Spartips / Mat
Några små enkla spartips vad gäller mat.
Bäst föredatum på ÄGG är satta med tanke på att dom förvaras i rumstemp. I kylskåp håller dom ytterligare 1 månad.
I vissa förpackningar t.ex yougert och fil är det svårt att få ut det sista. Jag brukar då ta en kniv och skära upp förpackningen på mitten och med sked eller slickepot skrapa ur det sista. Ibland kan det bli upp till 1 dl.
Jag skär även upp andra förpackningar för att komma åt det sista t.ex. plastflaskan för min favoritsenap. Häll LITE kokt vatten i ketchupflaskan så får du ut det sista, vadå rinnig ketchup - passar bra som sås.
Jag kommer gärna med flera tips.
Precis som jag gör. OCh handlar så mycket jag kan till halva priset.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Nu börjar det bli gott om gratismat ute ikväll blir det en härligt vårig kirskålspaj.
Andra spartips är att gå igenom skåp/kyl/frys ofta och se till att maten blir uppäten innan det blivit gammalt. Det spelar ju ingen roll ifall man är bra på att handla billigt ifall man får slänga en massa som möglat, härsknat och liknande.

Vet inte hur det ar i Sverige, men har i UK sa hamnar alla varor med kort datum pa extrapris en halvtimme innan affaren stanger! Brukar fynda kyckling, fisk, kott, pajer, konserver och farsk tortellini m.m.for mindre an halva priset och bunkra upp frysen och skapet med! :) Maste bara fa skryta om att jag fick med mig en hel farsk kyckling hem forra veckan for bara £1.99 (ordinarie pris £4.99) och ett paket med rokt makrill for 19pence (ordinarie pris £3.29)!

Annat spartips ar att dryga ut allt sa mycket som det bara gar! Maste t.ex. kottfarssasen "bulkas upp" sa hall i lite linser eller liknande! Mattar bra och kostar nastan gratis :)
Snylta sa mycket det gar! Har jobbet gratis kaffe/fikabrod/frukt sa ta for dig! Jag jobbar pa cafe och ser till att fa i mig bade frukost och lunch gratis genom att "ta hand om" de brod/scones/bakverk/smorgasar osv som annars skulle ha slangts for att de inte ar skeva/fula/trasiga. Kanske inte varldens nyttigaste diet, men ar man fattig sa ar man. Tar aven hem bakverk som ska slangas ut pga kort datum for att lyxa till det med efteratt hemma vid middagen ibland :)
Hos slaktaren kan man aven fa pasar med "spillbitar" gratis eller i princip gratis. Tankt som djurmat, men gar att putsa till atbara bitar. Fungerar att gora bas till soppa pa om inte annat.
I varsta fall sa gar det att leva ganska lange pa bara rostat brod och margarin. Rosta det for att fa brodet varmt, da kanns det mer som en maltid och du ater mindre an om du skulle ata brodet kallt ( = franskan racker langre). Gar att lyxa till med superbillig sylt.
// Amanda
Varmt välkommen hit Musiken!
Vilka fynd!
Här i Sverige är det väldigt olika - vissa utiker sänker priset flera dagar innan, andra inte alls. De flesta butikerna sänker priset med 30-50%.
ja och här kommer ett läckert spartips…
Fattiga riddare….
Gör en pytteligen pannkakssmet av två dl mjölk, ett ägg, en dl mjöl och lite socker och salt. Om du vill, en liten dutt smält eller flytande margarin… ta fram de torra trista brödskivorna du har och doppa i smeten, stek sen och strö över socker och kanel…… MUMS……..
Många Bra Tips!
Ett annat är att göra som ¨di gamle¨gjorde. Sylta, safta, koka marmelad/mos m.m. av höstens överflöd. Socker brukar det ju vara extrapris på i bärtider. I många villaträdgårdar ramlar frukt o bär på backen och hamnar i komposten. Fråga om du får plocka lite där du ser att det inte tas tillvara. Ofta får du svaret, plocka så mycket du vill.
Mycket jobb, visst. Men kul också! Låt barnen hjälpa till om dom vill, då smakar saften extra gott. Deras saft, med deras egna handskrivna etikett
Ps.Plocka bara när ägaren är där. Bjud på en flaska saft/burk marmelad när du har klarat av koket. Uppskattat, och du blir nog välkommen åter.
och en sak, har du många små rester hemma och en lite tråkig bit ost? Och jag slår vad om ,att långt inne i ett skåp så står en smörgåsgrill… sätt grillen på bordet, lägg fram formbröd och alla små saker och den trista lilla osten river du och så gör du varma mackor av allting! glöm bara inte att smöra brödet på "fel" sida!Inte fel alls!

