18 år och lägger av plugget...
Hur funkar det i dagens läge?
mittplastbarnbarn har äntligen om man får säga så, bestämt sig för att sluta skolan. Ja jag säger äntligen, för att vara där som ett dagis för vuxna är bara så fel. Nu lägger h*n av till jul. vad händer? AF ja visst, men vad händer där? kommer de att tvinga ***** till någon idiotisk skolform? Till saken hör, att h*n har strulat runt i plugget så pass, att h*n egentligen skulle gått sista året på gymnasiet, men p g a IV och omgång av åk 1 i gymnasiet fortfarande går i ÅK 1. värdelöst alltså….Ok, hur blir det ekonomiskt? OCh praktiskt? någon som vet? min sambo, alltså barnets farfar, menar att "ja då kan h*n gå här och skrota och röja i skogen åt mig… " Och jag tycker, så j**a fel!!!!
ungen bör ut i det riktiga livet och komma in i maskineriet och lära sig att livet inte bara är att softa omkring och ta det lugnt….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Problemet ligger redan i det du skrev i rubriken - 18 år och slutar skolan. Det ger inga jobb i dagens samhälle, tyvärr. Blogga sig till miljonär gör man inte i första taget. Det h*n kan få som jobb är att jobba i affär resten av livet eller efter att ha blivit 21 och haft körkort sedan 19 år kan h*n köra taxi. Annars finns det bara städjobb och andra mindre betalda yrken.
Gymnasiet är den viktigaste skoltiden under hela livet, man ska inte dumpa den.
håller med, men när man bara går i åk 1 i tre år, då har man inte där att göra. Då tar man upp en plats för en som vill läsa. Ok, h*n kommer väl att få märka detta, men borde tänkt på det redan i 9.an, för det är ju då man egentligen avgör sitt öde. OCh datorer är personen sämre än jag på. Det är jag som grejar sånt om det strular.
Frågan är, vad kommer att hända? för det alternativet jag gav, är väl ändå det allra sämsta? att gå och få pengar för ingenting…. Körkort???? skojar du….. det kommer den personen inte ta i det närmaste. Det går ju så bra att köra utan….OCh det är bara början.JA strulperson i allra högsta grad. Snäll, men kor är också snälla. Man får mjölk av dem, men man tar inte in dem i köket för det.
ingen som vet hur det kommer att förlöpa vid ett första besök hos A-förmedlingen?
Inte ens städ och butiksjobb är så lätt att få numera ifall man inte har utbildning efter grundskolenivå, även jobb som var mindre avancerade förut kräver mera kunskap numera (+en bevisad vilja att lära sig).
jag vet……. men som sagt, när amn bara ser plugget som ett vuxendagis utana tt viljamprsera något, så är det ju inte nån mening. IG i allt…JAg är den sista som vill predika om att lägga av, men nu blir det roligen så och då frågar jag efter vad som sker hos AF? är det nån som vet det? att inte läsa upp ens en gymnasiekompetens vet jag sucks, men nu var det inte det jag ville ha svar på.
Är man under 20år har AF tidigare satt en i typ vuxendagis i egna kurser (sämre än skolans) + möjligtvis kan de ju ibland hjälpa till med praktikplats längre fram (tyvärr finns många oseriösa praktikplatser där man får slava för nästan ingenting och när praktiken är slut har man ingen chans till något jobb eftersom de hellre tar en nu gratispraktikant från AF.)
ja och nu vill h*n ju definitvt inte höra talas om något som heter skola/kurs. OCh jag kan i detta fall förstå. Så oavsett, så är ju en praktikplats i så fall det enda alternativet. Jag har själv sagt åt honom/henne, att ge dig inte, låt dem inte slänga in dig på något plugg igen, du är ju skoltrött och det är därför du lägger av. Bättre i så fall att koma in i systemet på något vis och kanske senare, när Komvux gäller, kanske lusten kommer igen att sitta på skolbänken. i anant fall, så är ju jag den sista som propagerar för att inte studera. för kunskap är inte tungt. MEn är man tje så är man. Been there, done that…..
Mm.. förstår om man är trött på skola/kurser och liknande men AF brukar vara tuffare än skolan, deltar man inte i kurser och dyl. som de säger man ska delta i (kallas ofta åtgärder) så brukar de inte hjälpa en med praktikplats, och ev. bidrag dras in om man inte gör som AF säger, och de faller inte för snyfthistorier som många lärare faller för. Livet är INTE lättare med färre måsten utanför skolans värld utan snarare tvärtom fast det kan ju vara bra att lära sig även om det får bli den hårda vägen.
jag vet……och jag har även sagt det. MEn det kan ju vara bra att få känna av den hårda vägen utan skolans mjäk….frågan är, vad kan h*n få för ersättning ekonomiskt? JAg vet att det inte är mycket, men det måste ju vara lite mer än inenting? ÄR det bara storlek studiebidrag?
Ja det brukar vara runt studiebidragstorlek typ 2800-3000kr/mån man får då man har en praktikplats inom ungdomsgarantin, och man får betala resorna själv ifall de kostar under 600kr/månad ifall jag hört rätt, så man blir ju inte rik. +Är man frånvarande några dagar så brukar man nog få mindre pengar den månaden.
Ok, tack…. det var det jag ville veta….det där med resorna visste jag och det är ju som sagt den hårda vägen. karensbelopp på resor, som alla även arbetande får stå för….

