Snart arbetslös
Snart arbetslös efter att ha jobbat utan avbrott sen jag slutade skolan. Har alltså ingen erfarenhet av a-kassa, arbetsförmedling, Trygghetsråd mm och det är jag ju tacksam för men det betyder att det finns en del saker att sätta sig in i. Någon som vill komma med goda råd, lista sånt man ska tänka på?
Jag har jobbat som tjänsteman under alla år, är med i Unionen och Unionens A-kassa. Jag är uppsagd, ska jobba någon månad till sen är jag arbetsbefriad. Är uppsagd p g a arbetsbrist. Har ju fått lite goda råd och så av min förhandlare och kommer att få hjälp från Trygghetsrådet lite senare men vill gärna ha lite hjälp av dom som varit/är i samma situation och vet hur det är. T ex vilka papper som ska skickas in, till vem, när? Vad jag förstår kan arbetsbetsgivaren inte skriva ut arbetsgivarintyget förrän man slutat även om man är arbetsbefriad? Vem ska ha arbetsgivarintyget? A-kassan, arbetsförmedlingen eller båda? Har fått olika bud på det.
Tacksam för alla goda råd jag kan få.

Anmäl dig på arbetsförmedlingen första dagen, de hjälper dig med papprena till akassan som ska därifrån så du blir anmäld där, , Arbetsgivarintygen kan inte skrivas på och skickas in förrens du jobbat din sissta dag, men be sem fylla i så det är färdigt så fyller de bara i sissta dan o summerar och skriver under den dagen, glöm inte arbetsintyg som du har när du söker jobb sen, arbetsgivarintyget ska a kassan ham
lite inte på att pengarna komer i tid utan försök spara så du har så du klarar dig i allla fall en månad, det är fem dagars karenstid då du inte får några pengar alls även om du blivit uppsagd av din arbetsgivare, de kan ha ändrat till 7 men jag e osäker,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Man måste nog klara sig utan pengar i mer än en månad det har ju varit många artiklar om att man får vänta länge på ersättningen just nu, 2-3månader verkar inte vara ovanligt.

jag fick mina i tid när jag stämplade, var aldrig nåra prpoblem, men det var ju ett o ett halvt år sen så krisen har ju krabbat till det,
Tack för svaren. Trist att man förmodligen får vänta på pengarna från A-kassan.
Jag har ganska många semesterdagar sparade som jag kommer att få ut i pengar i slutlönen. Vad jag förstår räknas dom pengarna inte som lön? D v s A-kassan betalas ut (såsmåningom!) efter karensdagarna, att man får ut semesterdagar i pengar påverkar inte A-kassan?

jag fick ut semesterlönen och a kassan sa inget i allafall, det är ju ingen lön så så jag uppgav ju det inte heller, det var ju fallskärmar o bonusar o så man skulle fylla i bara, de är ju intjänade de dagarna, så de dagar man uppger sen att man vart arbetslös, ja då har man ju vart arbestlös, semesterdagarna har man ju jobbat in förut,
Jag får vare sig fallskärm eller någon bonus.
Det är ju bra att semesterpengarna inte ska uppges, precis som du säger har man ju själv jobbat in dom.

heeh, nä jag hadde ingen fallskärm heller,,, det borde alla ha ,inte bara rika VD sar ,
Det är 7 karensdagar i a-kassan när man blir uppsagd.
Önskar dej lycka till. 
Tack! 
Man ska straffas för att man blir uppsagd! 
Precis piamaria. Det är inte klokt! 
Är det någon som har erfarenhet av Trygghetsrådet? Jag kommer att få hjälp därifrån. Dom har faktiskt redan tagit kontakt fast jag forfarande jobbar. Det är ju jättebra att få hjälp av dom men jag känner samtidigt att jag hade behövt en paus innan jag går vidare. Jag är inte arbetsbefriad förrän i februari sen är jag det större delen av nästa år.
Det har varit en sån jobbig tid hela våren, sommaren och hösten. Dom började med uppsägningar redan i våras och vi som blev kvar fick ta över deras arbetsuppgifter. Och sen kom ens egen uppsägning för någon månad sedan. Det har varit ett väldigt stressigt år. Bara som förklaring till att jag skulle behöva varva ner lite och tänka efter vad jag vill göra och inte känna mig jagad av Trygghetsrådet eller någon annan. Även om man vill tillbaka i arbetslivet igen så fort det går kan man behöva en paus och jag försörjer ju faktiskt fortfarande mig själv.
Så min fråga är - kan man tacka nej till hjälp från Trygghetsrådet en tid så man hinner hämta andan?

