Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett30-ot-trådar
Läst 3029 ggr
Banankaka320
2011-06-16 22:22
0

Soc?

Vet inte om detta är rätt forum men testar :) Jag måste flytta, situationen är ganska krisig då jag kan bli skadad närsomhelst. Trivs inte. Är 19 och tagit studenten. Polis och soc har varit inblandade sedan tidigare och jag ska boka möte imorgon om dem vill betala allt för mig. Om dem säger ja, hur lång tid kan det ta tills jag kan flytta? (Har ganska stora chanser att få timanställning efter sommar, så det blir förmodligen inte så länge jag är en parasit x( )

DeniceP
2011-06-16 22:23
0

Har i princip samma problem, så sätter ett litet avtryck här*

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

AnneN
2011-06-16 22:32
0

Har du riktigt tur så kan det gå väldigt snabbt, då jag var 18 fick jag eget boende av socialaskäl och då gick det på bara 1-2 veckor pga att jag hade en bra kontaktperson som "drog i några trådar".

Har du otur kan det ta månader, så ligg på och tjata om det inte går riktigt snabbt.

Men har både soc och polis varit inblandade tidigare och det är risk för din fysiska hälsa så tycker jag det bör gå ganska snabbt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Banankaka320
2011-06-16 22:36
0

Okej, tack:) Nu blev klumpen i magen lite lättare allafall. Ringde soc en gång innan studenten och då var dem skitdryga och fick ett intryck att hon i telefonen inte orkade bry sig utan sa åt mig att ringa bris … oO Men denna gången kommer jag vara mer frustrerad vilket leder till ilska och bestämdhet vilket kan vara bra och dåligt >.

Sara
2011-06-16 22:42
0

Om de säger ja så kan du flytta så snart du får tag på en bostad.

Det du får tänka på är att de ofta säger nej och krånglar bara för att de inte vill betala mer än nödvändigt. Så ta med alla papper du har från polisen osv och egentligen så kan de inte säga nej nu när du väl har gått ur gymnasiet, dina föräldrar är inte skyldiga att försörja dig längre då.

Föräldrar har försörjningsplikt tills du är 18 år eller tills du gått ur gymnasiet men även då max tills du fyllt 20 år. Nu är du 19 år och har gått ur gymnasiet = ingen försörjningsplikt. Så även om du inte blir beviljad pengar till egen lägenhet så har du rätt till mat och dina omkostnader och även din del av bostadskostnaden.

Så kräv din rätt och man är ingen parasit bara för att man behöver hjälp ett tag! =) Lycka till.

Sara

AnneN
2011-06-16 22:45
0

#4 När blev det ändrat? Förut så har det då varit att de är försörjningsskyldiga till den dag man fyller 21 oavsett studerande eller ej.

_**/Mvh Anne

Banankaka320
2011-06-16 22:46
0

Tänkte också att dem inte kan säga nej men min lillasyster oroade mig massa idag och sa att dem skulle komma hem och prata med den jag bor med osv, jag sa att det inte alls stämde med hon verkade säker på sin sak. (Hon fick flytta när hon var 16år och hade en unge, men det är en helt annan sak) Har inga papper från polisen :( Men en till fråga, min pojkvän bor i mitt rum med mig. Är det bättre eller sämre att säga att han ska bo med? Tänkte om man får mer matpengar eller att dem kommer dryga sig att han kan flytta hem eller nåt >.

Sara
2011-06-16 22:49
0

# 5 Jag hade fel, det är 21 år om man fortfarande går i gymnasiet, annars är det 18 år.

http://svaronline.se/fraga/juridik/underhall-och-forsorjningsplikt/203/foralders-forsorjningsskyldighet.html

Sara

Sara
2011-06-16 22:51
0

# 6 Har han gått ur skolan så kan han ansöka också. Har han inte det så lär de säga att han ska flytta hem.

Sara

Banankaka320
2011-06-16 22:58
0

Han har också slutat skolan :) Men han får en ersättning från arbetsförmedlingen, påverkas det i bidraget vi får?

