Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 5492 ggr
Mari
0

50 öringen

Jag har helt för mig att det fanns ett inlägg eller en artikel här som handlade om när 50öringen försvinner.

Minns att det kommer hända nu denna månad eller var det i oktober?

Någon som vet vilket datum de slutar fungera? Och om man kan lämna in dem på banken någon dag efteråt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MichaelE
0

Fel sajt Tungan ute

Tråden du söker finns på Privatekonomi iFokus.

Det är den 1 oktober som 50 öringen upphör att gälla. Så det är bara att lämna in alla till närmaste bank eller apotek.

Mari
0

Men det var här inne jag läste den först, så den har alltså flyttat över till din sajt?

Apotek?? Kan man lämna in dem på apoteket?!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MichaelE
0

Har nu tittat genom inläggen här ända bak till årskiftet och jag finner inget om 50 öringen här på denna sajt. Min tråd är en påminelse från två tidigare trådar som finns på Privatekonomi (detta är inte den som nämns ovan):

Den äldsta

Den nyare

Mari
0

Hm nä inte de två jag tänker på heller, kanske inte ens är på iFokus jag läst det då Obestämd

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MichaelE
0

Det måste det nog tyvärr vara, gick ännu längre bak i historiken här och kunde inte finna någonting.

Chestnut
0

Jag var precis som stirrup helt 100 på att jag sett något inlägg om det här. Och titta, jag hade rätt! Har puttat upp den tråden nu Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

MichaelE
0

Okej, så långt bak i historiken gick jag inte.

Hawknestgrove
0

Ja jag tömde våra sparbössor i går faktiskt  på banken och  är noga med att inte få några fler 50öringar nu.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mari
0

Där var tråden! Tack, jag tyckte jag kollade igenom allt och dessutom använde jag sökfunktionen men något måste ha gått galet ändå.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
0

den nya sökfunktionen är inte lika bra som den förra

karin46
0

Jag kollade med banken och dom med Riksbanken och datumet är

30 september.

Mari
0

#11 Yepp fast det går att växla in dem på banken under några månader efteråt också Glad så kasta inte bort dem bara för att de ej går att betala med längre

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

guraknugen
0

Hoppas de slopar alla övriga mynt och sedlar snart också. Förstår inte varför man ska hålla på och tramsa med sådant när det finns alternativ.

Hawknestgrove
0

alternativ, ja. Men inte ersättning. Tyvärr stor skillnad. och så länge vi har  personer, förlåt mig nu, om jag generaliserar, som kanske är äldre och inte litar på kort och/eller har datorer, så får vi väl stå ut med kontanter som i vissa fall är lättast att ha att göra med. Ta bara ett exempel här hemma, när man ska fara över till Norge. Då ska man betala bron. Visst, har man ett MAsterCard, så går det. Eller Visa. MEn har du ett Maestro, så går det inte. då bör du ha kontanter annars så får du ett himla knölande. dessutom, så får du kvitto när du betalat kontant, vilket du inte får när du betalat med kort. sen en sak till… Alla bössor för insamlingar, som ger så mycket pengar. Jag skäms ofta att jag inte har något att lägga i.Skämsför att betala sen det blir liksom inte av när man är hemma.

[ElisabethYL]
0

#14 Håller med om att det inte finns någon ersättning till kontanter och vill tillägga att jag själv sparar heldre pengar kontant - av den enkla anledningen att då handlar jag inte en massa skit för pengarna istället..

guraknugen
0

Tidigare i veckan skulle jag äta lunch och det visade sig att det konto som är kopplat till mitt kort saknade tillräckligt med pengar så det var bara att dra vidare, ta ut kontanter och betala lunchen kontant istället.

Vad hade hänt om jag inte kunnat få tag på kontanter? Jo, då hade jag blivit utan lunch och det hade banne mig varit rätt åt mig för att jag var så dum i huvudet att jag inte såg till att jag hade tillräckligt på kontot!

Nej, bort med kontanter en gång för alla. Alla kommer att anpassa sig till det av den enkla anledningen att man måste. Som jag ser det så är fördelarna betydligt viktigare och nackdelarna kan man säkert komma runt hyfsat.

karin46
0

Jag föredrar att betala med kontanter på det sättet slipper jag att upptäcka att jag handlat för mer än vad jag har tänkt.

Jag ser valmöjligheten som ett plus och vill inte behöva välja antingen/eller.

Sen har vi ju ytterligare en aspekt. Många skolbarn får en veckopeng, jag tror inte det vore så bra att förse en 8-åring med ett betalkort.

Elshira
0

#17 Vad vore så krångligt med det? :) Kan de använda mobil och dator kan de säkert använda kort!

