Hur lagar man hönssoppa?
Jag ska handla mat på fredag och tänkte köpa mig några hönor, men hur gör man hönssoppa? Ska man bara laga efter något recept på kycklingsoppa?
Om det märks har jag aldrig lagat höna förut 

vart hittar du hona till att borja med? 
Hona ska val langkokas rejalt?
Nar jag gor kycklingsoppa sa brukar jag forst tillaga den i iugnen, fylld med en liten citron (pricka sma hal pa skalet sa att juicen riktigt sprutar in i kottet nar den blir varm), massor av vitlok, rosmarin och selleri. Skar aven skaror i skinnet och petar ner selleri och vitlok under dar samt i vecken vid vingarna och laren. Skinnet penslas med en blandning av olja, soya, peppar och rosmarin. Kanske borde hona tillagas i lergryta eller liknande pa lagre temp under langre tid for att inte bli torr och seg?
Nar den tillagats mor och fin i ugnen sa norpar jag ibland brosten och ater separat, annars sa tar jag bara allt kott av kycklingen. Lamnar kottet pa sidan och kokar sedan buljong pa alla juicer, benen, citronen, sellerin, vitloken och skinnet. Reducerar ner till gelekonsistens ungefar. Sen ar det bara att sila buljongen och borja koka soppa! 
// Amanda
ja höna är långkok…. Du styckar upp den i lite mindre bitar. Sen lägger du den i vatten och kokar upp, när den kokat upp så häller du bort kokvattnet ett par gånger. Detta för att få en fin klar soppa. MEd andra ord, du förväller den. Sen kokar du med salt och peppar, jag brukar ta vanligt köttsopperecept, alltså kokar med rotselleri, palsternacka och morot och lök. Stora bitar av grönsakerna. Pippin ska koka så smått i ca 2 timmar. Du märker när den är färdig, då lossnar köttet från benen. SEn har du en färdig hönssoppa. Servera potatis eller ris vid sidan av. det som blir kvar, gör du med fördel höns med ris och curry av.Dvs du gör currysås av den himmelska goda buljongen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 Hittade höna i butiken jag brukar handla mat ca 3,5 mil hemifrån (ett par kvarter från stället jag ska börja jobba på) EuroCash heter kedjan och finns på flera orter längs Svensk/Norska gränsen
Handlar ca 90 % av min mat där - inte så ekonomiskt kanske, men då får jag med mig vad jag ska ha och inte en massa annat på kuppen…
#2 Börjar nog med en höna, utifall det inte går som jag tänkt - kan ju köpa fler om det blir bra.. 
Åh? vilken tur du har på Eurocash! Jag bor ju också vid gränsen, i strömstad och på Eurocash här finns inte höna. Så du ska vara jätteglad. HAde väldigt gärna velat ha i butiken jag med. För det blir inte riktigt samma smak att koka på kyckling. Gott ja, jätte. MEn hönssoppa är hönssoppa, kan man aldrig komma ifrån.
Du får gärna komma till Åmål och handla - och ta en fika på samma gång 
haha ca 10 mil då!
Hittade för en gångs skull höna på Eurocah, men det var en engångsföreteelse. Sen har jag hittat det på Stene Kött och Livs. Sambon blev salig när jag gjorde hönssoppa….
Så i morgon är det dags igen!