Sara
2011-06-16 23:03
0

# 9 Ja det kommer det att göra, bor ni ihop så blir han betalningsskyldig för dig också. Men ingen kan hindra honom att vara hos dig så länge han inte är skriven där.

Sara

Banankaka320
2011-06-16 23:05
0

Okej, då kanske man kan strunta i den för han är snart i fas 3 oO

Sara
2011-06-16 23:11
0

=)

Sara

Hawknestgrove
2011-06-17 20:11
0

Grattis till din student. För den är väl klar nu. Och du och din kille är två juridiskt separata personer. håll på det. Bor du hemma hos dina föräldrar tillsammans med din pojkvän? Utan att de får någon ersättning från hans håll? Tänk på att även han kostar där han är. Jag säger det helt objektivt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Banankaka320
2011-06-17 22:01
0

Han bor med mig och en av mina föräldrar. Ingen ersättning men han gör saker istället, typ klipper gräs och hjälper till på hans jobb och sånt:)

Hawknestgrove
2011-06-19 17:52
0

och så länge ni inte är gifta så har din pojkvän ingen plickt att försörja dig, även om ni bor ihop. OCh dokument från polisen, finns anmälan så finns det dolument och det är bara att begära

Banankaka320
2011-06-19 21:27
0

#15 är du säker på man måste vara gifta? För jag kan ju ex inte be om soc bidrag och bo hemma eftersom en förälder arbetet och försörjer… Eller? oO

Sara
2011-06-19 21:55
0

# 15 Jo, när det gäller socialen så är man tvungen att göra det för då räknas hushållets inkomst. Säger de iaf.

# 16 Jo, du har rätt att få din del av kostnaderna i socialbidrag nu när de inte har försörjningsplikt längre.

Sara

Banankaka320
2011-06-19 22:16
0

#17 Aha okej då vet jag :)

Hawknestgrove
2011-06-20 14:06
0

Om du har en sambo, så kan de inte räkna in den personens inkomst för just dig.För sambos går inte under äktenskapsbalken. Vilket i realitet betyder, att din sambo kan låta dig svälta ihjäl om det passar, men det har inte din äkta make rätt att göra. det är alltså skillnad så till vida, att sambos har var sin plånbok. Punkt slut. Äkta par har i realiteten en gemensam plånbok. Så för att ta ett praktiskt exempel, Vi säger att du har den enda inkomsten och du är gift. Du har en dyr hobby som kostar dig ska vi säga 1000 kr i månaden. Då har din äkta make rätt till lika mycket pengar till SINA intressen. Om det itne finns utrymme för det? Ja då får du med din dyra hobby ge avkall på dina nöjen, för din make har rätt till samma status som du!

Hawknestgrove
2011-06-20 14:12
0

https://lagen.nu/1987:230#A3

Tredje avdelningen

Makars ekonomiska förhållanden

6 kap. Underhåll

1 § Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses. Om underhåll till barn finns bestämmelser i föräldrabalken.

Hawknestgrove
2011-06-20 14:12
0

2 § Om det som den ena maken skall bidra med inte räcker till för den makens personliga behov eller för de betalningar som den maken annars ombesörjer för familjens underhåll, skall den andra maken skjuta till de pengar som behövs.

Banankaka320
2011-06-20 14:13
0

Finns det källor på det? Blir förvirrad nu. För det känns inte som båda vi skulle kunna söka soc bidrag för var och sig, de blir ju överdrivet mycket pengar och jag tror inte kommunen är så givmild hehe

Hawknestgrove
2011-06-20 14:14
0

I första hand svarar makarna för sina egna personliga behov. Om en av makarna i större utsträckning än den andra bidrar till det gemensamma hushållet utifrån sin förmåga kan denne ha svårt att även täcka sina personliga behov. Bestämmelsen anger då att den andra maken ska tillskjuta resten. Om detta inte sker på frivillig väg finns möjlighet att framtvinga sådant underhåll, se 6 kap. 5 §.

