Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 6796 ggr
Petcrazy
0

Vill ha barnbidraget (:

Hej!

Jag har ett problem.

Min månadspeng räcker precis till det jag vill ha/behöver om jag köper överdrivet billiga kläder.

Mina föräldrar har sagt att de ska betala mina kläder (+ annat nödvändigt) men de gör aldrig det :(

Jag skulle gärna vilja få mitt studiebidrag och betala allt själv (eller typ allt förutom aktiviteter). Mne jag vågar inte fråga mina föräldrar eftersom de är överdrivet snåla..

Jag skulle verkligen behöva hjälp med hur jag ska säga..      Tack Glad

Norahamster
0

Hur gammal är du?

Hawknestgrove
0

och du är nog så pass, att du kan söka ferie och helgjobb. Dina föräldrar är inte snåla. Du får tänka att  det kostar med barn. Du ska ha mat, husrum, el, dator du förbrukar ström och massa saker. Så den lilla slanten som ditt studiebidrag är, behöver de nog. så sök extrajobb!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mari
0

#1 Barnbidrag får man tills man fyllt 16 år, så TS är nog yngre än så

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
0

nä, TS skriver studiebidrag…..

Mari
0

#4 Står barnbidrag i rubriken? Fast ser nu att det står studiebidrag i själva texten

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
0

jupp alldeles riktigt. Så  man kan ju undra….

Sara
0

# 2 Fast kläder, nöje, smink osv kostar en hel del det med. Jag tycker studiebidraget ska ges till barnen om de kan hantera pengarna.

Jag fick mitt studiebidrag och det skulle räcka till allt som ex kläder, en pizza på stan, bio, smink, presenter till vänner osv. Det var nyttigt för mig att få lära mig att hantera pengar.

Sara

Hawknestgrove
0

ja men allt beror ju på hur familjens ekonomi ser ut för övrigt. Om pengaran behövs i hushållet, så får man faktiskt försöka förklara det för tonåringen. Jag vet, min kompis fick ju samma tjat av sin dotter. hon tog då summan , som studiebidraget  och var och lade på bordet… Ok, här är ditt studiebidrag . från och med nu, så får du den slanten. MEn inte ett öre mer från mig i klädväg eller för några personliga utgifter. Du har mat, hygien och husrum här men du får klara dig själv med dina personliga utgifter helt och hållet….Min väninna har en klok jänta. hon rusade ut ur rummet och nämnde aldrig mera något sådant, däremot, så sprang hon benen av sig för att hitta  extrajobb.

Sara
0

Mina föräldrar hade det inte lätt ekonomiskt. Men de fick bostadsbidrag och snålade in på annat som ingen lyxmat, resor och sånt.

Sara

Hawknestgrove
0

ja det gör ju min kompis med. MEn som sagt, vill man ha extra pengar, så ut och jobba ihop dem! Fick jag göra från det jag var 14 år. på helger och lov och jag dog inte för det.

Petcrazy
0

#1, 3 & 4

Jag är 14/15 år och jag menar barnbidraget inte studie som jag råkade skriva.

#8 Jo mina föräldrar är snåla. Vi har väldigt bra ekonomi, mina föräldrar har ca 60.000 respektive 50.000 i månaden. Däremot köper de mycket till sig själva.

Vi har blueray, ps3, hemma bio, iphone, ipod touch m.m. och mycket pengar över..

Jag har försökt skaffa extra jobb men det ända som jag ahr kunnat hitta är att sälja tidningar (vilket jag har skickat ansökan till, men det fanns inget ledigt distrikt i mitt område..)

Så det finns inte så mycket att göra..

Hawknestgrove
0

ja då har du ju allt du kan önska? Och barnbidrag har du ingen juridisk rätt att få. Sätt upp lappar i butiker om att du klipper gärs, är hundvakt etc. dela ut reklam?

Sara
0

Får man fråga hur mycket du har i månadspeng?

Sara

Norahamster
0

Kan du inte försöka "föehandla"? Tex att du städar toan och klipper gräset X antal gånger i månaden och så får du lite höjning på vecko/månadspengen. Men det hela beror ju också (som sagt) på hur mycket du har nu.

