Ekonomisk hjälp till min mamma
Jag är en tjej på 17 år som har tagit en paus från skolan pga psykiska problem men nu mår jag bättre och ska börja skolan igen efter sommaren, problemet är att dom nyligen har dragit in mitt stydiebidrag och jag börjar oroa mig för min mamma för jag vet att hon i sin tur oroar sig mycket över vår ekonomi, vi har hundar som är försäkrade och dom försäkringarna ska betalas nu, elräkningarna är högre än någonsin och vi fick plötsligen en hyreshöjning som vi retoraktivt (?) ska betala nu så jag vet att hon mår jätte dåligt över detta.
Jag har lagt ut annonser på några av mina hamsterburar på blocket, jag "extra knäcker" i en butik och jag försöker att inte ha tänt så mycket men hur kan jag mer hjälpa henne?
Jag har försökt söka ett halvtids jobb men eftersom jag är under arton så vill ingen ha mig…
Har ni något förslag om hur jag kan hjälpa min mamma?
Tack på förhand
Det var ingen rolig sits ni hamnat i.Tycker du är en väldigt omtänksam dotter!
Min första tanke är att det verkar fel att bli av med studiebidraget för att man är sjuk.Det tycker jag nog att ni borde ta tag i till att börja med.Räkningarna kanske går att delbetala och/eller få anstånd med.Du kanske kan vara barnvakt och få in nån krona där?Ni får försöka leva billigt,ofta går det om man satsar stenhårt på det.Lycka till!
Om du har tagit studieuppehåll så är det ju klart att du inte kan få studiebidrag, har du pratat med arbetsförmedlingen??? Det kan ju hända att du har rätt att få hjälp av arbetsförmedling kommun el. dyl. ifall du är såpass ung samt arbetslös, arbetsförmedlingen borde kunna ge råd isåfall vart du kan vända dig.
Sedan då du går i skolan efter sommarenförsök ha bra närvaro jag har haft många elever som mått dåligt psykiskt som faktiskt kommit och sagt att de mått bättre när de väl börjat gå i skolan regelbundet för då får man en annan samvaro med sina klasskamrater (är man borta mycket hamnar man lätt utanför gemenskapen) + man ligger inte efter konstant, ju mer man halkar efter desto segare blir det att ta sig igenom utbildningen. +Om din mamma har rätt till bostadsbidrag så kan hon få det tills du är 20år ifall du går i skolan.
+Du och din mamma kan ju sätta er ner och titta på vart pengarna tar vägen och diskutera vad ni kan vara utan. Man klarar sig faktiskt utan internet, en massa tv-kanaler, både fast telefon och mobiler, prenumerationer etc. som många har idag. Får man ont om pengar kan man behöva dra in på sånt ifall det går (ibland har man bindningstid och då kan det vara svårt att bryta) tills man får bättre ekonomi. +Man kan se över matkostnaden ofta köper man mycket saker som inte är nödvändigt ex. färdigmat när det blir så mycket billigare att laga mat själv och liknande och där kan ju exempelvis du hjälpa till, om din mamma har ont om tid och ofta köper halvfabrikat el. helfabrikat så kan ju du börja lära dig laga billig mat eftersom du ju borde ha mer tid ifall du inte går i skolan. +snart kan man plocka gratis mat i naturen.

Jag fattar inte riktigt din situation. Var din mamma beroende av ditt studiebidrag? Jobbar hon?
Din mamma är vuxen, du ska inte bekymra dig om detta - du har ett helt liv framför dig att tänka på pengar.
Du ska se till att fixa en utbildning och dina psykiska problem. Men det är inte samma sak som att du ska slösa bort pengar. Det är ju jättebra om du är medveten om att det kanske är lite knapert, och att man ska hålla igen.
Men du är inte ansvarig för din mamma eller er ekonomi. Det är hon som är det. Prata med henne om detta. Jag tror att hon kanske inte förstår att detta påvekat dig så pass mycket som det har.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
1# & 2# Eftersom jag inte går i skolan så anser dom att jag inte ska få något så det är ju till viss del rätt men det konstiga är att jag har fått mitt studiebidrag i snart ett år (sen jag slutade skolan) och nu plötsligt har skolan beslutat detta men vi fick ett brev från CSN för ett tag sen som beviljade mitt studiebidrag så vi ska se om vi kan leta fram det och prata med CSN/Skolan.
Nej jag har inte pratat med arbetsförmedligen än men det lär bli mitt nästa drag, ända problemet är att jag bara kan jobba halvtid pga hundarna (och för att jag tror inte att jag klarar mer som läget är nu).
