Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett28-varning-för
Läst 6446 ggr
Roarkish
0

Missnöjd med sajten.

Vilken besvikelse detta forumet är. Letar efter ett forum där man utbyter ideer om hur man blir rikare och tyckte att namnet lät bra. Det är inte lika givande att läsa om hur man sparar 50kr på el så att man kan överleva på socialbidrag.

Har läst ett par dussin trådar nu och i stort sett alla handlar om hur man ska minska sina redan små utgifter. De borde handla om att öka sina inkomster.

Detta forumet borde ingen som vill lyckas läsa.

Svenskar. Suck.

EDIT: Jag har ändret rubriken. En massa stjärnor är inte en bra rubrik.. Åsa/medarbetare

shintaida
0

Trist att Du inte tycker om detta forum!

Men det är MÅNGA som behöver den där lilla hjälpen, som man kanske själv har blivit blind för.

Du behöver ju inte läsa här, om du inte vill.

Men många bäckar små, kan göra en stor å!

Spara lite här och lite där, så blir Du rik!

Och det handlar INTE bara om att klara sig på soc-bidrag. Utan om mycket annat.

Du bör nog läsa fler - kanske äldre trådar, tycker jag.

Har DU något bra tips på hur man snabbt blir rik, så dela gärna med dig!

Alla idéer är välkomna!

Du är hjärtligt välkommen!

Mari
0

Ja tråkigt att du inte gillar forumet.

Kan du inte starta egna trådar om det du undrar över? Det sitter säkert någon med den information du söker som kan svara, iallafall jag blir intresserad av att läsa hur man ökar sina inkomster.

Fast å andra sidan, förminskar man sina utgifter så blir även inkomsterna högre. många bäckar små som shintaida skriver.
Men det finns säkert många fler alternativ som man kan dela med sig av!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mammzing
0

Miljonär kan vara så mycket!
Jag har jobb, dötråkigt!
Men jag överlever.
Jag har 4 härliga ungar och ett mysigt barnbarn.
Många vänner
Underbar särbo.
Hundar, hästar å fårskocken.
Tak över huvudet och mat för dagen.
Jag är hyggligt frisk.
Jag har ett liv.

Jag är miljonär på många sätt!

Roarkish : Starta en egen sajt om hur man tjänar pengar!

miljonarskan
0

Roarkish, Jag kan förstå dig. Jag blev så glad när jag såg att det fanns ett "miljonär ifokus" Trodde att det handlade om hur man blir rik osv. Men det verkar tvärtom vara många som har det väldigt knapert här. Missförså mig inte, jag klankar inte ner på er som har det knapert. Trodde bara inte att "miljonär" handlade så mycket om de som har dåligt ställt

Link-
0

Skrattande Namnet kanske är lite missvisande? Jag tror att det är tänkt som lite skojigt och positivt, istället för typ fattig.ifokus. Läser man "om sajten" uppe till vänster verkar det i alla fall inte vara någon bli-rik sajt. Utan mer om hur man gör det bästa av sin situation. Synd att ni blev besvikna.

[SarahOhrn]
0

Jag tycker den är sajten är superbra, det låter inte lika kul o gå in på fattigt.ifokus som #5 nämnde.

Hur man blir rik, jag tror inte det finns så många tips om hur man blir rik heller, skulle det vara så enkelt skulle ju alla vara det =) Det handlar om att snåla, spara eller ha ett riktigt lönsamt jobb. Skulle jag tippa!

teachingbirds
0

Är det inte lite melodramatiskt att döpa tråden till "Varning för detta forumet"? Bara för att det inte lever upp till dina förväntningar som du fick av namnet så behöver man inte skriva så. Det är lite att kasta skit i ansiktet på alla som tycker att den här sajten är bra och kanske lite av en livlina i en svår tid. :(

Roarkish
1

#6 Att snåla leder ofta till mer fattigdom. Man ska givetvis se över sina utgifter, men att leta efter att spara enkronor när man ska spendera den tiden på att tjäna hundralappar är en dålig investering. 20% av arbetet uppnår ofta 80% av resultatet. Att lägga ner mycket tid på att snåla är säkerligen ingen bra investering för någon. Du glömde egen verksamhet i sätten att bli rik.