Och när de fotfarande är så små att de inte kan det, ja då är de oftast inte tillräckligt stora för att gå utan förälder i.af :)

Hakuna matata!

guraknugen
0

När det gäller vissa kort, kanske rent av alla, så kan man ju spärra dem så att man inte kan ta ut ett öre mer än vad som finns på kortet. Då ser man bara till att det inte finns för mycket pengar på det kontot. Sedan kan man ju alltid lära ungarna att ta ansvar också, det är ju aldrig för tidigt. Tyvärr verkar de flesta helt ha förbisett denna möjlighet numera, något som var självklart när man själv var barn. Därmed inte sagt att inte vi gjorde ett och annat ekonomiskt felsteg (med kontanter), men ingen går igenom livet helt utan att göra misstag.

Elshira
0

"Kontantkort" kanske skulle få en ny innebörd? Man köper kort med x-antal kronor på, och kan ladda om dem med hur mycket och när man vill!

Nu menar jag alltså att handla för, inte till mobiler Skrattande

Hakuna matata!

[Thiah]
0

Jag gillar att kunna välja kontanter eller pengar. Tycker det är lite läskigt att folk så gärna har allt elektroniskt nuförtiden, så svårt är det inte att hacka ett kort eller en dator.

Dessutom har jag gärna kontanter när jag handlar så att jag fysiskt ser pengarna minska. Jo, jag håller koll i huvudet med men det är inte samma sak som att se plånboken bli tom.

Men småmynten skulle kunna försvinna. här i Euroområdet har vi ju ännu 1,2,5 cent….suck

[ElisabethYL]
0

Kom o tänka på köp mellan privatpersoner - jag är inte säker på att jag ens skulle kunna köpa en bil för 30.000 kr på internetbanken, när jag bara kan ta ut 15.000 kr/vecka på bankomaten. - Bara en tanke…

guraknugen
0

#22: Den bil vi har nu betalade jag via min internetbank. Den är begagnad (bilen alltså – kanske banken också i och för sig) och vi gav väl 29 500 kr för den om jag inte minns fel. Fungerade kanon. Fast jag skulle nog inte göra så om jag köpte bilen privat, fast å andra sidan har jag ingen större lust att köpa någon bil privat.

karin46
0

Att endast ha tillgång till kort skulle göra oss mycket känsligare för datakrångel. Häromdagen när jag skulle handla så var det problem med Mastercard och damen i kassan berättade att veckan innan hade ett annat kontantkort krånglat.

Faktiskt förstår jag inte vad som är problem med att vi har möjlighet att själva välja kontkort och/eller kontanter. (Inte för det hör hit, men jag känner inte till NÅGOT land där du inte kan betala med kontanter).

Personligen föredrar jag att ha kontanter, det är mycket enklare att inte spendera mer än jag har råd med än om jag hele tiden har "alla" pengar i plånboken. Min ekonomi tål inte några ekonomiska missar.

guraknugen
0

#24: Som sagt kan du ju välja att inte ha mer pengar än du annars skulle haft i plånboken på det konto som du har kopplat till ditt kort. Det är inte krångligare än att ta ut pengar i en bankautomat.

[ElisabethYL]
0

#23 Ok, betalade 30.000 kr för min bil privat när jag jobbade vägg i vägg med en bilverstad och är mycket nöjd med den. Skulle heller inte köpa en bil privat utan att verkligen kolla igenom den tillsammans med en fackman. Hade fått ge 45.000-55.000 hos bilhandlare för den.. Skrattande

guraknugen
0

#26: Och att testa en bil innan köp kostar ju någon tusenlapp eller så, så om man ska titta på kanske 10-20 bilar innan man bestämmer sig så har man ju nästan betalat för en begagnad bil innan man köpt något över huvud taget…

[ElisabethYL]
0

#27 Sist jag kollade kostade det 400 kr (på märkesverksan) för att kolla en bil - vet inte vad det kostar idag, men jag fick det gjort gratis då de gjorde det på fritiden… Har inget emot att betala för att få bilen kollad, istället för att få någon mindre trevlig överaskning när man köpt bilen…

karin46
0

#24 Undrar vad du menar att vi ska göra om det är datastrul och butikens kortläsare inte får kontakt med banken. Det händer faktiskt. Vi blir sårbara om vi bli totalt beroende av datakomunikationer och jag kan inte se någon fördel med att att kontanter försvinner och ersätts till 100% av bankkort.

Men för de personer som inte vill ha kontanter så finns ju valfriheten att använda kort och avstå från kontanter.

guraknugen
0

#29: Svarar du på ditt eget inlägg…?

guraknugen
0

#29: Den friheten finns oftast, men inte alltid. Exempelvis hittar jag då och då en parkeringsautomat som bara tar mynt. INte värre än att man får parkera någon annanstans då, dock. Nyttigt att gå.