3# Mitt inne i stan finns det inte så mycket mat att plocka ;) nej men jag förstår vad du menar och jag tackar för tipsen problemet är bara att min mamma skäms för att vi inte har så mycket pengar men jag vet att hon mår dåligt över det (ser det på henne) så jag ska försöka prata med henne.
4# Hon har ett jobb men studiebidraget gav ändå lite pengar som jag kunde få till kläder och liknande men utan bidraget så är det ju 1000kr mindre. Det är inte så att hon lägger över ansvaret på mig utan hon försöker dölja det men jag ser det så otroligt tydligt på henne.

Varför kan du inte jobba heltid pga hundarna? Vad menar du med att din mamma skäms över att ni inte har pengar? So what? Ni lever ju inte på gatan. Prylar är oviktigt, egentligen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
6# För att vi inte har kommit riktigt så långt i ensamhetsträningen och det har inte riktigt löst sig med passning och sånt men ja… det fixar ju sig förr eller senare.
Ja hon skämt, jag vet inte riktigt varför för som du säger så bor vi inte på gatan men hon gör iaf det så ja…
Angående ditt studiebidrag skolan har skyldighet att rapportera till CSN ifall din närvaro är låg ofta drar sig dock många skolor ifall de vet att någon mår dåligt men tillslut måste de rapportera dig som icke heltidsstuderande, sedan ligger allt hos CSN och de är inte lättflörtade där är det i stort sett "ej heltidsstuderande = 0kr i studiemedel, det spelar ingen roll om man ringer och gråter, visar upp halvtaskiga läkarintyg och liknande". Att de har beviljat studiemedel spelar ingen roll för de beviljade studiemedlet under premisserna att du skulle vara heltidsstuderande.
+Om din mamma inte har bostadsbidrag kanske hon ska lämna in en ansökan det är ingen skam att ansöka om bostadsbidrag, jag gjorde det då jag studerade som en chansning trodde inte att jag skulle få något men jag fick några hundra i månaden. Inte så mycket men har man dålig ekonomi kan det hjälpa.
Jag slutade skolan i april förra året, vi skrev på en massa papper och skolan raporterade det till CSN. Efter sommaren fick vi ett brev där det stod att CSN hade beslutat att jag skulle fortsätta få mitt studiebidrag så sen fick jag det året ut och nu i januari fick jag ett nytt brev från CSN där det stod att jag fortfarande skulle få bidraget men nu förra veckan ringde skolan och sa att jag inte skulle få det längre för att CSN tydligen inte visste att jag inte gick i skolan men det stod ju i breven att dom beviljade det trots att jag INTE går i skolan… ja nä jag vet inte, det skadar ju aldrig att leta fram brevet och prata med dom.
Tydligen får vi inte bostadsbidrag för att min mamma ändå tjänar så pass bra så det blir väl att se om man kan dra ner på en massa onödiga kostnader. Djuren kostar ju också hemskt mycket men ja… kan inte leva utan dom så det är inget alternativ.
Men har du fått ett läkarintyg - sjukskrivning? Då borde CSN inte kunna dras in.
Det finns så många som har problem med att pengarna räcker till i en hel månad. Inget att skämmas för så länge man försöker ändrar på det. Men jag vet att det är svårt just för folk som hade det ganska bra under långttid och efter tex skilsmässan, arbetslöshet har det extra svårt att ändra på sina vanor. saker som var självklara innan, typ restaurant, bio, semester är inte möjliga längre. Extrasvårt när de gamla vännerna fortfarande har det bra ställt.
Jag tycker det är bra att du känner dig medansvarig för er ekonomi. Ni bor ihop. och det är mycket som du kan göra för att det bli lättare för er. Vara att vara medveten om situationen kan kännas bra för din mamma. Tror inte att du tjatar lika mycket om nya kläder, ny mobil osv som kanske andra ungdomar gör.
Gör som #3 föreslog. Sätt dig ihop med din mamma och går igenom alla räkningar och funderar hur ni kan spara in pengar. finns rätt många onödiga saker. handlar i billigare affärer, lagar till stora måltider och frys in, second-hand-affärer osv.
Extraknäck går säkert att fixa genom annonsering i affärer osv.
Hundvakt, barnpassning, städning, damsugar bilar, klippa gräsmattor osv
Det fixar ni!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja jag har läkarintyg och ett nytt ska snart skrivas!
