När tar ens existens slut?
Jag har en vän som är ensamstående med en 7 åring. Hennes rygg paja ihop och hon blev sjukskriven och fick först vänta på röntgen och sen på läkare och nu på operationstid. Hon har stora besvär att ta sig till toaletten m.m. Kan inte stå eller sitta långa stunder och det ena benet släpar hon med sig för det hänger inte med.
Så blir hon utfösäkrad! "Finns säkert nåt jobb hon kan ta" ???
Hennes läkare protestera men det har inte hjälpt.
Hon får hyran betald av soc och mat till sonen. Elen har hon låtit vara så nu hota de att stänga av elen så då blev soc tvungen att betala den. Hon får 1 barnbidrag och underhåll som ska räcka till andra räkningar, mat och kläder för o inte tala om hygienartiklar m.m.
Nu ansökte hon om lite extra pengar till jul och fick 2 kuponger till jultallrik på ett äldreboende. Hur ska hon ta sig dit? Hur kul är det att ta med sonen dit och äta?
Hon har inga pengar att köpa julklappar till barnen. Ja hon har fler men de har eget boende.
Jag var där i oktober och då åkte jag o storhandla åt henne och jag blev tårögd då jag såg sonens reaktion. Det lyste i ögonen på ungen när han såg all mat o tilltugg.
Jag kommer att skicka ner lite pengar och en julklapp till pojken. Jag har t om tiggt pengar bland mina vänner på FB. Har skickat brev till Lions och frälsningsarmen så från de sistnämnda skulle hon få en liten julgåva men de sa inte vad det va.
Var är gränsen på ekonomisk existens?
Hur kan man få ha det så i välfärds Sverige? Jag blir så arg o ledsen för hennes del och jag vet inte hur jag ska kunna fira en godjul om jag inte kan hjälpa henne mer.
Varför gör jag allt detta då? Hon är min vän, hon orkar inte kämpa själv.
Måste börja med att säga att jag blir själv tårögd av att läsa om hur din vännina har det och vad du gör för att hjälpa henne..
Jag har aldrig hört om något liknande - att man inte ens får soc-nivån på levnadsstandarden.
Tyvärr kan jag inte göra mycket mer än att önska dig och din vännina med son allt gott och hoppas att det löser sig.
Du är en mycket god vän, glöm inte det
Jag slutar aldrig förvånas utav dessa fall av folk som verkligen inte kan jobba men tydligen skall skickas ut ändå. Det är så sjukt, det är så mycket i sverige som är så otroligt fel!
Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för henne, ingen ska behöva ha det sådär!
Tja, vad ska man säga. Detta är de nya moderaternas välfärdssverige.
Jag kan bara beklaga hur hon har det och hoppas att de tar sig igenom det levandes.
Sara
I kväll har det dykt upp en ljusning!
En gammal bekant på Facebook såg mitt rop på hjälp och han ingår tydligen i Frimurarna. De ska ha möte på onsdag och han ska be församlingen att de ska ha en insamling till henne.
Det kanske blir en god jul för henne med! Tur det finns medmänniskor här i livet.

svenska kyrkan o majblommefonden kan man även söka jullpeng ifrån, jag brukade få en 1000 lapp till julen av kyrkan när jag o dottern gick på soc. att fira jul ingår inte i normen men om man får pengar från fonder så brukar inte soc lägga sig i detta,.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#4 Att få hjälp utav Frimurarna är något stort. Annars är det bara en sak att göra - gå till pressen. Sådant här får inte ske, men tyvärr så blundar moderaterna får sådana här problem.
Men hoppas att saker kommer att bli bättre för henne, Frimurarnas insamling kommer att hjälpa henne mycket - tro mig.
Ja, #6 kom ju med en mycket bra idee, gå till pressen! Detta skulle ju bli en stor skandal och då skulle det säkert hända något. Om inte annat så kommer folk som vill hjälpa din väninna att skicka gåvor, så brukar det ju vara när något hemskt har hänt som kommer ut i media.
Notera bara detta - anse inte att försäkringskassan är elaka och ohumana, det finns dem som ogillar det nya systemet och mår skit för det, många har bytt sida för att se till att folk får rätt mot försäkringskassan. Dem på FK gör bara sitt jobb efter de regler som Alliansen har gett dem. Så de ni ska vara förbannade på är inte FK, utan vår sittande regering.
# 8 Fast viss FK´s personal väljer alltid den minst gynnsamma vägen för en person om något är öppet för tolkning. Så jag håller inte helt med men visst har de riktlinjer de måste följa och det är inte deras fel.
Sara
#9 jo tyvärr kan det vara så också
Ja jag väntar med spänning på att få höra hur det går efter frimurarnas möte. Vi förväntar oss ju inga mirakler utan kan det bli nån tusenlapp så är det ett mirakel för henne.
Jag tror inte hon vill gå till pressen. För det första mår hon för dåligt och för det andra tror jag inte hon vill ha den uppmärksamheten. Hon har trots allt lite stolthet och envishet kvar trots att alla motgångar försökt rasera det.
Jag tycker inte detta gör mig till nån hjälte eller extra god vän. Det är en ganska självisk handling, fniss. Jag skulle inte må bra när jag vet hur hon har det så detta hjälper ju även mig att få en bra känsla nu i helgerna. Jag tror inte det är så många som bara skulle rycka på axlarna och säga stackars dig, eller jag vill inte tro det i alla fall.
Som man själv vill bli behandlad så behandlar man också andra och en dag kanske jag sitter i den sitsen och då hoppas jag verkligen att det finns nån i min omgivning som anstränger sig lite för o hjälpa till.
Medmänsklighet kallas det visst.
Man behöver nämna hennes namn i tidningen, utan de kan använda ett falsk namn bara för att skydda hennes identitet - det sker ofta när det är känsliga ämnen.

kan hon inte få bo hos dig ett tag,,tills allt ordnar sig ,,hon kanske kan hjälpa dig med något
Klart hon kunde få det men nu bor hon 23 mil ifrån mig och hennes son går i skolan så det funkar inte riktigt.
Kan berätta en glad nyhet. Lions ska komma dit i veckan med icakuponger för 2000 spänn!!! Helt otroligt! Nu är i alla fall julen räddad känns det som.

va underbart..
Gratta din vän från mig!!! Underbart!!! 

Sara
och se till att hon överklagar försäkringskassans beslut. Det kommer att ta tid, men det måste hon. OCh håller med Mikael här detta kan vi tacka alliansen för
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....