Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett30-ot-trådar
Läst 5209 ggr
spiritedaway
2010-01-01 21:47
0

Inbrott

Nyårsafton började med att jag fick veta att vi haft inbrott i vårat förråd. Vi hade av någon underlig anledning några smycken där uppe, men det var det enda vi vet stals.
Annars hade vi inte mycket av värde där uppe. Den gamla micron står kvar, och våra akvarium också.
Det var andra personer som blev drabbade värre. Deras förråd såg ut som bombnedslag med saker slängt överallt.

Det är bara så tråkigt att folk inte kan låta bli andras saker.

Jag är bara glad att vi inte blev av med mer. Även om det kanske försvann smycken med personligt värde. Inget tjuven/tjuvarna kommer tjäna nåt på i princip.

Stephanie
2010-01-01 22:19
0

Vad hemskt! Förvånad Men tur i oturen att det inte försvann något viktigare från er.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Halvdansken
2010-01-01 23:19
0

Har ni försäkringar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

siberlina
2010-01-01 23:47
0

va tråkigt. stackars er …hoppas dom få tag i dårarna som jort det

Gullan402
2010-01-01 23:59
0

Alltid tråkigt med inbrott. Att folk inte kan skilja på mitt och ditt, men tyvärr så ser världen ut så. Även har ute på landet drabbas fler och fler av inbrott så det börjar faktiskt kännas otryggt även här.

Nu har jag ju "världens bästa larmanordning", dvs mina 2 hundar så jag känner inte så stor oro för egen del. Men tänk alla gamla och sjuka som sitter i sina stugor. Usch! Att det ska behöva vara så.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

spiritedaway
2010-01-02 01:30
0

#2 Yupp.

Dom lär inte få tag i nån. Polisen lär inte orka engagera sig, eller inte ha tid med det.

Det jag dock reagerade över var att ingen av dörrarna in till förråden verkar vara trasiga. Och då måste man ha en nyckel för att ta sig in.
Men vi får väl se hur det går.
Kan ju hända att dom hunnit byta dörr också, för vi har varit bortresta och vet inte vilken dag det här hände.

Hawknestgrove
2010-01-07 21:55
0

ja ovh ha is i mafgen, nu när du sammanställer vad som är borta. säg till, att det kan komma att kompletteras!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Clary
2010-01-08 12:40
0

Stöldbegärlig egendom ersätts inte från förråd så det är ingen bra plats att förvara smycken

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Maria
2010-01-08 15:22
0

#7 Riktigt. Tyvärr så ska man tydligen bara ha skräp i sina förrådFlört

/Maria

guraknugen
2010-01-09 11:56
0

Förmodligen droger bakom, det är det nog ganska ofta när det gäller inbrott. De har väl tagit sig in där det var lättast (brukar inte vara så där supersvårt att ta sig in i ett förråd), så de behövde väl pengar snabbt, kan man kanske gissa.

Men det är ju sådant man får räkna med när vi skapat det samhälle vi har. Vissa kan hantera droger, andra inte och det sistnämnda drabbar ju oss alla. Ändå står vi bara och tittar på och skakar på huvudet åt alla som trillar dit och sedan orsakar skada för oss alla, men ingen vill ta tag i problemet vid roten och göra oss av med det en gång för alla.

Så det är bara att gilla läget och försöka ta hand om följdproblemen (exempelvis inbrott, rånmord och annat) efterhand som de dyker upp…

Givetvis finns gott om folk som inte alls bidragit till att det blivit så här, och ganska ofta är det tyvärr just de som drabbas.

spiritedaway
2010-01-11 21:41
0

#7 Nä förstår inte varför vi hade några smycken alls där. Annars har vi verkligen bara skräp. 99 % är tomma kartonger.

#9 Lite svårt dock eftersom dörrarna in till trappuppgången låser vid 9. Sen är det även låsta dörrar in till förråden. Så det var nog ingen impuls i alla fall.

fotokrafs
2010-01-11 22:36
0

#10 Här har vi också dörrar som låses klockan 21 men våra dörrar var inte särskilt inbrottssäkra; blev utelåsta en gång, någon som brutit av sin nyckel i hålet, men den dörren gick att bända upp lite så vi kom in ändå..

Tror du att det var någon i huset som bröt upp förråden?

guraknugen
2010-01-11 22:37
0

Vid 9 redan? Eller du menar kanske 21? Jo, men det räcker ju att faster Agda ska ta sig in i trapphuset med sin rullator, så kan ju någon till synes artig person hjälpa till och hålla uppe dörren när tant ska in eller ut, för att sedan smita in. Eller göra på helt andra sätt; så där jätteomöjligt kan det ju inte vara i alla fall.

Eller så är det någon av grannarna som är skyldig, men det låter ju lite udda…

guraknugen
2010-01-11 22:40
0

För all del, det finns ju i och för sig kleptomaner också. Tänkte inte på den kategorin. Den gamle kungen Gustav V lär visst ha varit en sådan, enligt vad jag hört (har för mig en av mina gamla lärare i svenska berättade det en gång i tiden).

