Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 10557 ggr
fhanna
35

tjäna pengar snabbt.

hejsan! Jag är under 15 år & sparar till en språkresa som ligger på15.00 cirka. Problemet är nu hur jag ska få ihop pengar!Jag vet att en del slutar läsa här men jag behöver verkligne er hjälp! jag vill inte ha några fjantiga förslag. jag har ett år på mig att samla ihop omkring 10.000 , det kanske verkarenkelt men med tanke på min ålder, kan det bli svårt. Behöver nu tips på jobb man kan utföra / sommarjobb man kan ta. till exempel plocka jordgubbar eller liknande. dock kan man bara göra det på sommaren ju så tips på jobb under höt , vår och vinter r jag också tacksam för! Det klurar sig i och med aatt sommarjobb inom kommunen kräver att man är 15 år såvitt jag vet.

förslag jag själv tänkt på:

sälja jordgubbar.

sälja grönsaker/kransar/kakor.

jobba på ica.

jobba i cafér och liknande. dock kräver det bra kontakter.

VERKLIGT TACKSAM FÖR SVAR!

fhanna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

JAG MENADE 15.000 ! :D

fhanna
4

skulle också vilja veta om ngn provat att sälja fröer för emils trädgård? var det jobbigt ? lönsamt? tog det tid? hur mycket får man ihop cirka ?

Fridaybrew
1

Vad är fjantiga förslag??? Många har olika preferenser för vad som är fjantigt, vad uppfattar du som fjantigt. Att skriva så gör att endel kanske låter bli att svara, vilket är trist.

Mina förslag är:
-Dela ut reklam, bra motion kan göras när man har tid och kombinras med skolan hela året.
-Cykla runt villaområden och kika på hur gräsmattorna är, är den ovårdad och oklippt kan du erbjuda dig att klippa den. Försök att göra att de vill låta dig klippa fler gånger.Finns det mycket maskrosor kan du erjudaa att rensa dom. Det är ett evighetsarbete.

-Flippa burgar på något snabbmatsställe, dock får man oftast i botten dvs rensa brickor och städa.

Är du bra på något speciellt? Om du är duktig på något och som du gillar göra, är det bästa att försöka klura ut något sätt att tjäna pengar på det man gillar att göra. Hur? Tja det beror på vad det gäller och hur finurligt man kan vara.

/Fridaybrew

fhanna
3

ursäkta mitt ordval men har lsät många diskussioner som säger till exempel: prostituera dig, eller liknande. det är inte fjantigt, utan hemskt. men jag hoppas du förstår vad jag menar? tack för alla tipsen! :) ursäkta igen. hoppas ni andra inte slutar kommenterar på grund av mitt ordval.

Fridaybrew
1

Brainstormar vidare då, ursäkta om det är rabblande eller konstigt formulerat har bara skrivit som jag tänkt =/

-Telefonförsäljare, om du är frammåt och trevlig och duktig på argumentation så är det ett sätt att tjäna pengar utan att bli sktig under naglarna på. Har själv gjort detta, gillae inte ens att prata telefon innan, men tänkte testa och jag lärde mig snabbt.  Calllcenters eller vad man ska kalla det har ofta arbetstider från 17-21 då folk är förhoppningsvis hemma och svarar på de irriterande samtalen lol. detta är dock inte för alla, det är inte bara läsa innantill på manus. Det gäller att charma snabbt och göra avslut/sälj. Man märker ju själv när det är ngåon duktig telesäljare som ringer nu eller en som bara läser monotont innantill =)

-Nu halvfjantigt förslag som jag undvek innan *lol*. Det är burkinsamling, det låter urfånigt men saken är den att numera har dom höjt burkpanten till 1 kr men det är så nytt så många har fortfarande mentaliteten att det inte är värt något och slänger dom. Burk calle (eller vad han nu hette) fick ihop 12 miljoner fast då var han tydligen duktig på aktier. Men iaf snubben såg ut som burksamlare men var mångmiljonär, rätt coolt. Dock är det lite "skämmigt" att samla burkar, men man kan ju iaf plocka upp dom som man ser skräpar iaf.

