Normbelopp soc
Normen för soc är 3680 kr för en person eller 6050 för sambor. Dessutom har man rätt till hjälp med skäliga kostnader för boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening/a-kassa.
Hur är det med receptbelagda mediciner nu för tiden? Någon som har koll?
har för mig, att högkostnadskyddet läggs uppepå detta. Hos kronis i alla fall…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag lägger ut för mina medeciner själv
(har inte råd att hämta ut alla på samma gång dock)
Sen visar jag kvitton till min soc sekreterare och så får jag in samma belopp nästa månad.
Förlorar på så sätt inte pengarna men samtidigt svårt för jag behöver själv lägga ut pengarna först och 700 kr är svårt att ta ifrån soc pengarna som ska räcka till så mycket annat.
Ja, 700 kr är mycket pengar för en som lever på soc. Kommer ihåg att jag tyckte det var tufft med mina (ca 300-500/mån).
men har du inga svarta prickar, så kan du ta medicin på kontobetalning.
Jag har prickar men fick ändå ta medicinen på konto.
Sara

Det är sant! Bara jag som tycker det är skönt att betala direkt;)
#6 beror väl på hur mycket man ska punga ut med på en gång.
Hur är det med bil som man måste ha för sjukdom/handikapp? På mitt soc (soc-tanten) sa att den inte räknas in.
Men i min förra kommun, fick jag pengar för bensin och däck när det behövdes.
Har läkarintyg från 2 håll som jag visade upp.
Någon som vet?
# 8 Kan det inte vara så att om man behöver åka bil för sin sjukdom/funktionshinder så anser de kanske att du ska åka färdtjänst.
Sara
Nej, det är det inte. För jag kan köra själv, så länge jag har en automatare. Den har jag fått av försäkringskassan som hjälpmedel.
# 10 Har du frågat? För jag tror inte de kan neka dig nödvändig transport men kanske att du måste ta det alternativ som de anser är billigast.
Sara
Ja, det var att ta bussen. Men jag kommer inte upp på den. Och så lider jag av agorafobi, som hindrar mig.
Sen bor jag så illa att bussarna är glesa.
Nä, jag tror att jag ska skaffa en annan soc-tant. För med den förra kände jag direkt att ALLT skulle bli nej. Även mina mediciner. Och så blev det.
Hon är väldigt negativ i sig själv. Och känner maktens sötma när hon kan neka.
Nä, jag tror att jag ska skaffa en annan soc-tant. För med den förra kände jag direkt att ALLT skulle bli nej. Även mina mediciner. Och så blev det.
Men, receptbelagda mediciner har de inte rätt att neka - i sånt fall så tycker jag absolut att du ska byta handläggare…
Kolla med Försäkringskassan - vet att det iaf förut fanns handikappersättning och kostnadsdelen får soc inte röra enl en god vän till mig som jobbar som soc-tant…
Jo, jag har sådan ersättning. Men jag har så lite i sjukpension också, så jag har inte råd att gå till tandläkaren ens. Eller köpa nya glasögon.
Det var för dom två sakerna som jag hade högst på listan.
Jag ska göra ett nytt försök. För nu är det länge sen sist.
Tack för tipsen!
# 12 Ja det låter sannerligen som om hon borde jobba någon annanstans. Lycka till med bytet! 
Sara

Glasögon ska dom betala om du behöver det, ta upp frågan igen det är din rätt!Hämtade prec ut mina:)

jag hittade på synoptik glasögen med bågar och glas och syndundersökning för 350 kr förra veckan, kampanjen hålle på till 5 dec sa de,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
mardtat, det där är en sanning med modifikatuion… jag skaffade glasögon på Synoptik i januari. Visst, jättebilligt, bågar 1 kr…. fri synundersökning. MEn nu var ju problemet det, att jag behövde progressiva glasögon…. Så då bidde det minsann inte billgt. Glasögonen kostade ca 1800 kr, härdning av glasen, vilket är en nödvändighet gick på 1000 kr. Hade jag velat haft större läsfält hade det gått på 2000 kr till och hade jag velat haft antireflexbehandling, så hade det gått på 1000 kr det med… suck…..Så det blev nästan 3000 kr ändå för mina glasögon….och då är det ändå lågbudget. Ja jag vet, man kan beställa på nätet. MEn jag vet inte om jag skulle våga det….

Det kan löna sig att fråga runt hos de optiker som finns tillgängliga. Jag ville ha ett par läsglasögon (olika styrka på ögonen) och frågade i de 3 butiker som finns här i Kristinehamn. Cirka-priserna som det skulle kosta var 2500:-, 1.500:- samt 500:- (en avsevärd skillnad alltså) Detta var INTE progresiva.
Detta var i samband med att en person tipsat mig att söka från en FOND som kommunen har för behövande. Vid ansökan skulle det uppges vad pengarna skulle vara till och hur mycket. Tyvärr fick jag avslag p.g.a. att fonden hade dålig ekonomi.
Det kan vara en ide att kolla med komunen, soc. eller kyrkan om det finns någon fond i er kommun för speciella behov.

Står i lagboken som min soc visadee mig att man har rätt till ögonvård samt glasögon, socialen har spec avtal med optiker.

ja de försökte pracka på mig extar finesser med, men jag gick ´hem med de för det priset. jag e supernöjd, sitter bra o sköna, jag har brytningsfel, kasnke inet gäller alla sotrters fel, det frågade jag faktiskt inte,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag har läst/hört någonstans att i soc-normen ingår det 150 kr/månad till medicin. Vilket blir 1800 kr / år = frikort.
Fast jag har också fattat det som att normen kan skilja från kommun till kommun? Vet inte om detta med 150 kr/ månad är något rikstäckande som alla har rätt till.