Även i Sverige har många mindre affärer 50% rabatt på mat med kort datum. Större kedjor brukar stanna på 30% rabatt. Där jag handlar i Kristinehamn har affären en speciell kyldisk där mejeri och chark till ½ priset hamnar (ofta dagen före bäst föredatum). Jättebra
Föresten ägg är bra upp till 30 dagar efter bäst föredatum, bra att veta.
Apropå att snitta upp yoghurt-paket (japp, så stavas det och det framgår ju av förpackningen också… ;P) så brukar jag istället få ur det sista med hjälp av en brödkavel. Jag brukar lägga paketet (äter inte yoghurt själv, så det brukar vara andra paket, men det spelar ingen roll, bara det är trögflytande) på bordet med öppningen utanför och en skål nedanför öppningen, exempelvis på en stol.
Sedan kavlar jag ut paketet efter att ha lossat alla flikar förstås, så att det kan bli riktigt platt. På så vis behöver jag inte diska någon extra slickepott heller, som en extra bonus… Det kommer ut mer än man kan tro, faktiskt. Ta det försiktigt dock, ingen anledning att stressa… Innehållet ska ju helst träffa skålen, eller vad man nu samlar upp i.
Själv brukar jag planera mitt youghurtätande med att ställa den upp och ner lagom tills sista portionen ^^
Hakuna matata!
Köp kött när det är billigt o frys ner. Det gör alltid jag o min sambo.
Fast man bör inte frysa kött för länge. Trots att det är kallt i frysen ruttnar köttet (även fisk och allt annat ätbart), om än mycket långsamt. Man bör inte låta det gå längre än två månader ungefär innan man använder det. Fast man får ju göra som man vill, i och för sig.
gränsen för svinkött är 6 månader. skaldjur 2 månader och fet fisk 3 månader. älg håller sig väldigt länge. vi har älgkött som är tre år gammlat och lika bra. däremot rådjur håller inte längre än 6 månader heller för att vara gott.

