Vintern ruinerar mig!
Inte bara att det är kallt och jobbigt med vintern. Det kostar också….Fick en elräkning över 2600 kronor för nov och december. Sedan frös min vatten mellan huset och pumphuset. var lite för snål med frostvakten. 2,5 veckor utan vatten men med två 2000 watt värmeelementer på. En i pumphuset och en i badrummet där vatten går in i huset. På 20 dagar förbrukade jag lika mycket ström som under hela nov och december.Nu har jag vatten tillbaka och frysa för att spara in el. Eldar med ved men har inte mycket kvar så jag får snåla rejält.
Sedan har jag 600 m enskild väg till mitt hus. Bonden tar 300 kronor för plogningen. 300 låter inte mycket men måste man göra det 3-4 gånger i veckan blir det mycket. Kommunen vill inte hjälpa till.
Fågelmat kostar också 300 kr i månaden men de små svälter ju annars. Några rådjur matar jag också fast de käkade upp mina vinbärbuskar.
Så nu väntar jag på våren och kunna se marken igen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vintern är inte billig! 
Det ser ut som att du bor väldigt vackert i alla fall.
Alexej, har du kollat med kommunen om du kan få plogat ända fram? Du är ju pensionär! OCh till nästa vinter, snoka rätt på en annan kamin, som är lite större och som du kan värma mer med. Med stenar/sköldar inuti. för den du har nu, är bra, men du förlorar väldigt mycket på att det inte är sköldar i den. Du kan inte låta vattnet stå på och rinna lite lite? det brukar hjälpa….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Oj tar bonden 300kr/per plogning! Vilken snålis!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ni har alltså ingen samfällighet för vägen?

det där att du ska betala plogning låter helsnurrigt, elr äger du vägen oxå???
skitdyrt vinter,, har inte fått elen ännu, men lite dyrare blir den ju klart, har elelement OLjeradiator, på i sovrummet, så fort jag e hemma, o en byggfläkt i köket,
pelletsbrännarn brann ju o min lille panna funkar inte att hålla varmt med, har inte ens en varmvattenberedare, skitjobbigt, ved är ju inte dyrare än pellets, men pelletsen fick jag betala månadsvis på 12 mån, o veden som går åt som smör i solsken måsste jag ju betala direktm, fyy,,, men jag klarar mig finns de som har det sämre, min visst känns vintern i plånboken, fick med leja att skotta här i går, 200 kr,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vilken tur att man slipper eländet med egen väg och egen värmehållning.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
ja, vi har ju vår lilla väg, den är helt privat, alltså helt egen. det är 400 meter från allmän väg. Och i och med att vi är pensionärer, så måste de ploga ända fram till huset. HAde vi inte varit pensionärer, så hade de inte det…..
Fy vilka regler.

#7 men då borde de ju ploga fram te alexej oxå?? du måsste kolla upp detta med komunen gumman, det är aldeles för mycket penagr!!!

Vi bor också vid privat väg 500 meter upp till närmsta asfalterade. Men i Danmark spelar det ingen roll hur gammal du är. Bor du där så kör de förbi med plogen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
SJälv har jag tur då jag bor precis vid vägen. Sedan har jag en snäll granne som tar min gårdsplan när han ändå passerar med plogen.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Jag har 800meter till allmän väg och här skottar kommunen, men det är för att det räknas som tättbebyggd område, även fast jag har en kilometer till närmaste granne.
Kommunen har egna regler om snöröjning. Här i hultsfred får man ett bidrag på 1500kronor om man bor utanför tätbebygd område i snöröjningsbidrag. De flesta kommuner brukar ha något slags bidrag som man kan få. Testa om ring och fråga ifall de finns något i er kommun.
"Chaos is a friend of mine."
Kollade här med kommunen men de sa att det är min sak….men jag ska gå vidare med det. Det är stiftet som äger vägen men det är den enda möjligheten att komma fram till mig. Undrar vad som skulle hända när jag blir akut sjuk? Eller det börjar brinner?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#13 tycker det borde vara markägarns sak, Stiftet då, verkar helsjukt, som du säger så kommer ju inte räddningsfordon fram heller, ,,,
#13 Ring till prästen (eller Biskopen) och säg att du måste ha skottat för att kunna komma till kyrkan! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

http://www.smp.se/nyheter/uppvidinge/kommunen-plogar-utfarter-pa-landsbygden(1759928).gm
i Uppvidinge plogar kommunen åt de som har 100 meter elr mer till närmaste väg,

va jobbigt du verkar ha det ,men du bor väldigt fint,,…den här vintern har varit jobbig tycker jag ochså
ja, om man inte är pensionär här i Strömstad, så plogar de om man har mer än 100 meter till dörren. MEn om man är pensionär, så plogar de ända fram även om det är mindre än 100 meter. OCh har kyrkan inet någon vägsamfällighet? Ge dig inte. Det där är något lurt, alexej!
Själv tycker jag det är skönt att äntligen ha en sådan vinter man hade jämt när jag var liten. Snö hör till vintern i detta och många andra länder, så är det bara. Det är något man får räkna med, helt enkelt, och anpassa sig till, eller flytta.
Det sköna med vintern är att man kan klaga hur mycket man vill, snön kommer ändå och skiter i vad folk tycker…
Sedan kan man ju tycka att vi alla borde lärt oss vid det här laget att det kan komma snö på vintern och vara lite bättre förberedda, exempelvis lokaltrafiken och allt som brukar drabbas så hård när tre snöflingor råkar landa på marken.
Sedan har jag också svårt att se det som varit hittills som "snökaos" i trafiken, som medierna gärna gastar om. Tycker inte kaoset är just ett snökaos, utan mer ett kaos av dåliga bilförare som inte fattar att det där vita på vägen är lite halare än torr asfalt på sommaren. En del verkar tro att vinterdäck gör att man kan köra som på sommaren.
Körde själv fast på min parkeringsplats i fredags. Det var oskottat och snöröjningen hade skapat en stor fin snövall framför min parkeringsplats. Trots det skulle jag prompt köra in där, tog sats och fastnade. Men det var ju knappast snöns fel. Det var ju bara jag som agerade korkat. Skulle aldrig falla mig in att skylla det på snön. Man får anpassa sig efter rådande omständigheter. Snön skiter ju i mig och min bil, med all rätt. Det är jag som vackert får åka och köpa mig en snöskyffel och skotta (vilket jag dock fortfarande inte gjort - jag fick ju loss bilen efter någon halvtimme eller så…). Jag agerade korkat ? jag fastnade. Enkelt.
Jag minns när vi hade hus "på landet" så ägde vi inte vår väg fram till huset utan hade så att säga "servitut" vilket innebar att vi hade rätt att använda en bit av markägarens mark till vår väg men vi fick sköta den själva.
/Maria
ja sånt stämmer. Vi har ju folk som har väg in till sitt genom min sambos mark. man får inte neka. Men underhålla vägen, de får de göra själv. Men ändå, så har kommunen skyldighet att ploga åt dem, för de bor så långt in och är dessutom pensionärer

fick min el i går, 2006 kr, grr, dumma eon, jag ringde ju för bövelen för att kolla av hur det låg till och enligt det samtalet skulle det ligga på typ 1300. lite skillnad,,, detta för dec o januari,,
Tursamt nog så ingår min el i månadsavgiften.
ja det ska bli intressant att se vad januari kommer att kosta…..