Har aldrig hört talas om dem,,,,,
Jag tror att du kan ta en paus. Men frågan är då om du får ersättning.
Mycket handlar ju om ens ekonomi när man blir arbetslös.
Har du vart inne på Trygghetsrådets hemsida?
Jodå, jag har kollat runt lite på deras hemsida.
Ersättning kommer jag inte att få från något håll förrän tidigast i slutet på nästa år. Jag har ett års uppsägningstid och får ju lön hela uppsägningstiden. Efter det ska jag gå till arbetsförmedlingen och jag tror det är första året man stämplar man får viss ersättning från Trygghetsrådet så man inte ska förlora lika mycket pengar som man gjort annars.
Trygghetsrådet finns ju till för att hjälpa till att få nytt jobb, man kan gå kurser som dom betalar och dom anvisar lämpliga jobb. Men innan jag börjar gå kurser och söka nya jobb känner jag att jag behöver en paus… några månader i alla fall. Den eventuella pausen blir ju medan jag fortfarande har lön. Jag vill helst inte varken gå kurser eller jaga jobb dom första månaderna nästa år. Så frågan är vad dom tycker om man vågar säga något sånt.. dom har ju redan varit i kontakt med mig och hör snart av sig igen… Har dom någon som helst förståelse för att man kanske behöver några månaders paus?
#15: Det borde de ha. Även om du inte är på jobbet så är du ju fortfarande anställd tills uppsägningstiden gått ut. Den tiden kan du då utnyttja till att söka jobb. Ofta får måste man ju jobba hela anställningstiden, men av någon anledning har tydligen ditt företag varit snälla och låter dig stanna hemma under tiden, förmodligen för att ge dig en extra chans att hitta ett nytt jobb.

#16 Dom har varit justa men snälla är dom inte! Högre upp i koncernen har dom bestämt att företaget ska flytta till annan ort vid årsskiftet men vår närmaste chef försökte få det förlängt här i stan. Det gick dom högre upp tack och lov inte med på så därför är vi arbetsbefriade från årsskiftet. 
#17 A-kassan har jag fått reda på av flera håll att den anmäler man sig på den första arbetslösa dagen. Jag har arbete till slutet av nästa år även om jag är arbetsbefriad.

#18 Rota vidare i det där. När dom lade ner mitt förra jobb sommaren 2008 så måste alla stämpla upp karensen på en gång. Annars så fick dom inte stämpla sedan. Dom hade precis som dej ett år betalt. Nu sommaren 2009 så började dom som inte har fått jobb att stämpla dagarna dom har kvar. Själv var jag vikarie så jag fick bara gå hem.

