Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 3222 ggr
siberlina
2010-01-01 16:33
0

Nyårstips

här är ett litet knep för att få mer pengar, tag ut exakt så mycket pengar som du vill göra av med till nästa lön,,och göm undan alla bankomat kort.sen bestämmer du hur mycket du får göra av med i veckan,,,

det är enklare än vad man tror,när du går tillaffären har du med dig typ en hundring och det är vad du får köpa mat för.,,,,,när man handlar med kort som iårörsig är ganska bekvämt är det lätt att man handlar för mer än vad man hade tänkt sig….men har man en viss summa med sig då är det det som gäller

prova ….jag tycker det är himlans bra.. det som jag har kvar på kortet när det är typ 3 dagr kvar till lön kan jag handla något bra för eller spara,,,

[Saiva]
2010-01-01 16:56
0

Jag gör något liknande men jag använder kortet istället. :o)

Har ett sparkonto som jag för över lönen på sedan sätter jag in en viss summa i veckan på kortet som jag ska klara mig på efter det att jag betalat räkningar och sånt. Då kan jag fortfarande använda kortet när jag handlar(mkt smidigt) och har ändå stenkoll på pengarna. :o)

Det där med att ta med sig ex. 100kr till affären är smart, det blir lätt lite impulsköp annars… Oskyldig

siberlina
2010-01-01 17:23
0

saiva , det låter bra , jag kanske skulle pröva det ochså, man kan ju prova olika sätt att spara pengar….jag har varit lite slarvig med pengar ,men köper alldrig saker på kredit..

shintaida
2010-01-01 19:53
0

Sen kan jag även rekommendera att börja självscanna om man har möjlighet.

Då ser man i displayen hur mycket man handlar för.

Så gör jag och det har fått mig att "dra öronen åt mig" när jag ser summan.

siberlina
2010-01-01 20:22
0

shintaida .det låter som en bra ide

Stephanie
2010-01-01 22:20
0

#3 Ja, det är faktiskt sant… Hade önskat att vi haft lite fler affärer med självscanning Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Johanna
2010-01-04 11:57
0

#3 så har jag aldrig tänkt på det, men det låter vettigt..

hur många gånger har man inte satt i halsen när man ska betala i kassan.. hahha!

ska börja köra på självscanning jag med… skönt o få allt packat eftersom man handlar

Hawknestgrove
2010-01-07 22:02
0

Synd att det bara är en butik här som har det….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

guraknugen
2010-01-10 23:58
0

#0:,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Att,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,gömma,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,kortet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,funkar,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,inte.,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Jag,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,vet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ju,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,var,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,gömt,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,och,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,om,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,till,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,äventyrs,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,skulle,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,glömma,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,bort,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,så,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,kan,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ju,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,inte,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,använda,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,kortet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,senare,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,när,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,behöver,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det…

siberlina
2010-01-11 07:37
0

ok guraknuger.jag förstår.men det var bara mitt lilla tips, du kanske har andra bra tips

guraknugen
2010-01-11 18:45
0

Nja, inte utan att riskera att göra reklam samtidigt… men jag kan göra ett försök:

Själv handlar jag med ICA-kort (deras dyraste variant dock, kopplat till Master Card) och på ICA-banken (liksom antagligen på många andra banker, gissar jag) kan man ju ha ett antal olika konton som man kan namnge själv.

Ett av kontona är direktkopplat till ICA och Statoil (alltså om man handlar där så dras pengarna direkt från kontot. Ett annat konto är kopplat till andra inköp.

Den som har ett kort som fungerar på liknande sätt, måste alltså förmodligen inte vara just ICA, kan ju helt enkelt flytta pengar mellan sina konton så att ett visst begränsat belopp finns på de konton man kan komma åt via kortet (tänk på att ta med eventuell kredit i beräkningen, i synnerhet om du slipper betala ränta om du ligger på minus, så länge kontot fylls på vid rätt tidpunkt).

Låter kanske lite småkrångligt, men det är nog för att jag försöker skriva så generellt som möjligt; jag vet ju inte vilka villkor andra banker har.

Men tanken är i alla fall att när kontot som är kopplat till kortet är tomt så går det inte att handla mer.

Det förutsätter ju också att man har lite koll på sina konton, men det kan ju då bli en positiv bieffekt, att man tvingas ha koll, för att ha koll är ju aldrig fel.

Kan ju dra ett exempel, ifall någon inte hängde mer riktigt:

Anta att jag vill göra slut på max 1000 kr fram till sista januari och att jag bara kommer att handla på ICA (troligt i mitt fall). Då har jag ett konto att hålla reda på, nämligen det som pengar dras ifrån när jag handlar på ICA och Statoil.

Då loggar jag in på ICA-bankens hemsida och flyttar pengar till ett annat konto, så att endast 1000 återstår på kort-kontot. När kort-kontot sedan når 0 kr kan jag inte handla mer (har ingen kredit alls på det kontot, men jag kan skaffa om jag vill). När sista januari passerat kan jag flytta tillbaka pengarna igen, eller en del av dem, beroende på hur mina framtida planer ser ut.

Nu ska ju tilläggas att jag inte själv gör på detta viset, då jag inte behöver det, men det var i alla fall det tips jag just tänkt ut. Det är egentligen samma tips som ditt, men med kort istället för kontanter.

siberlina
2010-01-11 20:27
0

ja det är ju ett bra allternativ till mitt,,,det är bra att få höra hur andra gör