-Prata med din skola om de har speciella soptunnor för burkar och petflaskor eller om eleverna bara kastar dom i vanliga sopkorgarna. för då kanske du kan få till ett samarbete att du sätter ut burkinsamlartunnor mot att du tömmer dom. Bra för miljön vilket skolan gillar. Entreprenörsanda vilket skolan bör uppmuntra. Och man slipper samla burkarna. Dock behöver tunnorna vara utformade så att det inte går att plocka ur burkar när de väl är slängda. Kanske låna designen från hur man postar brev lägger in brev stänger luckan o då försvinner posten. Men man kan aldrig räcka ner handen ner i postlådan. Fast då göra det för burkformat istället.

Detta kan du sen utvidga till att ta till din kommun och föreslå. fast då får designen vara lite mer "uttänkt troligen" för burksamlarna kommer verkligen försöka lirka ut och bända på alla sätt möjliga för att komma åt innehållet. Gamla oljefat som man bygger om locket på bör funka och bör hålla för hyfsad misshandel. Dock på skolan finns det stora blå plastdunkar som man kan fixa till.

Vad har du för hobbys? Vad intresserar dig?

/Fridaybrew

Halvdansken
0

Jag tror att det nästan är omöjligt att få ett "riktigt" jobb om man är under 15 år, typ telefonförsäljare eller ICA.

Vad menar du med att sälja grönsaker/kransar/kakor/jordgubbar? Var får du dem ifrån?

Jag hade satstat på grannarnas gräsmattor (om du bor i ett sånt område) eller att dela ut reklam, det har jag själv gjort i din ålder.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[ElisabethYL]
4

#4 Varmt välkommen hit!

Om du ser nå¨gon sådan tråd här, skriv gärna till mig, då jag inte vill ha sånna trådar..

Jag har en kollega som brukar plocka kantareller, tidskrävande men man tjänar en del med lite tur…

Hawknestgrove
1

Gå igenom din garderob och dina skåp. Be dina föräldrar stå för ett medlemsskap på Tradera. Sälj dina grejer som du blivit less på och som du vuxit ur. MAn måste vara 18 för att sälja på Tradera, därför  nämner jag föräldrar

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[stass]
0

En kille här i stan åkte runt på sitt villaområde och frågade grannarna om de behövde hjälp med sina rabatter, han rensade ogräset och bytte jorden ytligt till ny jord han hade köpt på ICA. Jorden han forslade bort gödslade han upp och blandade med nyinköpt jord. Jag tror han tog 50Kr jobbet- lite beroende på hur många rabatter det var. Han höll på sådär en sommar, fick fler och fler kunder och en trevlig summa pengar till slut. Men han hade körkort, men kanske kan du be en förälder köra?

Ett annat tips är att jaga väldigt billiga fina gamla möbler som man målar och säljer till ett högre pris. Jag har provat detta och det ger några hundralappar per möbel beroende på vad det är. Men äm en gång, det krävs körkort där med.

Hawknestgrove
0

Inte en dum ide heller….

chey18
0

jag bor på landet, så några av ideerna passar inte så bra men tack ändå!

jag gillar att baka t.ex;) kransarna hade min mamam stått för isf, hon är florist. kakor hade jag bakat men jag vet inte riktigt hur det är med reglerna.

reklam låter bra, men har hört väldigt mycket om att det är slitsamt , man lägger ner hela helgen och tjänar inte så mycket. tack för allas förslag! ska ta åt mig så mycket som möjligt. det är ganska bra att jobba hemma också. just nu plockar jag mördar sniglar, 1 kr stycket, kommer ta långt tid men lite kan jag få ihop med tanke på att vi har rätt många, haha ! :o)

Halvdansken
0

Att tjäna pengar är ofta slitsamt…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaybrew
0

1kr /snigel jisses det är rätt bra betalt jue.

jag fick 5 öre/maskrosrot som jag rensade 1983 lol.