#5 Problemet för mig är att det jag har läst genomsyras av iden om att ens situation inte kan påverkas, förutom när man ska snåla. Det är ett bisarrt sätt att se på det. Säg att du har 5000 i utgifter. Du kanske max kan spara 1000. Om du istället fokuserar på att öka inkomsterna så finns inget tak. Snålandet leder till sämre livskvalitet och inkomstökande till bättre livskvalitet. Vilket ska man lägga energi på?

#7 Nej, det är inte melodramatiskt och det är inte lite som att kasta skit. När man hamnar i en svår situation så behövs det ju knappast ett forum för att överleva. Dra ner på kostnaderna på kort sikt för att överleva. Spendera resten av tiden med att arbeta eller söka arbete (det finns fler sätt än att gå till arbetsförmedlingen!).

Men men… ska inte ge mig in a debatter här. Att läsa om socialbidragstagare med systemkameror ligger inte högt upp på min lista. Jag önskar er lycka till.

LinaK
0

Det är ingen som tvingar dig att läsa på detta forum! Tycker bara att det är larvigt att man ens måste kommentera en sådan grej.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hawknestgrove
0

Roarkish, då hoppas jag, att du kan bidra med en massa jobb, som vi som är lite halvfattiga kan ta. Själv är jag förtidspensionär, och söker med ljus och lykta efter nåt extrajobb, som jag kan ta mig för som är vettigt. Helst utanför hemmets väggar. JAg har ju rätt att tjäna 42.400 per år. Men det är lågkonjunktur och det finns inga jobb! Som medaerbetare här inne, så kommer jag att ta mig fiheten att ändra i din rubrik. Den är inte snäll mot en sajt som är både skoj och lärorik

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

shintaida
0

Jag är också förtidspensionär.

FÅR man verkligen tjäna pengar, så mycket som 42,400:-, utan att F-kassan blandar sig i? Obestämd

Jag passar på att önska Roarkish ett bra, RIKT liv! Flört

[SarahOhrn]
0

#8 Jo, men du får jättegärna komma med tips om hur man blir rik då? Om det är bättre att tjäna pengar än att spara.. Jag som då är arbetslös, hur tjänar jag pengar?

[SarahOhrn]
0

Dessutom lägger vi nog både energi på o spara OCH försöka öka inkomsterna. Men har man sökt jobb utan nåt resultat, vad gör man om inte satsar på o spara? Samtidigt som man söker jobb. Det är inget jobbparadis nu direkt, speciellt inte för ungdomar utan erfarenhet!

Hawknestgrove
0

#11 ja det får du! Men du måste tala om för dem på en särskild blankett att du gör det.

Mullibolla
0

Låg- eller höginkomsttagare; Man blir sällan rik på sina inkomster utan de facto på sina utgifter. Det är en sanning som gäller alla!

Jag tillhör långinkomsttagarna. Sjukpension med en massa avdrag för skulder sen lång tid tillbaka. Kort sagt stentufft.

Men jag märker självklart att om jag inte hemfaller åt den där lilla onödiga prylen här eller den där veckotidningen där, så handlar det i slutänden om hundratals kronor sparade varje månad.

På ett år blir det flera tusen kronor.

Alltså har visst varje liten tjuga eller femtiolapp stor betydelse i längden!

Över jul och nyår blev det en hel del "extra" och i efterhand roade jag mig med att summera allt som jag egentligen inte alls hade behövt. Summan blev c:a 1500:-! Och då var inte julklapparna inräknade, utan endast sånt som man stoppar i munnen…

Nu gör man säker inte av med lika mycket varje månad, julen är ju förenad med en massa extra, men en normal månad borde man helt klart kunna spara runt 500:- på att tänka sig för både en och två gånger innan man handlar.