Har inte läst hela tråden nu men svaret är ja. Du ska få pengar från soc för mediciner och läkarbesök.
ja, men jag ångrar på sätt och vis, att jag inte tog antireflex, det hade jag på mina förra. känner att det hade varit väldigt skönt….
Däck och bensin för sina privata resor i sin bil får man väl stå för själv?
Men nu sitter jag och funderar lite här, 3680 kr? Är det vad var och en har rätt till att ha i månaden?
Jag får endast pengar ifrån af, ca 3000 kr i månaden och det är grymt lite, spec när man inte bor hemma =/
Hur är det där igentligen, för oss som bara får pengar ifrån af? Har vi rätt att få kompliment ifrån soc?

I vissa fall så får man dom pengar man ska ha från af, men ibland om man inte uppnått "taket" så ska soc hjälpa till med de som fattas.
Det jobbiga är att det är "din uppgift" att se till att du får det du ska ha, altså så behöver du själv ta kontakt med soc och fråga.
Boka in ett möte, ibland är det faktiskt så att de skuter till med de som fattas.
Vi, min sambo och jag får pengar både från af och soc. Det svåra är att man själv får fixa allt själv.Men alla har varit hjälpsamma mot oss, men det är man själv som får göra jobbet.
Ps. Om det är alfakassan du får så är det 320kr per dag och altså blir det inte mer än 3500-på ett ung i månaden men nu vet jag inte om det är det du har.
Helt rätt, däck och bensin får man stå för själv.Går du på soc ska du dessutom ha spec skäl till att äga bil.
#26 Det där med däck och de syftade jag mer som reaktion på de shintaida skrev.
Självklart vet jag att man får dra i trådarna själv, men när jag försökte få hjälp när jag va nyopererad, inkomstlös och bostadslös så fick jag ingen hjälp alls, det ville att jag skulle söka jobb. Därav har jag inte tagit kontakt med dom.
Just nu lever jag ju mer eller mindre på min sambo, då det är han som har jobb, han som har bostad. Jag försöker få ett jobb men antingen så räcker inte utbildningen, erfarenheten till eller så vill dom inte anställa mig pga min rygg.
Jag får inger ifrån alfakassan, jag får 134 kr för varje arbetsdag ifrån AF, eller det är AF som fixar det ifrån försäkringskassan. Brukar bli ca 3000 kr varje månad, mer eller mindre-.

# 27 gå in på socialstyrelsenshemsida så kan du läsa mer om ekonomisktbistånd.
Var du sjukskriven då när du var nyopererad?
Om du lever med en sambo kommer era gemensamma inkomster att räknas ihop och bedömningen om du är i behov av ekonomiskt bistånd kommer att göras utifrån er två gemensamt.
#28 Ja, jag va sjukskriven i 6 månader. Jag va där 1 månad efter operationen.
Jo, det vet jag, så det är nog ganska kört. Tycker det är synd att soc förväntar sig att man måste vara som en parasit på sin sambo =/
Borde inte ni vara berättigade bostadsbidrag? Det kanske inte blir många kronor men bättre än ingenting?

Okej. då låter et konstigt så tillvida att du inte hade pengar undanstoppade, eller att du var inskriven på gymnasieskola så att dina föräldrar var försörjningsskyldiga.
Om man väljer att leva tillsammans så innebär det i alla fall för mig att man också vill hjälpa varandra. Jag skulle heldre se att jag fick hjälp av min sambo än att alla skattebetalare ska betala min mat.
om jag har fattat detta rätt, å har sambos inga som helst försörjningsskyldigheter inför varandra enligt lag. Förutom när det kommer till soc. Där har de egna regler. Typ lev på sambon eller separera.
#30 Nej, vi är inte berättigade bostadsbidrag då han är för gammal.
#31 Jo, det tycker jag med. Men tycker att det är konstigt att man inte ska få bo tillsammans utan att behöva leva på varanndra, jag vill ju gärna bidra med något. Inte så kul att folk tror att jag bara är unte efter pengar =/

# 32 Jag antar att du jämför det med den lag som finns som säger att gifta personer har försörjningsskyldighet mot varandra. Nej den lagen finns inte gällande sambos. Men socialtjänsten har i sina regler och riktlinjer den bestämmelsen att man räknar samman inkomsterna.
#33 Du bidrar ju med de pengar du kan. Jag förstår att det inte är en bra situation att leva på någon annan. Men lagstiftningen säger att man ska räkna samman inkomsterna och därför görs det.
Fast med det systemet så vet jag flera stycken, där ena parten har haft jobb och inte den andre. Gemensamt så har inkomsterna legat på existensminumun, och jag vet då att de sökt om soc-hjälp.
Men då har de sagt att den arbetande parten får försörja även den andre.
Så istället har de "separerat" och fått en varsin "inkomst" men ändå bott tillsammans. Fast den andre har en egen lägenhet som soc betalar trots att ingen bor där.
#35 Jo, jag vet att man kan göra så, men jag tycker det är snyltning på högsta grad! Sådant gör mig bara förbannad, dessutom blir det inte kul om man blir påkommen.
# 36 Jag tycker soc får skylla sig själva pga sin stelbenta syn. Jag tycker det är gräsligt att bli tvingat att leva på sin partner bara för att man bor ihop. Gifta ok, men inte bara sambos. Hur många förhållanden går inte i sönder pga det?!
Sara
#37 Jo, det har du väl kanske rätt i. Men ändå. Jag är alldelles för ärlig för sådant.
# 38 Jag kallar det överlevnad. Är det det enda sättet att få hjälp så gör man det nöden kräver.
Sara