Nu har jag forskat lite i det här. Anledningen till att du ska stämpla bort karensen så fort som möjligt är för att du ska få högre stämplig. Om du väntar med att stämpla bort karensen så får du stämpligen baserad på ersättningen när du är hemma. Det betyder att du inte får räkna med eventuella bonusar och personliga lönetillägg. Det betyder att när ersättingsnivån sjunker så kan du komma under maxstämplingen fortare än du tänkt dej.
Jag vet inte riktigt vad stämpla bort karensen betyder? Men jag kan väl inte börja stämpla förrän jag verkligen är arbetslös? Och det är jag ju inte förrän jag inte får lön längre.
Jag har bara månadslön inget annat, ingen bonus eller personliga tillägg. Det jag får ut när jag slutat är innestående semesterlön.
Hej! Är ny här och tänkte bara säga att när man väl blivit arbetslös ska man inte ta för givet att man får pengar kommande månad. Jag och min sambo har strul med akassan varje år pga att min sambo arbetar säsong och är oftast arbetslös under vintern eller så arbetar han 50 % och tar då ut a-kassa för resterande 50 %.
Förra året väntade vi 5 MÅNADER på pengar från akassan!!!
I år BARA 2,5 månader!
Åren dessförinnan har det alltid legat på mellan 3-4 månader, så med andra ord blev vi väldigt förvånade att det ändå gick så "smärtfritt" som det ändå gjorde i år.
Detta eviga strulande, som aldrig verkar vilja avta, har orsakat oss många ekonomiska problem.

Du är arbetssökande från den dagen du går hem från jobbet och skriver in dej på arbetsförmedlingen. Om du sedan väljer att inte skriva in dej på af och leva på lönen så är det upp till dej. Eftersom du inte har några personliga tillägg eller bonusar så kanske du inte behöver fundera så mycket på det. Men som #22 säger, se till att du har slant så du klarar dej tils du får från a-kassan. Nu hoppas vi ju givetvis att du aldrig kommer att behöva a-kassa, men i dagens läge… Fråga dom som har hand om saken på ditt jobb så får du svar som kanske bättre passar just din situation. Det har även betydelse vad dom kallar lönen året du inte jobbar. Men jag kommer tyvärr inte ihåg varför.
Jag är fortfarande anställd nästan hela nästa år. Jag får lön precis som vanligt den tiden. Jag är anställd men arbetsbefriad. Vad jag förstår har jag inget annat val än leva på lönen och det verkar rimligt. Att man både kan ha lön och stämpla tror jag inte man kan göra. Inte för att jag hade haft något emot det!
A-kassa lär det bli för min del…
att få ut sina pengar från akassan KAN ta tid,så SNÅLA så mycket ni kan tills ersättningen kommer igång,min sambos syrra fick vänta 5månader på sina pengar så hon fick ta regält utav sitt sparkonto,men hon va ändå glad att hon hade ett sparkonto! många har inga sparkonton och då hamnar man väldigt snabbt hos kronofogden..
Att det lär dröja innan första utbetalningen kommer från A-kassan förstår jag på svaren jag fått men hur gör dom när dom väl börjar betala ut? Om dom är t ex fyra månader efter med första utbetalningen kommer dom fyra månadernas utbetalningar på en utbetalning eller utbetalningen kommer att vara förskjuten så länge man får A-kassa? D v s dom betalar ut en period i taget?
#26 Om de är typ 4 månader sena så får du utbetalning för dessa 4 månader när pengarna väl kommer, så har det i varje fall fungerat för oss. Sedan får man pengar, om man sköter stämplandet, en gång i månaden. Det har alltid flytit på bra för oss med pengarna när det väl kommit igång.
Tack för svar. 
Anmäl dig på arbetsförmedlingen så hjälper dom dig att få en handledare, men även i dom här tiderna så är det bäst att studera kan bli bättre runt i höst när det gäller jobb. Det varslar överallt just nu, jag blev uppsagd i veckan pga arbetsbrist så jag har satt mig med böcker för o göra nått vettigt. A-kassan är inte roliga alls, dom är stenhårda samt kan det ta veckor innan /månader innan man får hjälp. Om du behöver ekonomi så mitt rådd ta csn lån o plugga enstaka kurser om du inte vet vad det är du vill läsa. Ska du gå på a-kassa så ska du skicka ditt arbetsgivarintyg som din arbetsgivare har skrivit, blanketten finns och hämta på a-kassans hemsida. Även där finns det en annan blankett där du ansöker om a-kassa.
Hoppas du har fått saker o ting lite klarare :D