Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett: 18-dåliga-erfarenheter-arbetsförmedling-socialen
Läst 4510 ggr
boney
0

Avskriven på grund av semster

Jag hade ett arbete fram tills för cirka en månad sedan samt har arbetat i flera år tillbaka inann dess.

Anmälde mig til AF i min stad. I och med att jag arbetat så har jag har semesterpengar att göra mig av med, så jag tar semester och söker arbete lite semiaktivt nu under juli månad  istället för helaktivt.

AF får reda på detta via telesamtal för avstämning (med mig) och stänger av mig under delar av juni månad. Jag sa till den handledare att kunde själv sköta detta med akassan genom att bara skriva semester på akassekorten. Inga problem kommer vi överrens om.

"DAHA"

10 minuter senare ringer han upp mig och säger att han har meddelat akassan och stänger av mig från AF för semester. Så är reglerna förklara han…

Min semester pågår några dagar och den tar slut. Jag återanmäler mig till A-nedringen och under detta samtal så kommer det "Frågeprogrammet 20 frågor" har du handlingplan och så vidare… Det har jag med min coach (borde stå i mina "papper").

Jag blir mer och mer irriterad och frågar tanten om jag är återaktiverad och hon säger ja. Jag säger ADJÖ och går där ifrån. 10 minuter senare börjar min mobil att ringa och jag bryr mig inte om att svara för att jag behöver lugna ner mig.

Dagen därpå ringer samma telefonnummer och nu svarar jag, det är dennes chef som säger att mitt mitt samtal med coachen är inställt och hon hör av sig i det närmaste.

Personligen så är nog en "hämndaktion" från myndigheten AF för att göra mig rädd, men detta var förväntat.

Så berätta inte om ni har semester eller bli arga på dem.

"jag tror ni vet det redan".

[ElisabethYL]
0

Välkommen boney!

Väldigt tråkig sits du hamnat i, man har ju rätt att ta ut semestern man fått från sitt gamla arbete - bara man fyller i det på kassakorten.

Hoppas det löser sig för dig!

martdat
0

tycker de gjort helt fel, och man vill väll ha jobberbjudanden även  om man har semester, o som ni säger, det fyller man ju i på kassa korten ändå,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

piamaria
0

Vad är det för 20 frågor man får? Har arbetat hela mitt liv men kommer snart att bli arbetslös och ska anmäla mig på arbetsförmedlingen. Kan vara bra att vara lite förberedd! Tacksam om jag kan få lite tips på vad jag ska vara beredd på för frågor.

Kan dom begära handlingsplan direkt efter man blivit arbetslös? Vad ska man ha för handlingsplan? Att man söker jobb antar jag men lite mer exakt?

[ElisabethYL]
0

Handlingsplanen behöver du inte oroa dig för, det gör ni upp en på första bokade besöket utifrån vad du har gjort tidigare.

Det du ska vara förberedd på är att de oftast vill veta vad du gjort och varför du blivit uppsagd/sagt upp dig.

Det var vad jag kom på nu.

boney - har det löst sig för dig?