Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 3187 ggr
shintaida
0

Stand By-läget

Ni vet väl om att ha apparaterna i Stand By-läge drar en hel del ström, trots allt?

Både TV, CD, dator, modem mm.

Om Ni har tillgång till en apparat som kollar strömförbrukningen under ett dygn, så kommer Ni att släcka ner allt i Stand By.

Slår även ett slag för energilampor.

Tänd och släck som inte som vanliga. För då drar dom mer.

Vi har en energilampa ute, som vi har brinnande dygnet runt, tror det är en 9 watts energilampa. Och den har vi haft tänd i 3 ÅR till sommaren!

Och det märks inte på elförbrukningen.

Det som drar mest här, är nog dammsugaren på 1800 watt. Men den kör man ju inte dygnet runt!

Sen kommer då plasma-TV:n. DEN är en energislukare!

Rekommenderar att Ni kollar och jämför och se vad/hur Ni kan göra bättre.

Bara ett tips.

Alexej
0

Det är verkligen en onödig utgift.

Läste:

Denna mer eller mindre onödiga elförbrukning kan alltså kosta ett hushåll allt mellan 400 och 1 500 kronor per år. Och Färska undersökningar i Danmark visar att upp till 10 procent av hushållens totala elförbrukning går till apparater i standby-läge.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

likadant att man inte ska låta laddarn te mobiolen sitta i när man inte laddar, väldans vanligt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Halvdansken
0

Många gånger kan man ju inte släcka helt. Enda sättet är att skaffa en såndär dosa med av/på-knapp, och det är inte alltid de passar. De är ganska klumpiga och stora, jag skulle inte kunna ha en till vår stereo tex, som står i bokhyllan, det finns inte plats. Likadant med TV:n. Jag kan lägga den inne i tv-bänken, men då ska jag in och rota bakom allting varje gång, och det blir extra sladdar som ska få plats osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hawknestgrove
0

men det finns väl även en knapp även på stereon, där du släcker ner helt?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Halvdansken
0

Nej, den går till stand-by precis som bägge TV:arna. Med stand-by menar jag att en liten lampa lyser. DVDspelarna visar datum i displayen, jeg vet inte vad det gäller som? Datorerna släcker helt verkar det.

Hawknestgrove
0

Då är det  nog läge att trassla in ett sånt där uttag med strömbrytare. vi har det till tv och DVD här.

Elshira
0

Vad det gäller tv'n så stänger jag av på knappen… men både boxer och dvd förlorar minnet om man dar ur dem helt >.< Och att starta om voxern varenda gång jag slår på tvn är inget jag skulle vilja göra i.af :P

Men vad det gäller datorer telefonladdare rtc så har jag allt i samma dosa och stänger av den när det inte används =)

Hakuna matata!

Halvdansken
0

#7. Det är ju det som är problemet. Stänger man helt så försvinner alla inställningar. Micron blinkar o piper, klockor nollställs, kanalinställningar försvinner osv.

Hawknestgrove
0

Micron ja. Men dvd och viasatbox,  där är det helt ok för oss i alla fall

Peachtrees
0

Jag har en sådan grendosa man kan stänga av strömmen till så jag har min tv,boxer,dvd och playstation inkopplad i den. Tur så får jag inga problem sedan när jag sätter på det igen och dvdn startar där den var sist vilket underlättar :D