Effektivaste sättet att bli miljonär?
Jag har funderat mycket kring hur man enklast blir miljonär. Det finns många olika vägar men för de flesta så får man jobba hårt för att få ihop pengarna. Jag har dock tron att när du bygger något eget så har du störst motivation och kan lätt gå långt. Vad tycker ni? är eget företag det enklaste och roligaste sättet?
Mvh/
Björn Eriksson, värd för starta eget i fokus.
Jag tror på små utgifter. Ju lägre utgifter du har, ju mer pengar får du över.
Eller så kommer du på något helt otroligt, säljer idén och tjänar storkovan. :)
Sara

Visst är man motiverad när man byggt upp något eget och har man tur kan det gå riktigt bra, men chansen att det inte bär sig är minst lika stor. Vidare har man inte rätt till s.k. försörjningsstöd om du har en registrerad firma, vilket kan vara ganska tufft.
Ett sätt kan ju vara att vara singel, utan barn och mycket sparsam, en som passar in på den beskrivningen är Joakim von Anka, men vem vill likna honom.
Jag tror nog mest på att avstå ALLA spontanköp och köpa begagnat när det är möjligt.

Tror att ett eget företag är det svåraste och mest arbetsamma. Givetvis beroende på vad för typ av firma du startar. Vad hade du tänkt dig?
Tror att det enklaste är fastigheter. Plus låga utgifter. Och att bo i ett lågskatteland, kanske?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tror att man ska lära sig aktiemarknaden väl. Läsa på och börja i liten skala.
Det har historiskt sett varit konst, guld, fastigheter och aktier som lönat sig bäst genom tiderna.
Själv har jag lagt en del pengar på konst.

Konst är ju faktiskt en smart investering iallafall om man känner till marknaden.
När det gäller aktier vet ni någon sida som är överlägset bäst gällande aktiehandel? Jag använder avanza men det kostar ungefär 50 kr per försäljning och jag gillar att byta mycket och följa dagliga tränder och då blir 50 kr rätt dyrt…
Ja aktier och konst är två väldigt bra saker och som lönar sig om man verkligen sätter sig in i det. T.ex att fynda ett föremål för en hundring som du sedan säljer för en 1000-lapp är inte dåligt! Men båda delar kräver stort engagemang och intresse.
Annars så tror jag på egenföretagande eller uppfinningar jag med.
Uppfinningar är något väldigt kul att hålla på med faktiskt! Vi håller på med UF i skolan och hade en av klassens pappor där som extraknäckar lite som uppfinnare i liten skala.
I vardagen finns många saker vi stör oss på och jag tror säkert vi skulle kunna komma på lite bra uppfinningar om vi bara ville!
Själv håller jag på med hästar och där är passande sadlar ett stort problem. Efter som man har en fast träbom i sadeln så har den alltid samma form. Men hemma här så har vi en sadel i typ gummi som är så himla bra efter som den formar sig efter hästens rygg och är ordentligt stötdämpande, aldrig sett en sådan förr! Jag skulle gärna försöka tillverka en sådan sadel, så vem vet om 10 år kanske det finns en sadel med mitt namn på makrnaden!
Hakuna matata!
Om du enbart är ute efter lågt courtage så är både Avanza Mini och NordnetDirekt billigare. De tar från 9 kr och uppåt per affär. Men då får du förmodligen inte tillgång till samma information och tjänster som du har nu.
Att man inte måste ha en hög inkomst för att bli miljonär är jag ett levande bevis på. Men det gäller att faktiskt spara in på allt möjligt. Löjliga utgifter kanske vissa tycker men på sikt blir det stora pengar. Man måste dock vara envis och tålmodig. Många av mina vänner tycker att jag går till överdrift när jag inte varit till en frisör på snart 15 år utan klipper mig själv. Men jag ser ingen anledning att gå till en frisör. Jag har jämnlångt hår och det är inte svårt att toppa det en gång i månaden.
Utlandsresor unnar jag mig aldrig, och jag kör omkring i en gammal skattebefriad 240. Jagar extrapriser förstås. Skaffade en tjock-TV som någon skänkte bort när min förra tjock-tv gick sönder. Köper ytterst sällan kläder. När de går sönder är det dags. Men inte bara för att jag tröttnat på ett plagg.
Visst vore det häftigt att köra ny bil, fara ut och se världen, piffa upp sig med ny frisyr och färg i håret och skaffa sig de senaste teknikprylarna men för mig betyder frihet såå mycket mer. Jag vill vara ledig på dagarna och kunna göra vad jag vill. Inte vara bunden till rutiner varje dag.
Direkt jag gick ut gymnasiet hade jag tur och fick fast jobb. Visserligen som lågavlönad undersköterska och bara en 75% tjänst. Men jag har varit ekonomisk redan från första kronan jag tjänade. Sparat så mycket jag kan, och en hel del i aktiefonder på kapitalförsäkringar.
Samma år jag fyllde 30 blev jag miljonär. Nu är jag 33.
Varför vara miljonär om man lever så snålt?
Nu kanske du trivs med det men jag lever hellre ett gott liv än har en miljon på banken bara för att ha.
Nu är prylat inte samma sak som ett gott liv men att ha kläder jag tycker är snygga (alltså byta när jag tröttnar), äta god mat, unna mig ett frisörbesök osv är viktigare för mig än att ha så mycket pengar på banken.
Sara
#9 Du kan inte ha läst min inlägg särskilt väl.
Jag vill inte ha en miljon på banken "bara för att ha"
Jag är dödligt less på att måsta gå till ett jobb varje dag För mig är ett gott liv = FRIHET. Ingen som bestämmer att jag ska jobba från 7.00-16.00. Jag får sova ut på morgonen, ta en promenad, ta dagen som den kommer helt enkelt, utan måsten. Jag vill kunna leva på avkastningen och jag är på god väg dit. Men några år till får jag antagligen jobba. Om jag får det jag mest av allt önskar d.v.s frihet så försakar jag mer än gärna nya prylar och kläder. Som sagt. Jag går inte omkring som en slashar i trasiga kläder. Hel och ren vill jag vara.
#10 Så önskar jag dig lycka till. Och hoppas att du inte glömmer att leva lite under tiden. :)
Sara

Hur många miljoner har du egentligen, miljonärskan? För en räcker inte så länge om du ska leva av den. Oavsett nur snålt.
#12 Strax över 2. Jag vet att det inte räcker, men det skulle inte kännas bättre att spendera dem. Jag tänker fortsätta spara och placera på det jag tror på.

Lycka till.
Tack :)