Tävling - bästa spartipset
Nu drar vi igång en spartipstävling igen!
Man får bidra med hur många förslag man vill, men kan bara vinna ett pris!
Tävlingen pågår året ut.
Lycka till!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mitt bästa spartips är att skaffa en skrivbok i A4 format med hårda pärmar. På en sida skriver man upp t ex Januari 2011 och sedan skriver man sina konton lämnar lagom stora rutor för inkomst och skulder. Skriv upp t ex
Privatkonto 1 (där du för in din inkomst och skriver upp summan på det du handlar)
Servicekonto 3 (där skriver du upp dina t ex lån och kanske har du en månadsöverföring från privatkonto 1 till servicekonto 3 varje månad, pricka av att överföringen är gjord och skriv upp den totala summan i kolumnen, när lånet ska dras så vet du att du har täckning för t ex bolånet)
Servicekonto 6 (där kan man "spara" t ex till nya däck på bilen, lägg undan 200 i månaden när däcken sedan ska bytas så har du en i alla fall liten summa där så du inte blir ruinerad när du ska köpa däck).
Servicekonto 4 (spara till service till bilen varje månad, jag satte in 400 i månaden för servicen som kostade 3000 kr på bilen, det var tacksamt när jag lämnade in bilen och skulle betala att jag hade de pengar sparat).
Skriv även upp alla inbetalningar du gör och summan på dessa, pricka av när de är betalda.
Har man ett servicekonto som är ansluten till ett autogirokonto så skriv upp alla som ska dra summor därifrån viktigt att hålla koll på att rätt summa dras varje månad. Jag har upptäckt att en del som har lovat mig fri månad har dragit ändå och när jag påpekat detta så har det tagit väldigt lång tid att kolla det för dem men jag stod på mig och tillslut fick jag rätt, tack vare att jag för in summan och kollar att de drar det de ska göra.
Man kan skriva upp och spara till jul, semester, hund ja allt möjligt. Men sparandet som jag har är kortsiktligt så jag har ingen ränta på pengarna, det blir ingen ränta på så kort tid med tanke på att man betalar 27% i skatt på det sparade pengarna.
Lycka till, det låter trassligt och jobbigt men det är första tiden sedan blir det en sak man gör rutinmässigt. Jag fick tipset av en juridikstuderande 1974 och jag har hållt på så här i alla år. Det är rätt kul att gå tillbaka och kolla på räkningar då och hur mycket "billigare" det var förr.
Att lära sig leva snålt och betala av skulder så snabbt som möjligt. Har själv ofta varit student och när jag fått pengarfrån jobb med bra lön har jag inte levt loppan utan jag har fortsatt leva snålt och betalat av studielån och annat det brukar löna sig i längden. en massa räntor är bara onödiga utgifter.
Maken och jag amorterar på huset mer för att i framtiden bli skuldfri och en gång lär ju även vi bli pensionärer och är huset avbetalt till dess går det att leva även på en låg pension. Skulder kostar pengar- bli av med dom så snabbt du kan. Vi köper kvalitet och inte kvantitet till lågpris. Kan slita på saker och kläder länge.
Två spartips som handlar om det osynliga sparandet av pengar. Vi har på vår bank Nordea något som heter Xtraspar. För varje gång jag betalar räkningar eller med mitt kort så dras det 10 kr såvida det inte är tomt på kontot för då dras det ju inget. Man kan välja summa från 5 kr och uppåt. Men jag har räknat ut att jag ligger runt 120 kr sparande i snitt varje månad- sådant jag inte tänker på! Pengarna ramlar in på ett särskilt konto som jag och maken använder oss av till bidrag till resa.
Spartips nr 2 med det osynliga sparandet är att vi har en petflaska med avskuren hals som vi tömmer myntfacket i med jämna mellanrum. Här blir det också en hel del pengar.
Bilen drar mycket och vi bor på landet med noll kollektivtrafik och 2 mil in till stan. Vi planerar våra resor och maken handlar ofta eftersom han är på plats varje vardag. Jag har egen firma och jobbar två dagar i stan, två dagar hemma och en dag i en annan stad. Nu började jag även att plugga i höstas och kommer att fortsätta 1½ år till. Det blev en del resor in till Universitetet som ligger 6.5 mil bort. Det blev dyrt. Nu ska jag prova att ta bilen till motorvägen, ca 1 mil, och sedan ta bussen fram och tillbaka istället, när jag börjar efter nyår.
Att spara ihop till saker och djur har även jag fått gjort under min uppväxt och det har jag fortsatt med. Behövde ridstövlar när jag var 19 år och de kostade 3000, skräddarsydda eftersom jag har breda fötter och höga vrister och det inte fanns en enda stövel som passade så fick jag måttbeställa. Jag jobbade och lade undan 500 i månaden så efter ett halvår kunde jag beställa och betala dom direkt. Detta är 20 år sedan och stövlarna har jag kvar än och de är så fina och rejäla. Synd bara att jag slutat att rida.
Nu är tävlingen slut och det är dags att välja en vinnare - återkommer med vem som vann inom kort…
Hoppas det blev jag!!!!
Hihi, det visar sig… tänkte fundera och ge svar efter nästa helg (alltså om ca en vecka). Det är ovanligt jämt så här långt, kan jag säga! Hög nivå på alla spartips!
Ärligt talat vart det så jämt den här gången att det blir en delad förstaplats! (Jag kan inte välja den här gången)
Grattis Skyress och Korseett! Återkommer till er via pm!
oj! Tack så mycket! Grattis Skyress!
Tack!!
Om det är ok för er så hörs vi efter helgen, har lite för mycket att stå i den här veckan… 
Grattis till er båda!
Får man fråga när pris kommer? och vad det blev nu är det den 8 februari och jag har inte sett något ännu. Tack på förhand.
Oj!
Har totalt glömt bort det!
Får be så mycket om ursäkt!