Hjälp med förfrågningar!
Hej!
Jag har en fråga, jag ringde en bank för att kolla upp möjligheter till ett studentlån. Då nämnde personen att jag har väldigt många förfrågningar om lån och jag blev helt chockad, har inte ansökt eller förfrågat om något sorts lån tidigare. Hur ska jag göra? Kan jag på något sätt kolla upp vem det är som försöker förfråga om lån i mitt namn?! Hon nämnde att detta kan ställa till problem för mig i framtiden och jag blir riktigt nervös då det inte är jag som ställer dessa förfrågningar!
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Oj! Min första tanke när jag läste din text var att det kanske var någon typ av kredit, t.ex. bensinkort eller ica-kort, men när jag läste igen stämde inte det heller..
Mitt tips är att du konaktar ett kreditupplysningsföretag och helt enkelt gör en "kreditförfrågan" på dig själv - annars ska du ju få en nu när banken tagit en om dig… Ring då till något av bolagen och begär att få kopior på alla handlingar…
Tyvärr har jag inget bättre tips att ge dig.
Tack för dina tips
Ska göra detta!
Det är bara bra om man är till någon hjälp… Tänk bara på att gå till polisen med handlingarna om du inte får fram något själv. Det är ju trotts allt en sorts bedrägeriförsök. De får göra djupdykningar, men tyvärr får inte alltid privatpersoner göra det.
Det viktigaste är ju att förfrågningarna upphör och att ingen blir allvarligare drabbad än vad som redan skett.
Jag har iallafall inte fått hem några brev eller liknande om detta, har inte heller fått någon sorts information om att någon skulle försöka beställa saker i mitt namn, men man blir ju lite rädd när banken säger så 
Kolla med banken om du kan få ut vem eller vilka som begärt att få uppgifter om dig.
#4 Det hade jag också blivit i ditt ställe.
Dem sa att det kan vara så enkelt som att jag handlar mycket på faktura, då brukar vissa företag begära kreditupplysning.
# 7 Precis vad jag trodde.
Skönt att ha det uträtt nu iallafall 
Usch det är inte kul när sånt händer…
Själv hade någon lyckats ta ett lån (handlt grejer i butik på nätet och tagit avbetalning på drygt 50 000 kr) med min mammas personnummer och efternamn. Dock var fel förnamn ifyllt men tydligen gick det att ha lån med namn och personnummer som inte ens stämmer… Grejerna hade levererats till en annan adress men fakturan kom hem till oss (i fel namn men rätt adress).
Som tur var behövde vi inte betala osv efter polisanmälan, vet tyvärr inte hur det gick till då vi inte hörde av polisen något efter det.
Läskigt hur lätt man kan göra sådant på internet…
Dessutom har min mamma inte tappat bort någon legetimation, och hon har inte ens ett bankomat/kreditkort. Så hur någon ens fått tag på hennes uppgifter är en olöst gåta.
Hakuna matata!
#10 sånt går att kolla upp på nätet
#11 Detta var nog en 6 år sedan kanske, innan jag ens hade egen dator hemma, och "stor nog" för att kunna ta reda på saker själv.
Men du får gärna bestätta hur/var man går till väga för att hitta sådant?
Hakuna matata!