Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett27-laga-billig-mat
Läst 4745 ggr
karin46
8

Ätliga ägg

Eftersom ägg normalt håller minst 30 dagar efter "Bäst före" datum så kan jag ge ytterligare ett tips. Om du lägger ägget i en bunke med vatten och ägget sjunker så är det ok, om det flyter så är det Oätligt.

Hawknestgrove
0

bra enkelt tips!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Emo
3

Slå sönder ägget, lukta på det, luktar det bra, så stek det och ät.

30 dagar bara? Rätt hanterade så håller äggen många månader.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Hawknestgrove
0

jo, men om man vill ha kokta ägg….då är tipset bra<!

[ElisabethYL]
0

Oavsett om det är en månad eller mer, så är vi i Sverige alltför ofta snabba att slänga maten när datumet passerat.

Köper ofta kort datum till 25 eller 50% rabatt på Pekås här i stan.. Perfekt om man lägger in det i frysen, då håller det 3-5 månader. Glad Fast ägg lägger man väl inte in i frysen direkt?

Äter man bara nåt ägg nån gång kan jag tipsa om att det finns en äggersättningsprodukt som heter no egg och är ett pulver man blandar med vatten..

Halvdansken
1

Även om man bara äter ägg ibland så är det väl ändå bättre med ett riktigt än "Potatisstärkelse, tapiokamjöl, vegetabiliska bindemedel: metylcellulosa, kalciumkarbonat, citronsyra." som väl knappast innehåller några viktiga/riktiga näringsämne.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Nu blev jag nyfiken på vad metylcellulosa var, så jag googlade…

"Metylcellulosa förekommer inte naturligt, utan är syntetiskt framställt genom att man upphettar cellulosa med lut (till exempel en natriumhydroxidlösning) och behandlar det med metylklorid….. Det är ofta rekommenderat att man löser metylcellulosa i flytande kaustiksoda och något organiskt lösningmedel och därefter reagerar det med exempelvis halogenider eller epoxyid. Därefter återvinner man lösningsmedlen och tvättar produkten, torkar och maler den." Källa.

Metylklorid - "Klormetan, även kallad metylklorid är en kemisk förening i gruppen haloalkaner, organiska föreningar som innehåller minst en halogenatom. Ämnet används vanligen som kylmedel. Det är en färglös extremt lättantändlig gas med en svag söt doft, som emellertid är märkbar vid hälsovådliga koncentrationer. På grund av sin giftighetsgrad används ämnet inte längre i konsumtionsvaror." Källa

Kanske är metylklorid inte giftigt i vid framställning av metylcellulosa?

Smaklig spis!

Hawknestgrove
0

Det är väl i så fall ett bra alternativ för dem som är allergiska mot ägg….

Halvdansken
0

Ja, det verkar mest vara ett ersättningsmedel vid bakning.

Hawknestgrove
0

OK. ja tack och lov så gilar vi ägg i familjen här. Men det går i perioder. Men jag brukar alltid ha  ett gäng kokta ägg i kylskåpet.

[ElisabethYL]
1

#5 Jag kommer iaf fortsätta med det i sånna saker där man "måste" ha ägg eftersom jag inte tål ägg och jag tror inte det är speciellt skadligt med så små mängder i jämförelse med all annan skit man får i sig bara av att gå ut på stan.. Men tycker ändå att det är bra att du delar med dig av vad du fick fram när du googlade i inlägg #6 Tyst

Hawknestgrove
0

ja är man äggallergiker så är det ju svårt.

Halvdansken
1

Ja om man inte tål ägg så är det givetvis ett alternativ.

pinku
0

# 0 Bra tips!

Ingen som har ett tips på hur man ser om ett ägg är kokt eller inte? Dvs utan att krossa skalet…

Emo
1

Lägg det på sidan och snurra det.

Då visar det sig om det är kokt och snurrar fort eller okokt och då bromsas upp för att innehållet inte kan snurra lika fort.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

pinku
0

# 14 Ok! Tack för tipset :)

[TheoA]
1

Otvättade ägg vet jag håller i över ett år i kylen, har själv provat :)

Hawknestgrove
0

Oj…….så länge?????Förvånad

Elshira
1

Ja jag vet att min kompis med höns sagt att otvättade ägg håller sig i kylen ett halvår utan större problem. Tvättade ägg håller dock något sämre efter som den skyddande hinnan då är borta.

Bäst-före-datum på ägg i butik är beräknat på rumstemperatur, och jag brukar nog också räkna MINST 30 dagar till för ägg i kyl jämfört med bäst föredatumet. Bara att bunkra upp när det är extrapris!

Hakuna matata!

