Söka fondmedel?
Jag skulle behöva söka fondmedel då min sjukdom skulle må betydligt bättre och hela mitt liv skulle bli enklare om jag fick ihop pengar till bil och körkort. Månadskostnaderna är inga större problem (om jag väljer en bensinsnål bil med billig försäkring vill säga) utan det är just inköpskostnaden.
Finns det någonstans där man kan få hjälp med att söka fondmedel?
Hur är det med läkarintyg; jag har ett till FK där det står bland annat att jag är beroende av bil för att transportera mig, går det att använda det? Eller måste jag be min läkare om specifika intyg?
Sen, apropå bilar, tjänar man något på att ha diesel istället för bensin? De kostar ju lika mycket numer, möjligen att dieseln är något öre dyrare. Men en dieselbil kanske drar mindre? 
Med vänliga hälsningar
Chess

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har du dålig ek så kan du ju söka från sociala samfonden o johan o maria bergs arbetsbostadsfond, Det är soc som har hand om dem, utdelning 1 elr två ggr om året. det gäller ju inte bil specifikt utan ett bidrag till familjer med dålig ekonomi til hushållet överhuvudtaget,
jag säkte hjälp från soc med oändliga intyg pga mitt barn inte kunde åka kolektivt pga sina bekymmer, men det var avslag,
någon annna kanske vet nån annan fonnd, men dessa kan du ju söka,. har du barn kan du söka från majblomman, o svenska kyrkan, men det är ju inte till bil direkt utan till hjälp i allmänhet,
jag gjorde så att jag tog körkot via lån som resursbank har på körskolan, ingen ränta alls när det var kopplat till körskolan,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Med tanke på att jag är snart 18 och läser på gymnasiet har jag varken möjlighet att ta lån eller egna barn..
Men ska kolla upp de där fonderna, har du några tips på hur man gör när man söker?
Med vänliga hälsningar
Chess

komunen, socialförvaltningen, det är de som har hand om de så skckar de blanketter,. kyrkan kan du ringa o be att få tala med diakonen,. majblomman har en hemsida, googla för jag har den inte i huvet,
men om du fortfarande läser på gymnasiet så lär du inte få något från de två första,. det är i såfall dina föräldrar som kan söka om de har dålig ekonomi, då dina föräldrara är försörjningsskyldiga, . i så fall majblomman o kyrkan som kan tänkas vara aktuella, men de ser till hela hushållets ekonomi, men även där så är det så att dina föräldrar får söka,

hm,, har för mig att jag läst endel fonder som delar ut till vissa handikapp elr sjukdommat ,,, emn det var när jag googlade runt,, googla o sök lite så kanske det dyker upp något,,.
din läkare kan ev veta något med,,,,