Ja nä jag tycker inte heller att det är nogot att skämmas för men hon är väldigt social och gillar att vara ute (ta en öl med vännerna och liknande) så jag tror att hon skäms för att hon inte längre kan det men jag ska sätta mig ner och försöka prata med henne.
Jag måste få säga att jag tycker absolut inte att du ska gå och oroa dig för er ekonomi. Det mår du inte bättre av.
Är problemen inte större än att det handlar om att din mamma inte kan "gå ut" med sina kompisar i samma utsträckning så är det din mammas ansvar till 100% och inte ditt. Du är fortfarande omyndig och du är hennes barn.
Jag hoppas också ni kan prata igenom detta för ingen människa ska behöva känna att man är i vägen för någon annans nöjen.
/Maria
#12 Det är inte så att det är därför vi har dålig ekonomi utan det är därför hon skäms men ja… nä jag mår klart inte bättre av det men jag kan ju inte heller vara sluta oroa mig, vill ju hjälpa henne :/
Har din mamma någon aning om dina tankar och funderingar eller dina känslor kring detta med er ekonomi?
I så fall skulle hon säkert bli väldigt lättad över att höra om dina bekymmer så ni MÅSTE prata så att du slipper ha dåligt samvete.
Vet hon däremot att du är bekymrad så är hon väldigt självisk som inte gör något åt situationen utan skäms utåt istället för att se hur du mår.
/Maria

fonder? här finns tex johan o maria bergs arbetsbostadsfond som ger stöd åt mindre belevrade familjer, socialen har hand om den , vet inte om den är rikstäckande elr lokalt,men det finns troligen något liknande hoss er, ring kommunen och hör om de har fonder man kan söka som hjälp i hemmet när ek är kass, går att söka efter fonder på nätet med,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#15 Fast risken i detta fall är nog minimal då mamman uppenbarligen tjänar såpass att inget bostadsbidrag beviljas. (se inlägg #9)
/Maria

#16i denna fond kan man söka ändå, menk lart man få inte tjäna för mycke, men man behöver inte ha sochjälp för att söka,har en väninna som, fick ut 7000 bara sådär fasst ho0n inte går på soc,
Jag tror inte riktigt att hon vet att jag oroar mig fortfarande… jag tog upp det för ett tag sedan men då sa hon att jag inte behövde oroa mig utan att hon fick försöka lösa på något sätt men att jag bara skulle vara medveten om att hon inte hade någon möjlighet att ge mig speciellt mycker pengar. Hon har nog inte handlat i en "vanlig affär" på väldigt länge med då och då går hon in på myrorna.
Fonder,.. ja det skulle kanske vara något men som #16 sa så finns det ju en risk att det inte beviljas men ja… det skadar väl kanske inte att försöka. Hur hittar man dessa fonderna? är det bara soc som håller i det? ringer man då dom?

finns nån stora fondboken elr nått man kan låna på bibblan, elr sök på nätet, det är inte bara soc som har hand om fonder men de har hand om den jag nämne, kyrkan har oxå man kan söka till lite av varge i hemmet, vet de betalade till och med skatteskuld åt en jag känner, tvättmaskin, soffa,, jag har sökt penagr till kläder till min dotter där och blev beviljad , och jag gick INTE på soc då, majblommefonden finns, emn är riktad till barn så de kan göra saker, de har betalt min dotters ridskola tex nån gång,
#19 Ja okej, tack för tipsen :)
Ja och tills du är 18, så får du se till att du går till skolan om du nu är så beroende av den lilla slanten. OCh kan din mamma gå ut och ta en öl med kompisar, så kan hon klara av sin ekonomi. För öl med kompisar på krogen ingår inte i en snålhushållning. OCh du har inget ansvar för er ekonmi. Ok, har du läkarintyg att du inte kan gå i skolan för att du är sjuk är det väl en sak. MEn vad säger soc? Ja, hundar är det många, så är de faktiskt också en Lyxfaktor. Det får ni faktiskt se det som.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är inte så att hon brukar gå ut och göra det, långt i från en gång i månaden men det var ett exelpel på varför jag tror att hon skäms, i fall någon hon känner skulle fråga menar jag.
Och denna tråden starade jag för att jag undrade hur JAG kunde hjälpa henne, sen fick jag förslag om bidrag och sånt och det tackar jag för men jag tror inte att vi skulle få några bidrag eftersom vi har djur och så.
Jag menade hur JAG ekonomiskt kunde hjälpa min mamma, om ni har någon bra erfarenhet av arbetsförmedlingen, om ni har förslag på saker man kan spara pengar på eller till exempel om vi vet något bra lite billigare altervativ till olika saker när det gäller djuren. … men ja, tack för alla råden!