Fridaybrew
0

Såg en intervju  från en äggpaketeringsfabrik och där sa de också att äggen är finfina även efter datumet. Sedan kom det intressanta, han nämnde i förbifarten att äldre ägg är mer lättskalade än färska ägg =)

Jag kläcker gamla ägg i ett glas sen sniffar jag skalet och sen ägget. ytterst få ägg som är dåliga. Dock har det hänt och då även inom datummärkningen. Så helt givet är det inte.

/Fridaybrew

[Moa-]
1

Fridabrew; helt rätt, färska ägg är betydligt mer svårskalade än äldre, detta märks särskilt väl om du har egna hönor… =)

Hawknestgrove
0

#19 precis. Jag brukar köpa av en vnän till mig, riktigt fina bruna ägg, som är underbart framtagna på bästa kravsätt och de ägenn är FÖR färska om man ska koka dem och ha på smörgås. Deär väldigt svårskalade om man tar dem med en gång. De får ligga minst 2 veckor för att kunna användas som smörgåsägg

[Moa-]
0

Ja, men samtidigt vad fräscht det känns att veta att maten är så färsk, och vilken skillnad det blir på färgen i jämförelse med de köpta… (Lite OT…)

Hawknestgrove
0

Om……… OCh så har de hönorna så bra….de får verkligen ingå perfekt i näringskedjan. de äter allt. OCh när de blivit gamla och utlevade, så slaktas de och  kokas till familjens hundar.

[Moa-]
0

Jag tror dock att de min familj där hemma har inte kommer att bli mat, även om det kanske vore det optimala, men tror ingen har mage att tillreda dem. Dock hade vi ett par egen uppfödda grisar som slaktades och åt, men mina föräldrar som var mer medvetna om detta valde bort detta då känslorna kom i vägen… Tyvärr…

Hawknestgrove
0

Ja det här är ju jordnära folk, som förstår, att en värphöna inte gör någon nytta om den får gå så länge att den självdör. MEn ändå, så är de ju så pass sega, så att tänka på dem till hönssoppa, det är nog inte att tänka på. MEn vovvarna gillar ju köttet.

[Moa-]
0

Självdöda djur skall man dock alltid vara observant med och jag skulle aldrig mata vare sig människor eller djur med dessa, detta då det är i stort sett omöjligt att veta om djuret haft några sjukdomar eller liknande som spelat in i dödsorsaken…

Hawknestgrove
0

Nej, inga självdöda! UTan när de är så pass gamla, att de gjort sitt som värphönor, så slaktas de!

[Moa-]
0

Du skrev "självdör" i ditt inlägg därför jag reagerade…

Hönorna hemma på gården får helt enkelt leva tills de självdör eller bli offer för något vilt djur… Det glädjer mig som vegetarian också… =P

Hawknestgrove
0

hihi så här står det…

Ja det här är ju jordnära folk, som förstår, att en värphöna inte gör någon nytta om den får gå så länge att den självdör.

Hawknestgrove
0

Om en höna självdör, så kan den lida, så det är ju inte bra heller.

Hawknestgrove
0

Önskedöden för alla är ju att bara stilla somna in utan att vakna och inte ens veta om det. Men det är ju få förunnat.

[Moa-]
0

Jag kan inte säga eller någonsin tro att det är av omsorg en höna som slutat värpa (i rätt frekvens) slaktas. Sjuka djur kan avlivas absolut, men att säga att friska djur slaktas av omsorg är bara en bortförklaring man kan försöka lura barn med… (Då är det bättre att säga som det är, de ser ingen mening med den när den ej längre ger ägg.)

Jag ber om ursäkt för att jag läste fel, dock får jag inte riktigt ihop inlägget då, den skall bli gammal nog för att bli seg, men ej gammal nog att självdö…?

Hawknestgrove
0

JA, Ju äldre en höna blir desto segare blir den i köttet. Så en värphöna som kanske levt i två år, den duger inte till människoföda. det blir tuggummi även om du kokar den i två timmar. OCh ju äldre den blir, desto svårare får den ju att värpa. OCh vem har sagt att den mår bäst av att självdö? Då är det väl bättre att den får ingå i en näringskedja och bli till nytta för hundarna i familjen? KAn  för övrigt tillägga, att den familjen  väldigt sällan köper färdigt torrfoder till sina hundar överhuvudtaget, det är hemlagat som gäller i huvudsak. OCh deras vovvar har stora framgångar på både vanliga utställningar och jaktprov.

MEn Ok, den här diskussionen bör vi kanske  inte ta här. Jag är köttätare och är man vego, så är det  ju svårt att samsas om en hel del saker.