Bostadsbidrag 16 år
Nästa år ska jag börja på gymnasie i en stad som ligger 1,5-2 timmar bort. Jag funderar lite på att bo i en etta när jag pluggar i tre år istället för att åka buss 3-4 timmar om dagen. Jag älskar min familj och trivs bra hemma, så det är inget sådant problem. Min hund kommer också att följa med i flytten.
Men nu undrar jag om jag kan få något bostadsbidrag eller något sorts bidrag från soc?
Har hört att man kan få bidrag om man flyttar/blir utkastad i ett halvår ifrån sin familj från soc? Är detta sant?
Tacksam för svar! 
Vet inte om detta är rätt kategori och forum att skriva detta på. Men hittade inget som verkade bättre.
När jag gick på gymnasiet hade jag något som kallades för inackorderingstillägg - eller något sådant. Kanske är något för dig? Tyvärr kommer jag inte ihåg om det var CSN eller Försäkringskassan som betalade ut det.
#1: Tack! Ska googla det och kolla upp om jag kan få något sådant. :)

Om man ska få inackorderingsbidrag så ska man väl vara inackorderad? TS pratar ju om en egen lägenhet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#3 Jag förstår vad du menar, men själv hade jag en etta som jag bodde i själv. Vet inte varför det heter inackorderingstillägg.
Oj, det var inte alls mycket pengar man fick. Men får hoppas på att det ska räcka tillsammans med studiebidraget man får. Vet någon möjligtvis hur mycket man får i studiebidrag?
Studiebidraget är på 1050 kronor i månaden och betalas ej ut under sommarlovet.
Min ena son fick av olika anledningar flytta hemifrån när han gick andra året på gymnasiet. Han fick hjälp från soc, men det var enbart därför att vi föräldrar inte kunde försörja honom. Går du i gymnasiet är dina föräldrar underhållsskyldiga. Går du inte i skolan är de skyldiga att försörja dig tills dess du är 18 år.
Det här kan säkert skilja sig från vilken kommun du tillhör.
#6: Om jag har långt till skolan och måste bo i den staden och mina föräldrar inte har råd att ge mig några pengar, kan jag inte då få hjälp av soc, eller?