Halvdansken
0

#8. "Man ska givetvis se över sina utgifter, men att leta efter att spara enkronor när man ska spendera den tiden på att tjäna hundralappar är en dålig investering"

Hur kan du jämföra att "spara enkronor" med att "spendera tid". Kan man inte göra båda delar? Eller tar den ena ut den andra?

Jag och min man har bra inkomster. Om vi vill ha en ny soffa, eller åka på semester, så köper vi en soffa eller åker på semester. Men vi kollar priserna först.

Så jag håller helt med om att det man blir rik på är små utgifter, inte stora inkomster.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

miljonarskan
0

Att ha tålamod och vara målinriktad är nog det viktigaste för att lyckas om man inte lyckas få en hög inkomst.

Jag bestämde mig den dag jag fick fast jobb att en dag ska jag bli ekonomiskt oberoende. Jag trivs inte med att ha folk som bestämmer över mig vad jag ska göra på dagarna. Den dagen var jag 19 år och säkert väldigt tråkig i andras ögon. När mina kompisar shoppade och spenderade pengar på (enligt mig) väldigt onödiga saker så satte jag av allt jag kunde av min lön i ränte - och aktiefonder. Idag är jag 33 år och miljonär, men tyvärr är man ju inte ekonomiskt oberoende för det. Men vid 2 milj kommer jag nog säga upp mig. Visst har jag fått försaka mycket men för mig är det definitivt värt det. Jag värderar frihet så mycket högre än att shoppa, skaffa prylar, nya bilar, resa mm. Har tex inte varit till en frisör på över 10 år. Min mamma toppar mitt hår en gång i månaden.

Hawknestgrove
0

klokt tänkt!

mammaru
0

Jag måste nog hålla med om att man inte kan spara sig till miljonär om man har små inkomster.

Jag har själv haft riktigt ont om pengar, letat den billigaste maten i affären, köpt kläder när det varit "rea på rean" och självklart klippt håret själv. Men, om man lägger all sin tid och energi på att tänka snålt, så kommer man inte längre. Man måste också lägga tid på expansion och utveckling.

I mitt fall har det handlat om att studera och sedan att starta företag.

Så länge man befinner sig i "överlevnadskamp" är det riktigt tufft. Minsta oväntade kostnad orsakar panik och ibland är det de vardagliga kostnaderna som ger panik. Om man inte vill fortsätta att leva i sådan ekonomisk oro, så behöver man förändra något för att kunna gå vidare.

Så visst, fortsätt gärna med smarta sparknep för att klara dig kortsiktigt, men ställ in siktet på att få bättre ekonomi i framtiden genom att lägga tid på att jobba fram nya lösningar. Som egenföretagare är jag van att tänka att jag måste fixa mina egna möjligheter. Ofta märker jag att de som är vana vid att vara anställda snarare tänker att det är någon annan som ska lösa deras situation genom jobb eller bidrag. Vem är denna någon annan? Varför inte själv börja bli din egen "någon annan"?

Roarkish
0

Eftersom jag har lite tid över så gör jag väl ett försök att ha en konversation om detta.

Först till moderatorn som ändrade min subject line på inlägget. Jag sa inget som uppfattas som stötande av en normal person. Du anser att forumet i helhet är skoj och lärorikt, men moderatorer ska ju inte agera efter sina egna känslor och åsikter utan enligt forumets regler. Jag måste erkänna att jag inte har lusläst era regler. Om det finns en regel där man inte får skriva en subject line där man inte tycker att innehållet i helhet på Miljonär.ifokus leder till att man blir just Miljonär, så ber jag om ursäkt.

Vidare till samma moderator så skriver du att du har rätt att tjäna upp till 42,400 per år. Fel. Det finns ingen övre gräns på vad du får lov att tjäna. Jag tror det är en farlig fälla när man låter myndigheter som Försäkringskassan ställa in de parametrar man rättar sig efter. Tänk vad många möjligheter som missas p g a sådant tänkande.

Ännu mer vidare till samma moderator, mitt arbete har lett till ett flertal arbetstillfällen. Vi fortsätter att anställa även i dessa dagar. Vi har f n en plan att utöka personalstyrkan med ca 20% innan 1 juni, 2010.