Kolla med biblioteket, de brukar ha en "förteckning" med alla fonder, jag tror också det står vilka som kan söka mm. Vissa av dessa fonder är ganska okända men det betyder inte att de inte går att söka. Kolla på dit närmaste bibliotek, har de inte så skaffar de nog hem sn förteckning. Lycka till!
#6 nej det kan jag inte eftersom jag planerar att flytta om två år till ett annat land.
Med vänliga hälsningar
Chess
Dina föräldrar är skyldiga att hålla dig försörjd ända till du är 20 år om du ska hårddra det.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#8 Tråkigt nog så har inte min förälder ekonomi att bekosta bil och körkort åt mig.
Med vänliga hälsningar
Chess
nej, det är klart. SJälvklart är ju livet enklare om man har körkort, men bilen får du nog stå för själv. OCh diesel, om du inte är en långmilare så löänar det sig inte. Skatten är ju 5 gånger så hög på en dieslebil. OCh alla andra får ju betala sina körkort själv egentligen, så varför inte du? OCh beroende av bil betyder inte att du själv måste äga. Då kommer färdtjänst in och då får du söka om det.
#10 Men hur ska jag få ihop pengar till körkort och bil?
Dne här tråden handlar liksom om tips för att söka fonder för som läget är nu kan jag inte jobba, inte ens det simplaste sommarjobb och jag har inte ett öre undan sparat. Och som sagt, jag har ingen förälder som kan kliva in och betala hela kalaset.
Och det går inte att komma ifrån att jag skulle behöva egen bil som jag kan köra själv, eller menar du att färdtjänst finns tillgängligt 24/7 ifall jag låt oss säga, skulle behöva åka in till akuten klockan 5 på morgonen pga min sjukdom? 
Med vänliga hälsningar
Chess
I det sista fallet, så är det ju taxi eller ambulans som gäller. OCh tyvärr, det finns nog inga fonder som ställer upp på körkortsutbildning och en bil. Föräldrar som betalar körkort, det är nog inte så många som gör det. Det är nog en sak som de flesta ungdomar får spara ihop till själva. OCh är du rörelsehindrad och behöver invalidbil, så är det bara själva ombyggnadsgrejerna som betalas av landstinget, själva bilen får du stå för själv och då är kravet att bilen är ganska ny. Som sagt, bara det att det står att du behöver bil för att ta dig någonstans, så betyder inte det, att du ska få en bil och ett körkort till skänks.Det är det ingen som får.
#12 Ja, för taxi och ambulans är såå lätt att få tag på och såå billigt..
Särskilt mitt i natten när jag oftast är i störst behov av det!
Jag behöver ingen ombyggnad i bilen utan helt enkelt ett transportmedel för att höja min livskvalité och må bättre samt kunna sköta min sjukdom effektivt.
Eftersom jag är kroniskt sjuk och tyvärr rätt hårt drabbad med många akutenbesök samt sjukhusbesök överlag, så kan en bil för mig jämnställas med de som ex har svåra ryggskador och får fondmedel för arbetsstol, höj- & sänkbart bord mm.
har hittat ett par fonder nu som man kan söka till om man är yngre med funktionshinder och söker för att få förhöjd livskvalité. Tänker prova att söka när jag mår lite bättre än vad jag gör just nu.
Och jo, väldigt många föräldrar (åtminstone i min omgivning) bekostar sina barns körkort. Oftast som 18 års present är min uppfattning. Men det är irrelevant för den här tråden.
Med vänliga hälsningar
Chess
Är det sjukresor, som du får påskrivet på sjukhuset, så kostar det inte mycket, bra mycket billigare än att köra en bil. OCh behöver du ambulans på natten så får du väl ringa 112 då.OCh det är inte många som har råd att bekosta sina ungars körkort. Tänk en familj med felra baran? OCh ett körkort som kostar mellan 10-20 tusen beroende påå var du bor och hur myckt du kört själv. Du vet nog väldigt lite vad det kostar att ha bil, snälla du. Du ska skatta, försäkra, besiktiga tanka köpa däck och andra saker som är rena förbrukningsmaterial. Du kan gott rälan att det kostar dig med en billig bil i bränsle och övriga kostnader en bra bit över 30 kr per mil och då har jag inte ens räknat värdemisnkning. Så du har nog en hel del att lära av livet. Bland annat att man inte får något gratis. Du får väl gör asom alla andra, jobba ihop ditt körkort och din bil.
#14 Sjukresor kostar 60 kr enkel väg om man använder allmäna färdmedel, 150:- för taxi eller ambulans. Snabbt ihopräknat mina akutenbesök den senaste månaden, om jag skulle åkt taxi/ambulans så skulle det ha blivit 1350:-. Nu finns det iofs högkostnadsskydd på det med, så 1200:- på en månad.
Så jag ska alltså ringa ambulans mitt i natten 5-10 gånger i månaden? Helt orimligt.
Jag tycker att du felaktigt har stämplat mig som en "blåst brud" ungefär, jag är inte direkt van vid att ha överflöd av pengar alls - tro mig. Hela mitt liv har jag fått lära mig att vända på slantarna, det är så med ensamstående förälder, låginkomsttagare med fyra barn (där samtliga är kroniskt sjuka)…
Men JO, många "medelsvenssons" bekostar faktiskt sina barns körkort.
Är fullt insatt i vad ett körkort kostar och vad en bil kostar i skatter och annat. Det jag undrade i #0 var om man tjänade på att skaffa diesel istället eftersom jag i min omgivning endast har bensindrivna bilar.
Så droppa attityden är du snäll och sluta var så otrevlig.
Jag trodde faktiskt att fonder var för oss som var behövande med dålig ekonomi och dessutom sjukdom men jag kanske har fel? 
Likväl trodde jag att detta forum var till för sådana här frågor och att man skulle bli bemött fördomsfritt men icke. Jag hade bevisligen fel.
Med vänliga hälsningar
Chess
ja och högkostnadskyddet är ju för ett år. OCh försök du att åka någonstans med egen bil för 60 kr…..och allvarligt talat, åker du till sjukhuset akut på natten varje månad 5-10 gånger, då är det något allvarligt fel och då bör du nog inte ha körkort alls. OCh försök förstå, att bil och körkort är inte något som tillhör vanlig levnadsstandard. Du kan inte ens få det på soc. Du kan få hjälp på AF att ta C D E tillhörighet i syfte att köra lasbil och buss, ja. Men betrakta vanligt b kort som något som inte är en självklarhet och definitivt inte en bil. För du har tydligen noll koll vad det kostar att köra. Ta en jämförelse som är ännu värre. Vi säger, att du ber om hjälp på soc för tandläkaren. Du har en tand, som är så illa däran, så den bör ersättas av en jacketkrona. Tror du att du får det? Nix. Du får utdragning av tanden betald. OCh är du så pass att du tänker flytta till ett annat land om två år, så får du väl betrakta dig som så pass frisk att du kan stå för din bil och ditt körkort själv.
I egenskap av Medarbetare på sajten här, så låser jag denna tråd. Du tar upp ett lyxproblem, när folk har svårt att få ihop en tjuga till en skolutflykt till sina små. Du borde skämmas.