14 de flesta som har hög inkomst skaffar sig tyvärr oxå höga utgifter….
#14 jo,vad man föredrar har visst med tacksamhet att göra!
jag föredrar mindre pengar framför mycket pengar för då mår jag bäst och känner mig mer tacksam.
när jag hade mycket pengar(arv,lön mm)så rann bara pengarna genom fingrarna,man spenderade hejdlöst på grejer som man inte ens använde.
#19 Alla kanske inte hanterar pengar på samma sätt som du.
känner att jag måste lägga in ett inlägg och berätta hur jag känner angående tacksamhet.
om jag hade haft 50.000kr ut varje månad och haft utgifter på 45.000kr som vissa faktiskt har! då hade jag känt mig enort stressad äver att inte kuna vara sjuk för då finns inte pengar till alla räkningar…osv..är ni med på tankesättet? måste vara oerhört stressande att veta att man "måste" få 45.000kr in på kontot MINST för att få allt att gå runt..
själv levde jag MÅNGA år på 4.800kr NETTO(dvs efter skatt) jag hade allt man kan tänka sig,lägenhet,mobil,räkningar,mat,tv osv.. och NEJ min stolthet va för stor för att gå till SOC och det är jag GLAD och tacksam för idag att jag klarade mig UTAN inblandning fråån dem. man får helt enkelt anpassa sig till det man har.
vad jag menar med tacksamhet är att när man har levt knapert i sitt liv så uppskattar man minsta lilla i livet,och man kan inte för sitt liv förstå hur någon skulle behöva 30.000kr varje månad för att "bara gå runt" som familj,dvs inga nöjen ,inga utemat,inga fika ute…
man får ett helt annat perspektiv på saker och ting….
#20 nej de flesta verkar vara betydligt VÄRRE (se länken i #6)

"men som studerande och som arbetslös på socialbidrag har du ÄNDÅ haft mer än vad jag har haft"
Vad vill du ha sagt pipiz? Heja dig?
Jag har levt fattigt, nu har jag bra inkomst. Tacksam? Tja? Jag har ju fått jobba för att komma dit jag är nu, det har inte alltid varit så kul, så jag är nog mest nöjd. Jag har ju gjort det själv.
Om man sen har 50.000 ut, och utgifter på 45.000 så får man väl skylla sig själv (om det nu inte är några extraordinära omständigheter).
#14 Förstår fortfarande inte hur man kan vara tacksam mot något som man föredrar??
Att man kan vara tacksam för högre inkomst och att man lyckats få lägre utgifter, begriper jag. Då är man tacksam för det som är upphov till den situationen.
Och vad är det för fel i att ha höga utgifter när man har hög inkomst?

#6. Det beror ju på hur stor familj man har.
#21 Jag tror att fler än jag menar att alternativet med höga inkomster och låga utgifter inte är någon utopi utan att det är fullt möjligt för vissa att med en hög inkomst spara t.ex. 10,000 i månaden. Har du själv haft en inkomst på +50,000?
#24 för fel att ha höga utgifter när man har höga inkomster?
jadu,saken är den att man vänjer sig vid den höga standarden och får väldiga problem den dagen de exempelvis varslas..
kan ta ett exempel från våra vänner som båda jobbar ppå volvo.
ett par som vi känner jobar alltså båda på volvo(eller rättare sagt jobbade)
de hade cirka 23.000kr netto var,dvs 46.000kr TILSAMMANS ut varje månad.
men den inkomsten så resonerade de som så att ja,vi kan ju köpa ett dyrt hus,det har vi råd med nu när räntorna är så låga…
de ade totala FASTA utgifter på 40.000kr…
så kom dagen då de VARSLADES och de fick ut 10.000kr VAR från IF metall facket= 20.000kr TILSAMMANS
nämen ojdå,de har inte råd med alla sina fasta utgifter på 40.000kr varje månad och breven börjar rulla in till kronofogden….
rolig sits? knappast.
jodå ,de hade ett litet sparkonto,men det tömdes rätt snabbt med 20.000kr som skulle ut varje månad från det..
#27 Och ditt exempel gäller alla med hög inkomst och höga utgifter???
Går det inte att misslyckas med ekonomin enligt den modell du förespråkar???
(ursäkta, men hette inte du "Gardens" förut?)
#27 De summorna du pratar om har vi (jag och min man haft och faktiskt mycket mer än så en period) men vi har aldrig satt oss i några ekonomiska situationer vi inte klarat av. Så när den "perioden" var över så var heller ingen större fara skedd. Vi hade helt enkelt bara mindre pengar att röra oss med.
Men våra fasta utgifter var ungefär som innan och som nu…
/Maria

jag håller med pipiz,när man har lite pengar så uppskattar man allt mer, som man får till sig,,,jag har haft båda delarna, nu har jag inte så mycket ,men är glad på ett annat sätt….

Ju högre inkomst man har desto högre kostnader verkar man dra på sig. Själv ligger jag väldigt lågt på utgifter oavsett om jag får in hyfsat med pengar eller inte.
>>>Malum domesticum<<<