#16 Jag vet inte om du läste mina inlägg innan du kommenterade. Jag skrev att man givetvis ska se över sina utgifter, likt så som du och din man verkar göra. Man "kollar upp priser". Problemet är när man har hittat en bra deal att man försöker spara ytterligare några kronor och spenderar sin energi på det. Säg att man hittar en soffa för 20,000 som man tycker är en bra deal efter att ha tittat runt i 4-5 affärer. Att nu spendera några månader ytterligare på att få ner priset till 19,500 är en dålig investering i mina ögon. Principen att 20% av arbetet ger 80% av resultatet är en väldigt användbar princip som stämmer in i väldigt många fall.

"Så jag håller helt med om att det man blir rik på är små utgifter, inte stora inkomster."

Bisarrt påstående. Högre vinst, mer tillväxt och större tillgångar kommer inte genom snålhet, vilket jag anser att det är när man försöker spara 50kr på en elräkning för ett boende. De företag och individer som har bäst ekonomi snålar inte utan spenderar mycket energi på att utvecklas och få en större marknad. Det finns bara så mycket man kan göra med att minimera kostnader. Man ska ha kontroll på sina kostnader, men inte snåla. En annan sak som snålande leder till är en negativ attityd. Små utgifter leder ofta till små inkomster. Samma attityd skapar båda två.

#19 Bra skrivet.

LinaK
0

#20 Det är sajtvärden som bestämmer alla regler på sajten, så h*n har all rätt att ändra i din rubrik hur mycket h*n vill.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hawknestgrove
0

OBs, jag är inte saftvärd, bara medis. OCh den summan jag nämner är vad du kan få tjäna om du har sjukpension utan att förlora din sjukpension, hel eller delar….

martdat
0

jag vill med bli ekonomiskt oberoende, hoppas att nå dit en dag, har börgat bra med att  fixa billigt boende, hoppas på att bli av med de lånen o sen inte ha så mycket utgiffter, men det är kämpigt och inte hellt lätt för oss som inte har så bra förutsätningar, med en dotter med 5 diagnoser o bara motstånd  i samhäller ang henne, plus att jag själv mår psykiskt dåligt och harr sabbat händerna och har värk så är det inte lätt, men jag kämpar, ett litet strappsteg i taget, och klamrar mig desperat fasst för att inte hallka ned,,Glad

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Tack för att det blev lite bättre rubrik på den här tråden! Kom ju bara inte på något, men den som ändrat, kom på en bra rubrik!

spiritedaway
0

Det jag brukar göra när jag kommer till en ny sajt är att läsa skrivreglerna och trycka på "om sajten".

Hade du tryckt där hade du förstått lite mer varför den heter miljonär. Det handlar alltså inte riktigt om att bli miljonärer.

För mig låter det väldigt tråkigt att läsa just det du skriver. Just för mig kan det spela stor roll om jag sparar in 50 kr här och 50 kr där. Det kan göra en skillnad för just mig när jag hamnat i en dålig ekonomisk situation.

Det här är en jättebra sida där man kan få tips om hur man ska sänka sina utgifter ännu mer. Och man kan prata med människor som hamnat i samma situation utan att behöva skämmas.

Och det är väl klart att man samtidigt söker jobb och försöker förbättra sin inkomst! Men innan man lyckas få jobb kan man måsta leva "snålt" under en tid. Och har man det riktigt dåligt och lever på existensminimum kan det göra jättemycket om man sparar in 100 kr på något. Även dom små beloppen kan göra mycket.

Innan man klagar på en sajt och trådarna inom den borde man sätta sig in lite mer vad själva sajten handlar om.

Stephanie
0

Ja, det brukar väl alltid vara en bra idé att ta reda på vad sajten faktiskt handlar om… Innan man lackar ur… Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Loveferrets
0

Tycker oxå det är en bra sajt, tror den ger tips till många som verkligen behöver det, och som vissa andra säger, att lägga undan en 20:a där o en 50 lapp här blir oxå pengar till sist och för den som har det svårt är dom pengarna guld värda, förstår inte ditt resosnemang riktigt.