Hawknestgrove
2011-06-20 14:19
0

Ok, nu får vi reda ut begreppen. Hur gammal är du och bor du hemma hos dina föräldrar? ÄR du under 20 år, så är det i så fall dina föräldrar som får söka socialbidrag för att försörja dig. Din kille har ju definitivt inte med saken att göra. Är du över 20 år, så får du söka själv. MEn krav ställ ju på dig, att du står till arbetsmarknadens förfogande också. OCh Har du inga bevis på att du blir misshandlad av dina föräldrar i hemmet, så fins det ju ingen anledning till att du ska ha företräde framför andra ungdomar, som också brinner för att flytta hemifrån. Du får gå ner till soc och helt enkelt spela med öppna kort.

Banankaka320
2011-06-20 14:19
0

Förlåt. Men jag har skitsvårt att läsa sån text … Fattar ingenting. Vet inte om det beror på adhd, okunskap eller för jag är islänning xp

Hawknestgrove
2011-06-20 14:23
0

ta mitt inlägg#19 då. Där förklarar jag enkelt vad som gäller. OCh #24. det är också vanligt vardagligt språk. Kortfattat, blanda inte in  din kille i din ekonomiska sits. OCh som sagt, finns det dokumenterat att du har blivit misshandlad i ditt hem? För har polis varit inblandad förut, så ligger det kvar.

Banankaka320
2011-06-20 14:24
0

Men makar och det där gäller väl gifta? Nej mina föräldrar är inte skyldig att betala nåt för mig nu eftersom jag tagit studenten, det sa till och med en soctant som jag pratade med för några månader sen. Problemet med pojkvännen är att han också bor i detta helveteshuset och jag kan ju inte lämna han här själv o.O

Banankaka320
2011-06-20 14:26
0

Fick lampa i huvudet men polisen vägrade titta och brydde sig inte, dem blev anmälda sen.

Hawknestgrove
2011-06-20 14:32
0

Det är skillnad på underhållsskyldighet och försörjningsplikt. En förälder är inte Skyldig att betala underhåll till ett barn efter studenten, riktigt. Men Föräldrar har försörjningsplikt  för sina barn upp till de  fyller 20. så funkar det i vår kommun i alla fall. OCh din pojkvän får sköta om sig själv. Du har inget ansvar för hans liv. OCh är det så farligt så får ni väl gå till polisen och tala om att ni är hotade til livet v dina föräldrar.

Banankaka320
2011-06-20 15:33
0

Vadå min pojkvän får sköta sig själv? Tänker ju fan inte lämna han där, bryr mig faktiskt om honom :p

Sara
2011-06-20 16:37
0

# 24 Det är nog olika i olika kommuner då för här fick jag hjälp när jag var 19 och slutat gymnasiet.

Sen så var det samma sak när jag funderade att flytta ihop med en kille med socialbidrag, jag var tvungen att försörja honom och han skulle fått mindre bidrag pga att jag hade över socialnormen.

Men som sagt, säkert olika i olika kommuner.

Sara

[ElisabethYL]
2011-06-20 16:47
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#30 Det är klart du bryr dig om honom.

Vad jag tror Harwnestgrowe vill säga med sitt inlägg är att han och du är rent juridiskt sätt två skilda personer och att han måste hjälpa sig själv i det här läget.

Men - får du en bostad genom soc, finns det ju inget som hindrar att han flyttar in till dig istället.

AnneN
2011-06-20 16:53
0

Har inte orkat läsa precis alla kommentarer noga utan bara skummat dem så kan ha missat något.

Men då jag själv gått på soc en del under mina år och dessutom haft problem med en del handläggare så har jag själv läst den handbok som de ska gå efter och som gäller för alla kommuner i landet. Där framgår det tydligt att är man sambos så är det sambolagen som gäller och att det innebär att båda parternas inkomster ska räknas med = gemensam ekonomi ska gälla, något annat är inte soc skyldiga att ta hänsyn till så länge båda är folkbokförda på samma adress.