Hawknestgrove
2010-01-11 22:41
0

Jo, det är ju så, att smycken ska man ha väl inlåsta och definitivt inte i något förråd. Det kan jag förstå på försäkringsbolagen, att de inte ersätter.  Tja, skräp i förråd? Om  man tex räknar däck till bilen som skräp? Nä. Julpynt? Nä. pälsar ska man tex inet heller ha på såna ställen utan de ska förvarars i pälskyl på sommaren och de räknas som stöldbegärligt gods.

spiritedaway
2010-01-11 23:14
0

#11 Här är det rätt bra dörrar så jag vet inte riktigt hur det har gått till.

#12 menar såklart vid 21. Sen öppnas det inte förrän vid ca 6 tror jag.
Nu har vi dock ingen faster Agda som behöver hjälp :P

Svårt att veta hur det gått till eftersom vi inte var hemma. Dom kan säkert ha hunnit byta dörr också till förråden. Eller så har nån fått tag i en nyckel. Eller så har nån glömt att stänga dörren ordentligt. Finns många scenarion som kan ha hänt.

----

Sen finns det väl även en självrisk, och det vi hade där uppe var inte ens värt det. De hade som mest ett personligt värde. Inget dom kommer tjäna pengar på, inte alls.

guraknugen
2010-01-12 18:47
0

#15: Va? Har ni ingen faster Agda…?

I alla fall finns det många sätt att ta sig in genom en port. Här är också porten låst mellan 21 och 06, men ibland ställer någon granne upp dörren och då spelar det ju ingen roll om porten är låst… Bara att passa på och se vad man kan hitta…

Dess bättre är dörrarna till lägenheterna inte de sämsta jag sett. De är säkert inte omöjliga att forcera, men jag har sätt betydligt sämre dörrar. Jag tror våra dörrar håller de värsta amatörerna borta, åtminstone.

Sommardäcken till bilen har vi inte i förrådet. Vi har dem inte ens inlåsta… De är i en lada på landet cirka 30-40 mil hemifrån (hos svärmor). Får väl se om de är kvar när vi ska skifta senare i år.

Annars är ett bra tips att köra med plåtfälgar. Inte alls lika attraktiva att stjäla som fälgar av läckrare typ och när man kör ser man dem ändå inte…

Loveferrets
2010-01-13 06:55
0

De e så trist att man inte kan ha sina saker ifred, tur ni inte miste mer än smycken. Jag har minikameror uppsatt i mitt förråd så om nån skulle få för sig att sticka in näsan så blir dom filmade Flört

spiritedaway
2010-01-13 11:32
0

#17 Tyvärr tror jag man själv kan åka dit på det. Tror man måste ha tillstånd för att filma sådär.

Hawknestgrove
2010-01-13 14:01
0

ja det krävs tillstånd för sånt. OCh som sagt, förråd är INGEN förvaringsplats för smycken. De jag inte har i bankfack är ett fåtal och de ligger  in låsta i en låda här hemma.

fotokrafs
2010-01-13 14:14
0

Oj, får man inte filma i sitt eget förråd utan tillstånd? Jag menar det är ju ingen allmän plats och ingen borde synas på bilden mer än den som går in i ditt privata förråd.

Loveferrets
2010-01-13 16:42
0

Jag har naturligtvis hört mig för och det krävs inget tillstånd, inte här i alla fall.

Stephanie
2010-01-13 16:52
0

Ja, man måste väl ändå få filma som man vill på sina egna privata utrymmen? Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

spiritedaway
2010-01-13 16:54
0

Jag vet inte vad som gäller. Men det är bäst om man frågar innan man sätter upp kameror.

Hawknestgrove
2010-01-13 16:54
0

tja…… svår knäckfråga det där…. Å andtra sidan, har man så värdefulla saker i sitt förråd, då bör man kanske tänka om och magasinera dem i stället, där det är säkrare?

spiritedaway
2010-01-13 16:55
0

#24 Jo helt klart.

Loveferrets
2010-01-13 17:00
0

Nej så värdefullt är det inte faktiskt men dom ska ge tusan i mina grejer så kvittar det vad det är o kan dom inte hålla sina händer i styr så …..

Hawknestgrove
2010-01-13 17:10
0

Jo visst,. OCh lås är till för snälla folk. JAg vet, när jag och min FD fick inbrott i vårt förråd för många år sen. Vi blev av med en jättestor bilbana med alla tillbehör och en hel drös med LPskivor. Vi fick ersättning för bilbanan, för den ansågs vara sånt som man förvarar i förråd, men inte för skivorna.

Loveferrets
2010-01-13 17:16
0

Det handlar inte om ersättning för mig, det handlar bara om att dom ska ge f*n i mina grejer, naturligtvis är förrådet även låst men det hindrar inte sånna typer för de.

Hawknestgrove
2010-01-13 18:56
0

Så klart de ska! MEn ändå händer det och man blir lika arg jämt.

Loveferrets
2010-01-13 19:09
0

De blir man ja o därför införskaffa jag kameror he he

Maria
2010-01-13 19:12
0

Jag vet en som satte upp övervakningskameror och det enda som stals var just dessa kamerorFlört

/Maria