Livslängden är beroende på fettinnehållet, ju fetare fisk och kött desto kortare hållbarhet. Detta gäller även annan mat, jag har slutat att steka svamp innan frysningen (torkar sden numera istället).
#5 Det kallas väl för "Fattiga Riddare"?
jupp, står det också och så mums det är!!!!
Mina bästa tips är att göra så mycket som möjligt själv när det gäller matlagandet och ta vara på så mycket som möjligt.
De tråkiga ostsnuttarna som brukar bli kvar kan man (som tidigare skrivits) riva och använda till olika saker, tex toast, till ostsås, till gratinering (det heter väl så när man har riven ost ovanpå gratänger och liknande).
Om man får makaroner och köttfärsås över kan man göra makaronelåda. Det är en bra rädd, för i sådant kan man slänga ner de meska i, köttmässigt iaf. Kan tänka mig att en del grönsaker inte heller skulle sitta fel ;)
Makaronilåda, menar du? Fast den har man väl inte köttfärssås i? Fast vi kanske inte menar samma sak…
Fast å andra sidan får man ju göra precis som man vill och kalla det precis vad som helst, bara det är gott.
#18 Jo, vi menar nog samma sak, även kallat makaronipuddig.
4dl makaroner
3 ägg
3 mjölk
2 dl riven ost
Salt och peppar
I denna rätt brukar jag slänga i lite allt möjligt, därband köttfärssås och överblivna ostbitar som jag river ner. Jag brukar oftast ha mer än 2 dl ost i. Det blir mums mums =)
Just köttfärssås har jag aldrig haft i min. Däremot lite av varje i övrigt, typ små korvbitar eller baconbitar eller vad som nu råkar finnas hemma.
Har sett att en del äter makaronipudding (som jag normalt brukar kalla den) med antingen ketchup eller lingonsylt. Inget av detta passar enligt min smak dock. Nej, jag föredrar att ha lite smält smör över eller så tar jag lite flytande ”smör & rapsolja” på, men då måste ju makaronipuddingen vara riktigt varm så att det ”smälter”, eller vad man nu ska kalla det om det redan är flytande. Det är faktiskt en otrolig skillnad i smaken om man äter makaronipudding utan något alls mot om man har lite smält smör på. Det behöver inte vara några ohälsosamma mängder naturligtvis och man kanske inte bör äta det varje dag heller, men vem vill äta samma sak varje dag?
Fast nu hamnade jag utanför ämnet igen, för det var väl matekonomi vi skulle prata om…?
#20 Mjo, jag brukar ha ketchup till, men brukar äta även utan. Smör och lingonsylt va däremot nyttför mig. Men hur som hellst, man kan blanda ner det mesta i de ;)
Potatis är något jag har fått för mig är ganska billigt, är det verkligen det? Jag tycker man får ganska mycket potatis för lite pengar. Potatis kan man ju variera och ha till massor. Gratäng är ju alltid gott och bra om man har mjölk el grädde som håller på att bli gammal. Hemmalagat mos är ju oslagbart gott och enkelt! Vanlig kokt potatis eller varför inte stekt eller göra bakad potatis / ungspotatis?
Scones är väl billigt, enkelt och gott att göra om man vill lycka till frukosten eller kvällsmaten lite, spec om man inte har bröd hemma! (min svärfar har aldrig ätit scones och visste heller inte vad det va, har jag aldrig hört talas om någon som inte har smakat =P )
Jo, jag har också tänkt på att potatis är ganska billigt. I alla fall får man en rejält tung påse för bara några kronor. Dock äter vi inte potatis så värst ofta här, trots att jag har en bror och en mor i Alingsås… (”potatisstaden”, om nu någon inte visste det).
Lök är också ganska billigt, men den har gått upp på senare tid. För några månader sedan fick man nästan en lök för varje krona, men nu går varje normalstor lök på det dubbla. Fast det är ju inte så många maträtter som innehåller några kopiösa mängder lök i och för sig.
makaronilåda, ja det är ju det som jag brukar ha som häntiveckan. kokar pasta och vräker ner alla rester av sås och lite alltmöjligt i matrestväg.Plus en skivad lök….och så riven ost på det in i ugnen i 225 gr i en halvtimma. klart……
#23 Visste faktiskt inte att det kallades för potatisstaden =P
#24 Häver du ner sås i? Kör du då samma bas med ägg och så? Blir det rinnigt? Osten blandar jag med makaronerna innan jag häver på äggblandningen

Potatis är ju en helfin råvara till
1) Råstekt potatis
2) rårakor (råriven potatis + salt steks som plättar i ganska mycket smör) serv. lingonsylt, stekt fläsk
3) potatissoppa (koka sönder och vispa potatisentill pure, krydda med salt + nymalen peppar tillsätt finhackad lättstekt lök och stekt bacon) En härlig vinterrätt själv brukar jag också ha i torkade nässlor,
4) Ungsbakad potatis (välj vanliga stora potatisar) innehåll beroende på ekonomi och smak, kanske endast riven ost eller smaksatt cream fraich.
Torkade nässlor:
Jag plockar nässlorna när de är 3-4 dm höga, binder ihop i knippen, sköljer nässlorna och hänger upp dem på balkongen. När de har torkat drar jag av blad och ev. blommor som jag krossar och förvarar i burkar. Skälkarna slängs.
Jag har upptäkt att bästa resultatet till soppa är att låta nässlorna ligga en stund i het vatten (häll sen nässlorna + vattnet i soppan).
Nässlor är mycket järnrika, klart överlägset även spenat.
#25 och lite OT: Så är det i alla fall. I Alingsås hittar du Jonas Ahlströmers (mannen som införde potatisen i Sverige) ”staty”, som egentligen väl mer är en byst än en staty. Min bror gick på Ahlströmerskolan i Alingsås (och bodde ett tag på Ahlströmergatan i Göteborg…). I Alingsås har man potatisfestival varje sommar och då kan man även springa potatisjoggen som är på 10 km.
Min bror berättade en gång om när han sommarjobbade på ett ställe i Alingsås och att han vid ett tillfälle pratade med en av de riktiga ur-Alingsåsarna, en äldre man. Gubben sa att det där med pizza var inget för honom. Han hade ätit en sådan en gång men det var helt värdelöst. ”Man fick inga potäter till” lär han ha sagt…
#25, jag häver ner överbliven sås från stekar och sånt. Gör inget större väsen av det, utan kollar i frysen efter små matrestknyten som ligger där. Ok, jag blandar inte fisk och kött, men gfärna fisk och kyckling. Och så lägger jag ett täcke överst av ost. Om jag har, alltså!