Och det står oxå klart o tydligt vad sajten handlar om så mitt råd är att läsa den.

Roarkish
0

#25 Jag tycker givetvis inte att det är dåligt i sig att spara 50kr på sin elräkning. Som jag har skrivit många gånger innan så råder jag en att ha kontroll på sina utgifter.

Vad jag dock ser i min omgivning och uppfattar från detta forumet är att alldeles för mycket tid och energi läggs på att spara på redan låga utgifter. Jag har läst igenom mina inlägg igen och tycker att detta framgår.

Jag har nu läst ännu fler inlägg på forumet än vad jag hade gjort när jag skapade tråden och min uppfattning har enbart styrkts av detta.

#26 Hur mångra trådar behöver jag läsa innan du godkänner min förståelse av sajten? Namnet lurade mig, men det ändrar ju inte min uppfattning om ovanstående poäng som jag skrev.

#23 Tuff situation, men du låter positiv! Jag hoppas att du lyckas. Vilken väg försöker du att lyckas? Egen verksamhet eller har du lovande anställning?

martdat
0

#28 jadå, ganska positiv, förutom att fortsätta hoppas på triss, (hoppas kan man ju ) så försöker vi leva billigt o få ned utgiffterna , räknade innan jag köpte huset så att jag i värsta fall överlever på aktivitetsstöd ett atg om det värsta skulle hända, arbetslös. jag har en lönebidragsanställning och den är hyffsad säker så länge jag sköter mig, är väll ingen superplan än men det håller oss över vattenytan, och jag svälter hellre an hamna på fogden, den linjen körde jag i alla år när jag fick ta soc med, för hamnar man på fogden så stängs många dörrar,

spiritedaway
0

#28 Du har antagligen inte varit i sitsen att ha haft dålig ekonomi antar jag?

Det är bara så att har man dålig ekonomi kan man måsta lägga ner energi på att försöka hitta billigare alternativ. Även om man då tycks ha låga utgifter. Beroende på hur svårt man har det kan det faktiskt gälla allt man ska betala. Att man alltid måste försöka hitta ett billigare alternativ för att klara sig.
Man kanske måsta planera nästan varje steg man tar för att inte upptäcka senare att det inte kommer att funka.
Speciellt om man vill kunna lägga undan pengar varje månad för eventuella utgifter som inte är planerade. För olyckor kan hända osv.

Och det är inte alltid lätt om man lever på existensminimum att få pengarna att räcka till allt som det ska räcka till.

guraknugen
0

I motsats till många andra tycker jag inte alls att det är tråkigt att du inte gillar sajten. Kul att inte alla är lika. Lycka till i ditt fortsatta letande efter en helt annan sajt.

guraknugen
0

Glömde ju att tillägga, angående ”Svenskar. Suck” (snacka om uttjatad idiotklyscha, om inte annat…): Trivs man itne med svenskar finns en hel drös andra länder att bo i, där svenskarna är i klar minoritet (i vissa länder nästan noll). Bara ett tips. Bättre för dig, en befrielse för svenskarna.

Roarkish
0

#28 Jo, det har jag.

#32 Detta är en vanlig kommentar när man säger något negativt om Sverige. Jag önskar ju att andra skulle flytta så att man blev av med det negativa. Det är ju ett faktum att svenskar i allmänhet tänker väldigt mycket mer på att spara på utgifter och att de inte värderar att arbeta lika mycket som de flesta andra länder. Att uttrycka att man inte tycker om det är något som borde accepteras. Du får gärna tycka att det är fantastiskt. Jag har inget emot det.

F ö så har jag bott i andra länder nästan hela mitt vuxna liv. Jag har nu varit tillbaks ett knappt år, och jag måste säga att det har blivit än värre. Och detta säger jag i en situation där jag inte tar del av den svenska marknaden och alla mina klienter är utomlands. Jag har ytterst svårt att leva här och funderar nu på ett sätt att antingen ändra något hos mig som gör att jag står ut med nonsenset eller flytta på familjen igen. Vi får se vad det slutar med.

