Bostadsbidrag 16 år
Nästa år ska jag börja på gymnasie i en stad som ligger 1,5-2 timmar bort. Jag funderar lite på att bo i en etta när jag pluggar i tre år istället för att åka buss 3-4 timmar om dagen. Jag älskar min familj och trivs bra hemma, så det är inget sådant problem. Min hund kommer också att följa med i flytten.
Men nu undrar jag om jag kan få något bostadsbidrag eller något sorts bidrag från soc?
Har hört att man kan få bidrag om man flyttar/blir utkastad i ett halvår ifrån sin familj från soc? Är detta sant?
Tacksam för svar! 
Vet inte om detta är rätt kategori och forum att skriva detta på. Men hittade inget som verkade bättre.
När jag gick på gymnasiet hade jag något som kallades för inackorderingstillägg - eller något sådant. Kanske är något för dig? Tyvärr kommer jag inte ihåg om det var CSN eller Försäkringskassan som betalade ut det.
#1: Tack! Ska googla det och kolla upp om jag kan få något sådant. :)

Om man ska få inackorderingsbidrag så ska man väl vara inackorderad? TS pratar ju om en egen lägenhet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#3 Jag förstår vad du menar, men själv hade jag en etta som jag bodde i själv. Vet inte varför det heter inackorderingstillägg.
Oj, det var inte alls mycket pengar man fick. Men får hoppas på att det ska räcka tillsammans med studiebidraget man får. Vet någon möjligtvis hur mycket man får i studiebidrag?
Studiebidraget är på 1050 kronor i månaden och betalas ej ut under sommarlovet.
Min ena son fick av olika anledningar flytta hemifrån när han gick andra året på gymnasiet. Han fick hjälp från soc, men det var enbart därför att vi föräldrar inte kunde försörja honom. Går du i gymnasiet är dina föräldrar underhållsskyldiga. Går du inte i skolan är de skyldiga att försörja dig tills dess du är 18 år.
Det här kan säkert skilja sig från vilken kommun du tillhör.
#6: Om jag har långt till skolan och måste bo i den staden och mina föräldrar inte har råd att ge mig några pengar, kan jag inte då få hjälp av soc, eller?
Det är möjligt, men dina föräldrars inkomst bestämmer hur mycket du får i såna fall. Har de inkomst över existensminimum, dvs ca 7000 i månaden kvar efter att hyran är betald, så får de betala så mycket de kan. Soc har ingen skyldighet att försörja dig bara för att du väljer att gå i en skola som ligger långt bort.
Men som sagt, du får lyssna med soc i den kommun du ska flytta till. Den du bor i nu har sannolikt ingen skyldighet att hjälpa dig alls om du är skriven någon annanstans.
Hoppas att det kommer att lösa sig för dig!
p.s
Du har även rätt att söka extra stöd från csn om dina föräldrar har dåligt med pengar, men det är samma regel där, de behöver ligga på existensminimum för att du ska få det.
#8: Tack så mycket. :)
Jag tror att det kommer sluta med att jag får pendla fram och tillbaka endå. Men kanske kan dela lägenhet med någon till andra året eller nåt. :)
Det är ett utmärkt tillfälle att plugga. Att åka buss alltså
Ja, det har du rätt i. Men sitter hellre hemma och pluggar än att åka buss 4 timmar om dagen.
Ne nu får jag se det lite positivt. :D
Det är givetvis olika från person till person hur man kan göra. Men själv tog jag in flera timar av min nattsömn på att sova i bussen 
Jag pendlade ca 2.5 timmar/dag förr oh tyckte faktiskt det var ganska så skönt. Antingen sov jag, läste en bra bok (som man aldrig läser annars!) eller kollade tom. på film på laptopen! haha
Hakuna matata!
Det kommer nog bli mysigt att åka buss, precis som du skriver. Kommer ha med min hund två gånger i veckan också så jag får lite sällskap. :) Får se det hela positivt.

#15: Haha, tack :)