Har den som pdf, men tyvärr verkar det inte fungera att bifoga pdf för tillfället på iFokus, så den som är intresserad av denna handbok kan skicka sin mejladress till mig i ett PM.

_**/Mvh Anne

Hawknestgrove
2011-06-20 18:05
0

JA, det är ju lite underligt. För jag har grannar här, där vuxna barnen bor hemma två st. Den ena fick ingen hjälp av soc så länge h*n inte fyllt 20. då gick de på föräldrarnas inkomst. MEn så fort han fyllt 20, så fick h*n eget socbidrag, visserligen baserat på att han bodde hemma hos mor och far, men ändå. OCh är du smart, så ser du till i så fall, att du och din pojkvän inte är bokförda på samma adress. Lite kul det där, för kronofogden ser helt olika på saken. Ingen kan tvinga dig att ta del av din sambos skulder, dvs räkna förbehållsbelopp beräknat på två personer. det vet jag väldigt väl, suttit i den båten och varit den "vita" två gånger. Mina pengar var mina pengar.

Sen är du som sagt inte rent juridiskt skyldig att  ta ansvar för din pojkvän.OCh akta dig för att göra det i praktiken också, det kan straffa sig väldigt hårt. Om det är så fruktansvärt där ni är, varför flyttar ni inte till kompisar, hans föräldrar, vart som helst? OCh går ner till soc och berättar hur det är?För finns det som du säger i arkiven belägg för att de har misshandlat dig/er och hotat er til livet? Sen en undran, varför ska soc betala allt för er? Egentligen? ÄR ni inskrivna på AF? det är det allra viktigaste att stå till arbetsmarknadens förfogande. Betänk att soc är skattepengar, som kommuninnevånarna har betalat.

Hawknestgrove
2011-06-20 18:09
0

ur familjerätt….information från justitiedepartementet

3 Sambor

3.1 Inledning

I den nya sambolagen finns regler om delning av sambors

gemensamma bostad och bohag. Det finns även delvis nya

regler i hyreslagen, som i allt väsentligt likställer sambor med

makar. Vidare finns sedan länge en hel del bestämmelser i

t. ex. skattelagstiftningen och inom socialförsäkringen som

jämställer sambor med makar, särskilt när samborna har eller

har haft barn tillsammans.

Men ändå vore det fel att påstå att det numera gäller samma

regler för sambor som för gifta. Det är fortfarande stora och

viktiga skillnader, framför allt i fråga om förhållandet mellan

parterna själva. Som exempel kan nämnas att sambor inte har

någon underhållsskyldighet mot varandra ens efter ett myc-

ket långvarigt förhållande.

Banankaka320
2011-06-20 18:44
0

Jag är inte skriven på af men han är, hans familj bor 30mil härifrån så de är inte så lockande att dra dit. Det får vi inte heller, funderat på det där med skriva att han bor någon annanstans men det blir inte kul om man blir upptäckt oO Men min syster pratade med sin soctant och hon pratade med sin chef så jag fick ett nummer att ringa imorgon till barn & familj eller nåt sånt :S

Hawknestgrove
2011-06-20 20:08
0

Ok. Men gör så, att när du pratat med soc, så det första du gör i morogn är att gå ner till AF och skriva in dig. det är krav nummer ett för att överhuvud börja andas ordet stöd. OCh han får väl ta och skriva sig någon annanstans.Bra att ahns trår inskriven, dvs står tilllarbetsmarknadens förfögande. För det är jätteviktigt! OCh som sagt, är situationen så hemsk som du beskriver den, så måste ni därifrån. Bara att anmäla för polisen att ni är hotade till livet.

skrollan
2011-08-05 20:57
0

hur har dt gått?

Banankaka320
2011-08-06 14:18
0

Håller på söka för fullt efter lägenhet, efter vi fått en ska jag skaffa en borgenär och sen efter det skulle jag gå till soc :)