#22 Du kan kolla över alla dina saker, du kanske har kläder du inte använder? Prydnadssaker du tröttnat på eller något annat du kan avvara? Isåfall kan du testa att sälja dem, du får nog in några kronor iaf :-)
Du kan ju även testa sätta upp lappar om att du kan gå ut med hundar, passa barn, skotta snö eller nu när våren kommer hjälpa till med trädgårdsarbete.
Om du känner att du orkar så borde du redan nu söka sommarjobb, kolla med komunen eller affärer/företag om de kan tänkas behöva extra arbetskraft några veckor i sommar.
Att snåla på elen är bra, släck de lampor som inte behövs användas, stäng av standby-knappen på tvaparater, kolla på sterio, datorer osv så att de även är avstängda så att inget lyser (så som lamport, display osv) Passa även på att frosta av frysen om det är mkt is där då även det hjälper till att hålla elen nere.
Sitter det en timer på lampor så kanske det är bäst att plocka bort de? De drar ju även ström även om lampan är avslagen. Sånna här flerkontaktuttag som har strömbrytare kan man även stänga av med knappen när de inte används då det går åt ström till knappen som ska lysa.
Hoppas att det var något förslag som kommer att hjälpa :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
23# Prydnadssaker kan jag nog få ihop ganska många men det är väl mest effektivt att sälja dom på loppis?
Skrev faktiskt precis en annons som jag tänkte lägga upp på blocket där det stod att jag kunde passa folks hundar och om dom skulle åka på semester så kunde jag även passa tex fåglar och gnagare, Dock kom det upp att jag var tvungen att klicka för att jag följde reglerna och betalade skatt men det behöver man väl inte göra för att man passar nått djur då och då? det är väl mer om man tjänar större summor så jag har inte vågat lägga ut den än.
Jag har även köpt in en massa stora IKEA lådor som många hamsteruppfödare har så nu håller jag på att sälja alla mina burar på blocket och det går också ganska bra! … Städar även åt folk i huset lite då och då.
När det gäller lampor så har vi blivit väldigt duktiga med att släcka dom och till exempel inte ha på golvvärme (Jag glömde stänga av den förra året så det blev dyyyrt) men det där med frysen var en bra idé, tror att jag ska gå och frosta av den nu! ;D
#2 Ja loppis är nog det bästa, kanske du kan ordna någon slags garageloppis där du bor? Eller testa lägga ut på tradera?
Skatt behöver du bara betala om du tjänar mer än en viss summa per år, kolla på skatteverkets hemsida så står den aktuella summan där :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja okej, jag får ta och gå igenom källaren! :)
Bra, har för mig att det är 16.000kr/år och sån stor summa lär jag ju inte komma upp i så då kan jag lägga ut annonsen med gott samvete :)
Har en annons ute på ett par skor som jag bestälde in från USA förra året som inte passade, jag begärde 400kr och nu ringde en precis och erbjöd sig betala 1500kr för dom och han verkade jätte intresserad… frågan är om det är för bra för att vara sant, vad ska jag göra?
#26 Är denne så jätteseriös och intresserad så ska du ju självklart sälja skorna till denne.
MEN som alltid, skicka aldrig sakerna innan du fått betalt (!) För vill denne ha skorna innan betalningen eller trilskas om att betalningen och skorna ska skickas under samma dag så luras denne troligen, se till att du har pengarna på ditt konto innan du skickar som sagt eller använd dig av tjänsten peypal eller vad det heter :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Han skulle i så fall komma och hämta skorna hos mig! så det var öga mot öga
#28 Ja då ska de väl gå bra :-) Se till att inte vara ensam hemma bara utifall det är någon läskig människa :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja det är det jag oroar mig lite för så jag tänkte tvinga hem några kompisar och mormor hihihhi
ja sälj du skorna! Inte ovanligt alls, att det är män som köper. Jag sålde mina snygga stilettskor på Tradera och det var bara män som köpte. Så på Tradera kan du sälja och använda dig av Paypal eller Payson med garanti. MEn du måste fylla 18 år för att sälja där.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag tror att det var en som busringde eller något, han erbjöd sig att betala 1100kr över det jag hade begärt och sa att han skulle ringa tillbaka efter en halvtimme men nix, inget samtal :/
Men ja, hoppas att någon annan vill ha dom :)

#32 sickna typer det finns, skitskoj,, not,,,
Erbjud att gå ut med hundar. många hundägare har inte tid eller lust till långa promenader.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus