Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett30-ot-trådar
Läst 3847 ggr
Mimmi89
0

F skattsedel/hobbyverksamhet/skulder?

Fanns ingen Övrigt tråd så får väl posta här då…?

Skulder hos kronofogden = ingen F-skattsedel ?!

Ingen F skattsedel = ingen möjlighet att kunna starta eget?

Hobbyverksamhet? Men då får man inte tjäna mer än 10 000 så vad händer då den dagen man tjänar mer?

Så arbetslös med skulder, men har en bra ide ang att starta eget/öppna butik med det är kört?

Eller hobbyverksamheten tex Kennel är okej? Men över 10 000 (på ett år va?) så får man sedan inte tjäna mer? Vad händer om man gör det då men har skulder så… ja…

Inte så jävla enkelt att komma in i samhället även om man försöker suck!

martdat
0

tror du får säkrast svar om du ringer skattemyndigheten med dessa frågor.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mimmi89
0

#1 ah tack :)

Hawknestgrove
0

Är beloppet så lågt för hobby?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[acallfix]
0

Upp till 30.000kr får man tjäna på hobby.
Då beskattas man enl. den vanliga skattetabellen, som vilken inkomst som helst.

Över 30.000kr behöver man F-skatt, då momsar man istället.

Vi trodde inte att man beskattades för de första 30.000kr heller, utan att man helt enkelt fick tjäna dem rätt ner i fickan, men så var inte fallet…

Enda chansen att tjäna något utan att skatta eller momsa är försäljning av svamp och bär. Då får man tjäna 12,500kr…?!!
Jag fattar inte skillnaden mellan att ränna runt i skogen och plocka bär eller att sittai soffan och brodera iofs… Men tydligen finns det en… Obestämd

Emo
0

Citat från TS:

"Ingen F skattsedel = ingen möjlighet att kunna starta eget?"

Måste du arbeta för andra? Kan du inte ha en vanlig enskild firma som så många andra småföretagare har?

De första 38 åren hade jag mitt företag utan att ha en f-skattesedel. Det var först när jag skulle samarbeta med ett annat företag, som jag behövde en f-skattesedel.

Kan du inte starta så smått, som så många andra gör? Måste du ha uppdrag från andra företag?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973