Hittade lite negativa åsikter om reklamutdelning som jag tänkte lika bra att länka då jag föreslog det från början. Så har du iaf en uppfattning om det negativa utifall att du testar:
http://ungdomar.se/text.php?text=397

Har du sett serien "Dirty Jobs" med Mike Rowe, det är slitigt =)

En härlig tv serie som sätter saker och ting i perspektiv.

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

Men mitt tips kan du ju greja hemifrån.

chey18
0

haha, nej har inte sett dirty jobs! Men tack för alla tipsen! :-D

Fridaybrew
0

Sök på "dirty jobs mike rowe" typ på youtube så kan man se lite snuttar iaf =)

/Fridaybrew

karin46
0

Du skrev att du bor på landet, hur är det med tillgång på blåbär och senare lingon där du bor. Jag tror att du kan få sålt ganska mycket om du och rensar bären så att inget skräp är med. Vinbär kan också gå men kanske inte lika bra. Har ni inga egna så hör med grannar om du får plocka i deras buskar. Du kan sen förpacka bären ½liter i plastpåsar. Plocka kantareller kan också betala sig (men övrig svamp kan vara mera svårsåld så blanda inte) svampen ska inte packas i plast. Det finns många som vill ha både bär och svamp men av olika anledningar inte plockar själv.

Mest förtjänst på bar och svamp får du nog om du "knackar dörr" på samma sätt som vid försäljning av jultidningar. Vill du försöka med jultidningar så var tidigt ute, konkuransen är nog stor så det gäller att vara bland de första. Här slipper du att stå ned osålda produkter eftersom du beställer efter du fått dina beställningar.

Fröförsäljning tror jag kan vara ganska knepig, de flesta med rabatter och grönsaksland köper nog i fröaffärer. Glad

Lycka till.

Mitralis
1

#17 och de svampar som man inte får såld vid dörren kan man torka och sälja sedan. Eller så säljer man till Ica, det vet jag en som gjorde, han fick inte jättebra betalt, men ändå Glad

chey18
0

jag har precis varit uppåt landet hos släkting och plockat 2 kg kantareller, men min mamma har paxat dem haha ! jag är itne där så ofta men där finns lingon, blåbär och kantareller. vi har vinbärs buskar hemma, bara 2 stýcken men där är ganska många så det var ett bra tips ! :-D tacktack!

Hawknestgrove
0

hehe då kan du sälja dem åt din mamma!

chey18
0

haha, ja blev 200 kronor per kilo. ! :)

Hawknestgrove
0

Inte dåligt!!!!!!!!Skrattande och som jag sa, kolla igenom din garderob. Har du snygga kläder som du lessnat på, sälj dem på Tradera.

Mrjag
0

Mitralis
0

Jag tjänade 1355kr på 4 timmars loppis. Jag tror att det snabbaste sättet att få ihop pengar är att sälja av det du har, endera på loppis, Blocket eller Tradera. Tänk på att det ibland kan kosta att sälja på olika sätt och se till att du får behålla så mycket du kan av pengarna du får in från försäljningen.

chey18
0

Ja , tack så mycket ! Ska kolla lite vad jag har , hihi ! :)

yvonnel
0

Jag hade publicerat detta om försäljning på fel tråd men har kommer nu en kopia, hoppas att du kan ha nytta av den.

--------------------

Jag såg något som heter "sälj direkt" - man får sälja tex. saffran och tjäna ca 32 kr/burk så om du har ett bra kontaktnät så kan du nog få ihop en del före jul.

Ffa tycker jag att du är duktig som vill fixa det alldeles (nästan) själv, väldigt många unga av idag tar det för givet att föräldrarma betalar.