Det kanske skulle fungera att hå jobba som reklamutdelare eller ändå bättre som tidningsbud. Båda ställer krav, tidnin garna ska (tror jag) vara utdelade FÖRE kl. 06, och reklam ska vara hos folk senast måndag (oavsett väder och vind). Jag har jobbat med båda delarna, det är ibland tufft och intge speciell välbetalt men det är en möjlighet att starta med.
Jag tenderar att hålla med dig att det är inte bra att "gå och skrota och röja skog", grabben behöver få ett eget ansvar. Lycka till.
ja fick besked i dag, att h*n kommer att fortsätta sin dagdrivarverksamhet i skolan. Lätt sätt att få pengar….Helt sanlöst alltså…..För någon vilja att prestera något det finns inte. Det är ju såååååå jobbigt…..
Min medicin mot skoltrötta ungdomar är nog att låta dem ta konsekvenserna av sina val!
Dvs. får man taskiga betyg pga skolk, osv - då blir det svårare att senare, när man eventuellt vill det, komma in på universitetet.
Hoppar man av skolan och försöker få jobb, och märker att det inte finns några, får man ta det också. Leva på urlite pengar, inte ha något eget, stå ut med hela den tillvaron.
Det är tråkigt, men det är enda sättet att få ungdomar att begripa att när man är vuxen / myndig, får man ta följderna av sina handlingar. Just då, när de begår dem, är de tyvärr inte erfarna nog att inse följderna.
precis min åsikt också….. Nu har väl föräldrar tjatat att h*n ska fortsätta och det är ju ett väldigt lättvindigt val. Feriejobb??? du skojar, varför det, när mamma och pappa stoppar pengar i halsen på en för inget? Så så pass smart är ju ungen, att h*n inser, att det är ett väldigt lättvindigt sätt att fördriva två och ett halvt år till. Dessutom i eget boende!! H*n bor på skolan……Så det är ju ännu bättre, slippa päronen och gå och slå dank och bara sova iväg lektionerna.
OCh jag har ju sagt till, att mediokra gymnasiebetyg är totalt värdelösa. att komma med G och IG och streck och massa frånvaro att visa upp för en arbetsgivare i tron att Ok, jag har gymnasiekompetens…. glöm det käre vän!Nästa man/kvinna, varsågod…..
Bor på skolan och skolkar massor, vad är det för skola???
Jag både bor och jobbar på en internatskola och eleverna här blir avstängda från elevhemmet ifall de skolkar mycket (även om de har långt att resa). Skolans måtto är går man inte på lektionerna behöver man inte bo på skolan och det finns andra elever i kö som vill bo på skolan OCH gå på lektionerna.
kan inte skriva ut det i tråden…men håller med dig, att så borde det vara….Alltsför slapp attityd på den skolan det rör sig om enligt min mening…
Ang det ekonomiska så kommer förmodligen denna person att leva på det jag lever på, ca 2800 kr i månaden. Dessutom har jag både arbetserfarenhet och körkort, men arbetslös trotts att jag är aktivt sökande utav ALLA jobb jag kan hitta.
Har dock ingen bra utbildning, även om det är en utbildning.
Antingen kommer denna person ha äckligt TUR eller så kommer det att gå åt fanders. Finns nog bara två vägar om denne inte skärper sig.
Jag tror att det går mer åt fanders för denna person än åt det andra hållet eftersom den inte verkar vilja lägga ned någon möda på saker - turen får man genom talang och en viss personlighet.
precis. Nu är det i alla fall klart, plugget ligger bakom personen och nu är h*n hemma och softar…..Ingen ansträngning att ens söka upp AF.
Den personen kommer då inte komma långt i livet…
nej det kan jag hålla med om. Nu gäller det att få igång aktivitet med AF och då blir det väl lite tuffare tag.

jag känner en kille som hade olika städjobb fram tills han blev 26 ,sen bestämde han sig för att bli läkare och satte igång och vrålplugga och tillslut så blev han läkare
ja visst….. det kan ju gå så, jag vet ju själv, jag slutade när jag hade en och en halv termin kvar i gymnasiet. MEn hade usla betyg. Bestämde mig en morogn, att nä, nu vill jag ine länger, köpte en DN och sökte jobb, åkte på anställningsintervju och så var det. Sen fick jag studilust när jag blev 38 och gick hela gymnasiet igen, och tog studenten med lysande betyg. Dessvärre, så satte två diskbråck stopp för allt sen. men man kan ju ta igen studier senare när man vill och klarar av det.
#24 Man hade väl lite andra förutsättningar vad gäller jobb och arbetssökande för en del år sedan än vad man har nu… Så går väl inte riktigt att jämnföra, däremot så är det ju aldrig för sent att utbilda sig, dock tråkigt att höra att du inte kunna nyttja din utbildning som det va tänkt =(
ja det var lite skillnad på nu och då. MEn som sagt, sover man bara bort lektionerna, de få man går på, så bör man ju inte ta upp en värdefull plats för en elev som kanske vill satsa till 100 på sin utbildning.
#26 Nej, verkligen inte. Finns många pluggsugna som inte får eller har möjlighet
ja precis. nu får vi bara hoppas, det blir bra på Af när maskineriet kommer igång. Vi var nere i veckan, men då hade mitt plastbarnbarn ine ens orkat skriva ur sig från skolan och inte flyttat sakerna från rummet och städat ur….
Så då kunde ju inte AF göra så mycket.