Petcrazy
0

#12 Vad för reklam? Vet du nåt företag som behöver hjälp med det?

#13 400kr i månaden och betalar typ allt själv..

#14 Skulle kunna funka.. Jag ska kolla :)

Tack för att ni bryr er :) Det känns bra

Petcrazy
0

Och jag vill bara tillägga att jag vet att mina föräldrar inte behöver ge mig pengar eftersom de betalar mina aktiviteter (ridning, orientering, dans + gymkort)

Men frågan är hur jag ska försöka övertala de (:

Hawknestgrove
0

400 i månaden, , ja det är väl helt Ok? Du har ju allt, detta är ju bara pengar att russla med….Läs dagstidningara varje dag ibland så står det om att företag vill ha reklamutdelning. Ska du praoa snart? Bra chans att nästla in sig för att få extrajobb.Ridning, då har du kanske till och med egen häst? OAvsett, så har du många och kostsamma hobbies, som dina föräldrar kostar på dig. och du har antagligen ett bra hem. Dina föräldrar vill nog att du ska lätra dig att  vackra kläder och fina saker inte är allt och att man får kämpa lite föratt få det man vill. Den månadsinkomsten är före skatt? Då går en tredejedel minst bort i skatt.

Här är en länk vad som är normalt…

http://www.privataaffarer.se/familjeekonomi/200809/sa-mycket-far-svenska-tona/index.xml

Sara
0

400:- i månaden tycker jag är lite lite om man ska köpa kläder helt själv. Ett par byxor eller en tröja kostar iaf minst 200:-. Sen ska vi inte tala om vad ett par ok skor kostar. Med ok tänker jag fotriktiga.

En bra motivering är att du lär dig att ta hand om pengar. Att du lär dig prioritera vad du vill ha, vad du behöver och när pengarna tar slut så är de slut.

Sara

Hawknestgrove
0

jo, mn i grundinlägget så påstår du att dina pengar räcker till det du vill ha och billiga kläde. OCh så skriver du att dina föräldrar inte betalar några kläder. det tror jag inet på riktigt. De kanske itne  är med på att köpa det allra hottaste och dyraste, men inte 17 låter de dig gå naken….

Tislan
0

Dina föräldrar kanske vill att du ska lära dig om verkligheten, kunna ta hand om saker själv, tex extra jobb. Dom kanske vill att du inte ska bli bortskämd och slita ihop till en förtjänad slant?

Jag kan ha fel ^^

jossan84
0

Hm, jag tror att jag började få hela studie/barnbidraget när jag började gymnasiet. Jag minns inte vad jag fick innan dess, men det ökade lite då och då med åldern. Mina föräldrar betalde ju det mesta; mat, husrum, busskort, el (och allt det vanliga) + mina ridlektioner och en del kläder. Själv betalade jag nöjen, godis, smink och en del kläder och jag saknade nog inget. var det någor jag ville ha som jag inte hade råd med så kunde mina föräldrar vara snälla och köpa det åt mig. Grejjer som dataspel och mobil fick vi i julklapp eller födelsedagspresent. Vi fick även lite pengar när vi utförde vissa saker som att putsa fönster eller städa ett rum.

Såhär i efterhand (är idag 26 år och student) så tycker jag att jag var ekonomiskt rikare då än nu. Nu har jag studiebidrag (2700 kr/mån) och extrajobb. Nu betalar jag  ALLT själv och ridlektioner kan jag bara drömma om…

Jag vet inte vad dina föräldrar har för argument för att inte ge dig hela bidraget, men det kanske är så att de vill att du ska lära dig att inte ta pengar för givet. Kanske de inte vill att du ska få mer än dina vänner, vars föräldrar kanske inte har råd att ge dem mer? Kanske de lägger undan pengar till din framtid?

Hawknestgrove
0

Ja, min mamma tog ju mitt barnbidrag och sparade en del åt mig tills jag fick mitt första egna hem. Det räckte till  köksmöbler, sängar och telefon. en bra start….och jag  började jobba på loven när jag var 13 på väg till 14. det dog jag itne av.