Finns det olika inkassoföretag?
Kanske jättedum fråga det här, men jag har aldrig varit i kontakt med inkasso. Genom ett missförstånd alt. att ett företag försöker lura mig att betala något jag inte vill ha (och vägrar fatta att jag avsagt mig deras tjänst för flera månader sen) så går räkningen snart till inkasso. Tänkte om det går att kontakta inkasso innan det går till dem och berätta om 'missförståndet', men en vän sa att det finns flera inkassoföretag och man vet ju inte vilket företaget vänder sig till. Hur gör man nu? Väntar på en räkning från inkasso och kontaktar dem då?
Ja det finns många.
Du får vänta tills du får brev från inkassot och sen bestrida kravet.
Sara
Varmt välkommen hit Jossan84!
Om skulden inte existerar och inkassobolaget lämnar den vidare till Kronofogden så bestrid den även där - då måste företaget gå omvägen genom rättsystemet, vilket de flesta inte bryr sig om…

Hej!
Jag kan dra historien lite kort. I juni förra året ringde ett pensionsförvaltarföretag upp mig och ville att jag skulle börja köpa deras tjänst. Jag kunde prova i ett år och efter ett år skulle de ringa upp mig och fråga om jag ville fortsätta. Jag tackade ja. I juni i år ringde de mycket riktigt upp mig, men då jag är student och inte hade lust att betala 575 kr för deras tjäst (inte just nu i livet iaf) så tackade jag nej, trots att de lockade med ett efterlevnadsskydd som skulle ingå.
Inte långt efter det dök det i alla fall upp en räkning. Jag tänkte att den kanske hade blivit skickad innan de ringde mig eller nått så jag bara struntade i att betala. Efter en semsterresa kom jag hem och hittade en räkning med påminnelseavgift. Jag mailde och påpekade felet (jag hade ju avsagt mig tjänsten) och åkte sen på semester igen. När jag kom hem igen för några veckor sen hade påminnelse nr 2 dimpt ner i brevlåda, denna gång med hot om inkasso. På mailen hittade jag ett svar från dem att man endast kan säga upp via brev eller fax (med argumentet att det ingår ju ett efterlevnadsskydd). Jag envisades vidare att de faktiskt hade ringt mig, men fick bara samma svar. De skulle avsäga mig om jag skickade brev. I början på förra veckan skickade jag så ett brev (vad det nu skulle göra för skillnad från ett mail), jag har inte hört något mer från dem och i måndags skulle räkningen gå till inkasso.
Jag har försökt ringa dem men en röst säger bara att jag ska försöka senare. Har googlat på företaget på nätet och hittat en massa negativ kritik så jag är lite orolig att jag måste tvingas betala i alla fall (fast jag känner mig himla lurad).
Vad händer om det går till kronofogden? Får man en betalningsanmärkning för livet då?
har du tagit upp detta med din konsumentombudsman i kommunen? och du…. hota med PLus…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#4 Hm, nej. Jag är inte så van vid situationen så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hur får man tag konsumentombundsmannen och vad kan denne göra?
Jo jag har tänkt på det med Plus också? Men jag är nog lite rädd att de ska bli hotfulla. På nätet hade en skrivit att de var direkt otrevliga att prata med om det inte var ett ärende som gynnade dem. Jag vet inte heller riktigt vad jag har för rätt på min sida. Jag kan ju inte bevisa att de ringt mig. I ett svar till mig hade de skrivit att det står klart och tydligt på deras hemsida att man bara kan säga upp via brev eller fax. Men jag har inte sökt efter hur man säger upp sig eftersom de ringde mig.
Hotfulla???Ännu bättre!!! konsumentombudsmannen får du tag i om du ringer till din kommun. Du ska även ta kontakt med ARN. Allämnna Reklamantionsnämnden. OCh ta kontakt emd kronofogdemyndigheten också! Bättre att förekomma än förekommas! Det är inte ens säkert att de är seriösa! OCh du…. Visst har du skickat brev……….
det gjorde du ju med en gång du hade pratat med dem i telefon……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ring din teleoperatör också och fråga om de kan ta fram en lista på inkommande samtal, vet inte om det går i Sverige, men det finns länder de kan göra det.
Det kan ju inte bli värre än ett nej och får du fram det så kan du ju visa att de ringt dig… 

#6 Nja, det blir nog bara värre om man hitta på saker. Och jag har ju bara pratat med dem de gånger de ringt mig och det var innan det blev problem.
#7 Kan man göra det även om numert är dolt? sånnadär företag som ringer brukar alltid ha dolda nr.
Det kan ha gått över en växel också.., då kommer inte numret upp men är listat. Ta och kolla - du vet ju vilken tidsperiod du vill ha ut lista för