Jag kan inte ens gå ut och handla utan att få huvudvärk. Två gånger på en shopping tur förra veckan så antyder personal att jag kanske inte borde köpa det jag tänkte köpa. Det är ju helt sanslöst.

Servicen på restauranger (och på alla andra ställen) är vanligtvis urusel.

Köper man en bil så blir man påmind om att man har två ben och borde gå eller åka kollektivt.

etc etc etc

Nu blev det lite off-topic men jag kände för att klaga lite (se jag är trots allt lite svensk!).

Tycker du alla dessa saker är bra också? Om inte så får du ju ta och flytta.

martdat
0

#33 om du menar ätt många här är gnälliga o negativa så förstår jag hur du menar, önskar att folk kunde vara lite mer glada, ärliga o positiva ibland, Glad

guraknugen
0

#33: Restauranger går jag aldrig på; jag jobbar med att reparera diskmaskiner med mera på restauranger och liknande och skulle aldrig drömma om att äta på de flesta av dem, så äckligt som det oftast är på väldigt många av restaurangerna, särskild de indiska.

Jag hatar mitt jobb, men att jag ändå jobbar där är väl ett ganska påtagligt tecken på att jag vill jobba hellre än att sitta hemma, trots att jag har en underbar fru som jag gärna tillbringar så mycket tid med som möjligt. Men som många andra svenskar vill jag göra rätt för mig.

Och jag har planer på att byta jobb, men det har inte blivit så än. Tror dock att chansen till det ökar nu när konjunkturen förmodligen vänder snart. Ja, den har väl redan vänt, men det är ju fortfarande en bit kvar.

Det där med bilköp har jag inte stött på, att man rekommenderas att gå eller åka kollektivt, men det låter ju sunt tycker jag. Råd kan man ta till sig av eller strunta i. Det gör man som man vill.

Tillhör själv de som oftast inte har bil. Köpte dock en i höstas (begagnad) för att ha något att övningsköra med eftersom min fru vill ta körkort. Ska ut en sväng strax, faktiskt.

Har hellre aldrig blivit avrådd att köpa någonting på ICA Maxi där jag oftast handlar. Kan i och för sig bero på två saker (minst): Att jag självskannar - då slipper man oftast att prata med folk, eller att jag bara köper bra saker…

Och jag har väl aldrig sagt att jag tycker att någonting är ”fantastiskt”? Men jag trivs här så mycket (eller kommer att trivas när jag flyttar tillbaka till västkusten om något år eller två) att jag står ut med det som inte är så bra, för var man än bor så kommer man ju alltid att hitta saker som inte är bra, eller hur? Då är ju frågan hur allvarliga dessa saker är och kanske också hur många. Många saker i detta land är ju faktiskt riktigt dåliga, men andra saker är riktigt bra.

Man får avgöra om de bra sakerna väger upp de dåliga. Jag tycker det, andra är av en annan åsikt. Vad som händer om dessa flyttar till andra länder är väl svårt att spekulera i, men kvar blir ju då vi som ”gillar läget”. Om det är bra eller dåligt, det har väl sina för- och nackdelar antar jag. Kanske flyttar några hit också, som inte gillar sina länder.

Har förresten nyligen fått kontakt med en snubbe från USA som tänker flytta hit (inte till mig alltså, utan till samma land, Malmö var det visst). En av orsakerna han angav var att han inte gillade sitt land. En annan orsak var ju förstås att hans fru är från Malmö, men de har ju varit gifta i snart 18 år så de har ju haft gott om tid på sig att flytta… Får väl se vad som händer. Han kanske inte gillar Sverige heller. Så fenomenet att folk inte gillar sina länder finns nog lite överallt, verkar det som, därmed inte sagt att jag har bevis för det…

martdat
0

#35 har jobbat i resturanger så jag vet,, haha!! jobbar på hotell nu och det är något bättre där, kanske för att jag lägger mig i o klagar, slutade ioför sig med att jag får sköta golvbrunnar o så men det är väll ok,