50-öringarna ska samlas in
Efter 30 september 2010 kommer alla kontanta summor att rundas av till närmaste hela krona. 50-öringen, kopparmyntet som är bra om man gillar jämn växel men liten och sällan använd, dras in.
Läs hela artikeln på Göteborgs-Posten.
Då har vi inga öre kvar mer:(
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Är lika så gott..den används ju inte iaf…knappt.

Försökte använda en som skruvmejsel idag men den var för tjock =)

Kanske en dum fråga, men hur kommer det sig att så många valutor har två stycken eller vad man ska säga. Kan inte så mycket om det egentligen, men t.ex cent då. Nu kommer sverige visserligen bara att ha kronor, men ni förstår tror jag. :) Hursomhelst, dit jag försöker komma till är varför vi inte bara har öre som enda valuta, eller så. :P
JA tack, säger jag. ingen som helst användnig för dem. Går intye i automater eller nåt lls. Så Vila i frid.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tycker det är lite synd då jag samlar på dem :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
vad är en 50 öring? är det nåt som har med 50 åring att göra? jag räknar bara tusingar. tusan va bra det blev.
Ja tack, de får gärna samlas in :)
De enda gångerna jag använder dem är när jag är och handlar och ska skramla upp lite växel till den i kassan, och min plånbok slipper spricka av dessa småkryp ;)

Har varken ont av dem eller ser dem särskilt ofta. Handlar sällan med kontanter öht.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Den klarar jag mej utan.
Klarar mig utan dom helt klart. Men var längesen jag ens hade nån 50-öring. Handlar oftast med kort.
Braaa! Dom är bara jobbiga ändå :) Helt onödiga.
men snart vet ingen mer vad en öre är…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#12 håller med, var den enda anledningen jag hade att kronan och örena skulle försvinna, när det var röstning om vi skulle ha euro i svreige eller inte, så. Nu när jag är lite äldre förstår jag jue fördelarna med euro, men det skulle ändå känns lite tråkigt att släppa kronan och det helt…
Kommer inte sakna 50-öringarna. Handlar ändå mest med kort och till parkringsautomaten funkar de inte heller..

Bye, bye…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Till alla som röstade för €
1 cent = 10 öre
5 cent = 50 öre
10 cent = 1 krona
50 cent = 5 kronor
1 € = 10 kronor
2 € = 20 kronor
och det är allt "hårdpengar"
inga lapper
Men tycker också inte om det 
Nä, 50 öringen behövs inte, dock kommer väl priserna avrundas uppåt och därmed bli dyrare.
Sara
Den är så jobbig, den lille 50-öringen, tar ofta fel på den och tian när jag gräver i myntfickan i plånboken. Skönt att den försvinner, och inte bara därför.
Undrar om affärsidkarna fortsätter skriva, 14,99 eller 29,50 på prislapparna??? Nu när örena försvinner.
De har ju rundat upåt i flera år sedan 10-öringen försvann ju.
Köper jag en grej för 10:90 får jag ju iaf betala 11 kr.
Blir väl bara ytterligare en avrundning.
Suck. 
#17: Priserna avrundas uppåt redan idag, fast till närmaste 50-öring istället för till närmaste krona.
Handlar man med kort blir det ju ingen avrundning alls, det går alldeles utmärkt att köpa en gul lök för 97 öre. Handlade exempelvis idag för 256,07 kr.
Sedan handlar man ju oftast inte bara en enda sak, och de enskilda örena har ju trots allt en liten betydelse för slutsumman.
vi har blivit lurad av handln i 20, 30 års tid. hur kan dom få mej att tro att en vara kostar 29,90. eller 299,00. bullskit. vi är blåsta av dom som bedriver handel. det finns bara ett pris på en vara. vad kostar det att framställa denna vara? konstigt att det alltid slutar på 99 kronor, eller ännu skämmigare 90 ÖRE. är vi så blåsta? vi måste reagera, men jag är för mesig. finns det någon som är tuffare????

Nu måsste jag gå ijenom min spargris och växlä alla 50 öringar mot en kronor,, usch vad jobbigt, kan inte spara i större valörer för då går jag där och norpar, hehe
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
# 22 Men inte blir vi blåsta?! Vi vet mycket väl att det låter billigare än det är när de skriver sådär.
Vet min bror (när han var liten, det är 10 år mellan oss) kom och sa att en sådan sak han ville ha kostade bara en tjuga. Men när jag kollade så kostade den naturligtvis 29,90.
Sara
#24: Förstår inte hur man kan tycka att 29,90 låter billigare än exempelvis 28,37. Om något, så tycker jag nog snarare att 29,90 låter dyrt. Kan inte bli så mycket dyrare utan att höja första siffran. Mycket nior och nio är ju den högsta siffran och så vidare.
# 25 Nu pratar vi om hur ett barn kan uppfatta det.
Sara
#26: Det är möjligt, men tanken med priserna är att de flesta ska uppfatta det så, så vitt jag har förstått det. Det var i alla fall vad jag fick lära mig om det för kanske tjugo år sedan eller så.
Själv sparar jag bara 50-öringar i pappersrör från banken, samma med enkronor. Femmor och tior tar jag ibland med till skolan till kaffeautomaten.
De enda mynt jag någon gång behöver är tior, då de korkat nog placerat en parkeringsautomat vid vår parkering som inte tar kort! Eftersom jag inte har någon bil så har jag ingen egen parkeringsplats, men ibland tar jag med jobbilen hem för att kunna vara hos en kund tidigt på morgonen och då måste jag dra till något ställe och ta ut pengar och sedn växla dem till tior (eller femmor) för att kunna betala parkeringsavgiften. 20 kr/dygn, 19 kr räcker i 6 timmar och 20 minuter, alltså inte tillräckligt länge och jag tar inte hem jobbilen tillräckligt ofta så att det kan löna sig med en egen parkeringsplats.
Annars använder jag aldrig kontanter över huvud taget. Min plånbok är i regel helt fri från sådant, i alla fall nästan. Just nu har jag 2,50 kr i den dock.
Har ni en gång funderat hur ska det funka med
inköpsvagn om det finns ingen småpengar mer ?!?
Stoppa ve sen in våra kreditkort ?
#30 Det finns små metall- och plastbitar som är formade som mynt. Vissa butiker skänker sådana till sina kunder. Man kan ha dem på nyckelknippan.
de tappa jag om och om igen.
30: Innan de började med mynt i dem hade de ingenting alls, det var bara att hämta vagnen, använda den och sedan lämna tillbaka den. Funkade utmärkt, förutom att en del vagnar inte kom tillbaka…
#32: Eftersom de är lika stora som mynt så lär man inte tappa dem mer än man tappar motsvarande mynt. Det är ju inget som hindrar dig att ha dem i plånboken heller.
Jag bruka att betala med kort och så ha jag nästan
aldrig småpengar i plånboken.
Tycker det vore kul utan mynter för inköpsvagnar men
hur du har sagt, där finns folk som lämna inte, tyvärr.
puttar upp denna då den har efterfrågats 
Med vänliga hälsningar
Chess
Puttar jag med. Töms spargrisarna nu och sätt in på kontot!
Ska skicka hem mina 50-öringar med mamma till Sverige. Har massor av sådana hemma efter resor med finlandsbåten.
ja du kan fortfarande växla in dem på banken…