Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett23-räkningar-inkasso-och-kronofogen
Läst 4315 ggr
Imasy
3

Gift och har skulder

Pratade med en vän för en stund sedan, som är gift och har skulder tillsammans med den andre äkta hälften. Kron går in och drar pengar från de båda så de lever under existensminimum.

Men så frågade jag om endast make 1 hade skulder och make 2 var skuldfri, då har väl inte kron kunnat gå in och ta pengar av den andre. Men det kunde de också göra sa min vän.

Men jag var helt säker på att bara för att man är gift och den ena får en skuld, så ska inte det drabba den andre, bara för att man är gift. Hur fungerar detta egentligen?

siberlina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

är  man gifta så   delar man  väl  på det mesta

Maria
0

Som gift delar man på allt såvida man inte har skrivit särkilda avtal.

Du skriver ju att de har skulder tillsammansFlört

/Maria

Imasy
0

Jag har redan hittat svaret jag sökte så nu var det löst ;)

[marion69]
0

Menar du att om jag gifter mig med min kille, som kommer kronofogden att även dra utav honom? Förvånad

Imasy- Dela gärna nån bra info-länk om du har. tack :)

Imasy
0

Inte om skulderna står på enbart dig, så kommer de inte att göra utmätning på hans tillgångar.

Däremot så drabbar ju det honom indirekt, då de kommer dra så mycket de kan av dig och din kille/make får försörja dig.

[marion69]
0

#5 Fy vad hemskt. I hate kron-olle

Imasy
0

Ja om vi säger att erat gemensamma hushåll ligger på 20.000 kr i månaden.

Han har en inkomst på tex 18.000 kr och du likaså. Då kommer du att få behålla 2000 kr för att komma upp i era gemensamma 20.000 kr i utgifter, resten drar kron, om jag fattat det rätt. Däremot så kan de inte göra det så länge man är sambo tror jag.

Hawknestgrove
0

helt rätt. för äktenskapsbalken gäller inte för sambos. Du har med andra ord ingen försörjningsplikt för din sambo, vilket du har för din make/maka. Så det finns både för och nackdelar med att vara gift…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

Såg att jag skrev fel i inlägg #7.

Jag menade såklart:

Ja om vi säger att erat gemensamma hushålls utgifter ligger på 20.000 kr i månaden.

_Han har en inkomst på tex 18.000 kr och du likaså. Då kommer du att få behålla 2000 kr för att komma upp i era gemensamma 20.000 kr i utgifter, resten drar kron, om jag fattat det rätt. Däremot så kan de inte göra det så länge man är sambo tror jag.
_

Lumac
0

Det finns inga regler om underhållsskyldighet i sambolagen, men även personen utan skulder i ett samboförhållande kan påverkas. T ex tar man hänsyn till sambons inkomster om en person behöver socialbidrag.

Det finns ingen skyldighet att betala sin sambos skulder, men om Kronfogdemyndigheten gör en utmätning så kommer samtliga saker som finns i personernas gemensamma hem antas tillhöra den skuldsatta om det inte finns bevis på motsatsen eller att paret kan göra det sannolikt att egendomen tillhör dem båda.

Hawknestgrove
0

Precis som Lumac skriver. HAr suttit i den "rena" sitsen i två förhållanden, så jag vet vad jag talar om. ALLT var ju mitt och jag hade ingen som helst skyldighet att ta del i min sambos skulder och därmed  hade kronis inget med mitt konto att göra heller. Sen finns det något som heter, att man gifter sig till egendomar, men inte till skulder. MEn det faller ju lite, då man blir försörjningsskyldig mot sin maka/make. De kan ju inte göra indrivning på ditt konto, men ta så pass av din makes/makas att du blir tvungen att i praktiken stå för er bådas försörjning.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....