Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett21-myndigheter
Läst 3594 ggr
Imasy
0

God man och dödsfall

En liten fråga bara för att se om jag fattat allt rätt.

Låt oss säga att person A har en god man, en släkting som vi kan kalla för B.

Person A avlider och person B är en av de som får ärva person A. Nu finns det andra anrvingar som vill gå igenom person A´s ekonomi för att det finns en osäkerhet att person B har skött person A´s ekonomi som man ska.

Om jag har uppfattat allt rätt så har dödsbodelägarna inga rättigheter att få ut dessa uppgifter så som kontoutdrag etc från överförmyndarnämnden. Och ska person A´s ekonomi granskas kan det endast ske genom en anmälan om misstankar till överförmyndarnämnden.

Har jag rätt eller är jag helt vilse i pannkakan?

Skyress
0

Själv hade jag en mamma som hade en godman som tog hand om hennes ekonomi. När min mamma dött fick jag bara acceptera vad som betalats ut i räkningar mm. Till och med måste jag godta att en personal på dementboendet i Solna, lånat 50 kronor av henne och inte betalat tillbaka det och dess pengar är bara borta.

Min mamma och jag bodde 23 mil ifrån varandra och jag tyckte att det var bättre att hon hade en godman som också skulle kunna hälsa på henne oftare än vad jag kunde.

Godmannen tog ut 10000 kronor i månaden i arvode.

Hade jag fått "leva om tiden" hade jag aldrig haft en godman till min mamma utan jag hade tagit hand om allt själv. Men tänkte att godmannen hade mer tid än vad jag har att besöka henne.  Godmannan besökte henne men inte så ofta.

Vet inte om du blev lite klokare.

Hawknestgrove
0

verkar vara en horribel summa som du kan bestrida. Jag blev tillfrågad en gång och arvodet var ju inte mer än ca 600 kr i månaden. Hör med överförmyndaren på kommunen, för det är ju därifrån pengarna betalas ut till god man och i alla fall godkänns.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Skyress
0

Min mamma dog 2006 så det är länge sedan tror faktiskt att det är försent att klaga.

Hawknestgrove
1

Tio års preskribsionstid…..Du har nog en chans……

Imasy
0

Tycker helt klart du ska be öfm ta en kik på detta, för det där lät ju helt vansinnigt.

Hawknestgrove
0

ja, som sagt, någon har ju lurat dig elelr din mamma trill runt. Godmanarvode är ju inet man kan leva på precis. MAn kan nästan likna det med välgörenhet. Ta du och börja så smått och fråga i alla fall överförmyndaren i din kommun.

[trumman]
0
Pussgurkan
1

Jag är god man åt en herre och inte får jag 10000:- i månaden. Nu kan jag inte helt talen men överförmyndarnämnden räknar varje år ut hur mycket man får som arvode. Det är basserat på personens tillgångar, vad man har lagt ut själv (tex bilresor, pappersmatrial, besök, telefon mm) och hur mycket arbete man har med sin huvudman. Själv fick jag 10000:- för HELA året 2010 men då har jag ett "lätt fall" som inte kräver så mycket. Basbeloppet har även inverkan på arvodet. Men kolla upp det på överförmyndarkansliet i din kommun.

Som god man har jag ansvar FRAM TILL huvudmannens dödsdag. Då gör jag en samanställning på det som varit från 1/1 det året och fram till dödsdagen. Sedan är jag bortkopplad och gör inte mer. De papper jag har på huvudmannen är jag skyldig att spara och de anhöriga har rätt att begära ut dem - om det nu var 10 år efter dödsdatum.

Varje år gör jag en sammanställning på det som har hänt ekonomiskt för föregående år och skickar in till överförmyndarkansliet i min huvudmanns kommun.

OM anhöriga hör av sig till mig har jag ingen skyldighet att ge dem kontoutdrga, sammanställning, förklaring osv så länge min huvudman lever. De anhöriga måste vända sig till överförmynadar kansliet för de frågorna. Men som ovan skrivit kan de EFTER dödsdagen få de papper jag har sparat.

Hoppas det gav lite svar på frågorna