Fann pengar i en bankomat!
Tjoho, idag när jag slutade jobba så bestämde jag mig för att köpa en påse brändamandlar (jobbar på tivoli). Behövde hämta ut pengar så jag skuttade iväg till bankomaten inne på området och när jag kommer fram så ser jag att det finns pengar ute i facket. ( Som när man har valt belopp och maskinen matar ut sedlarna).
Jag fyndade 400kr, gick och köpte 2 påsar brända mandlar, men fick ena gratis ;)
Vet inte riktigt vad jag tycker!
Tur för dej men slarvigt för den som glömde sina pengar.
Jag hade nog haft svårt för att ta dom.
Troligen hade jag lämnat dom till nån, som typ en reception.
Antar att det finns om du jobbar inne på ett område.
Hade inte ätit dom mandlarna med nån glädje!
#1 Till vem lämnar man pengar inne på ett tivoli? Och vad skulle du göra om du nu hade glömt dina 400 i bankomaten? Går rund till alla ochfrågar vem som har sett 400 kronor?
Hade jag nu glömt de av någon anledning då skulle jag helt klart accerptera att pengarna är borta, egen slarv.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#1 Vilken tur att du slapp äta ;)
Med över 10 000 gäster varje dag så får man skylla sig själv tycker jag om man inte tar sina pengar.
Hade jag hittat en plånbok med pengar, då skulle jag aldrig röra dom. Inte en krona, jag skulle försöka få tag på ägare. Detsamma gäller smycken och busskort. Det är går min gräns. Men i det här fallet så var det helt omärkta sedlar i en bankomat!
Jag ångrar mig inte, och jag njöt av mitt godis! :)
Ja, det är väl i det närmaste omöjligt att hitta "ägaren" till pengarna i det fallet. Skillnad hade varit dock, om personen kom tillbaka medan man stod där, och frågade om det satt 400kr i bankomaten. Eller liknande scenario. Men nej, jag hade också tagit dom och inte känt mig dålig för det…

Mvh Stephanie 

Om man ska vara riktigt ärlig så kan man kolla vilken bank bankomaten tillhör och gå med pengarna dit. Är det inte så att alla som tar ut pengar filmas? Det är isf bara för de på banke att se vem som försökte ta ut pengar före en själv. Men jag vet inte hur jag själv skulle göra, inte om jag inte var inne i stan och bara kunde knalla in på banken.

Kan man alltid se vilken bank en bankomat tillhör? Snarare skulle man lämna pengarna till Tivolits "reception" eller vad det heter. Alltså nåt form av kontor.
Meeeen…400:-. Tja….
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag hade tagit pengarna..
Min kompis lämnade pengar hon hittade i bankomaten till polisen.. Men efter ett vist antal månader går pengarna till upphittaren så hon fick dem.. Ingen hade kommit och saknat dom.

#8 Jag hade lämnat dom någonstanns. Till bank eller polis. Man kan ju som sagt vara ganska lugn att man får dom efter ett tag ändå, men det känns det bättre om man har försökt.
Lämnade en 500lapp i garderoben på krogen som jag fick när jag gick hem. Hittade en 500lapp på golvet på bokia som jag lämnade i kassan, den fick jag efter någon vecka

härromdagen så hittade jag en bussremsa helt oanvänd,, jag jick några meter och så kommer det fram en tjej och frågar om jag hittat hennes remsa och hon fickden på en gång,, påeftermiddagen skulle jag hämta min bil som varit på service och det skulle bli ganska omständigt att åka komunalt dit , då erbjuder sig en arbetskamrat att skjutsa mig dit, fast han inte ens skulle åt det hållet ,då tänkte jag på det här med karma ,det man gör mot andra får man igen…..så jag hade alldrig tagit dom där 400 kr ibankomaten.

nä jag hadde nog inte vågat, man blir ju filmad i alal automater har jag frör mig ,,,, hadde nog ringt polisen,,, jag är aldeles för snäll ibland oxå ,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#6 Ja, det står på/ovanför bankomaten.
Hmm,,, själv vet jag inte vad jag skulle gjort. Eftersom jag typ aldrig tar ut pengar i bankomat så skulle jag nog bara gå förbi och låta någon annan stå för "valen och kvalen".
Annars är det väl bara att gå till polisen med pengarna, tycker ju spontant att det inte borde vara så svårt för dem att hitta pengarnas riktige ägare.. men men i annat fall så går väl slantarna till upphittaren. 

Ibland får man nog skylla sig själv om man är så slarvig.
Men jag håller med nr 10 att man får igen det man gör mot andra.
Tyvärr funkar det inte alltid, jag hittade en plånbok uttanför kassan i en affär, och såg vem det var som glömde den.
Det var knappt att vederbörande ville komma fastän jag ropade, och han bara tog den utan att lämna någon hittelön eller knappt tack. Hustrun stod en bit bort och undrade vad han sysslade med som inte kom.
Klart man tar pengarna. Ska man gå runt och fråga alla vem som tappat 400? Nej det är eget slarv, så det får man skylla sig själv. Aldrig hört om någon som inte tagit pengarna ur automaten. Korkat. Full eller gammal, men man får trots allt skylla sig själv….
Och vid ett tivoli område? Dom hade vartit hittade på 2 röda av nåon lycklig..
Det är en heeelt annan sak med tex plånbok, det gör man ju inte.. Men skulle du gå runt och fråga alla vem som tappat en hundring på gatan? nej :)
TURDAG skulle jag säga :)

påminns nu om när jag fann en hundralapp på gatan, precis vid polisisen vid bilarna där åklagarna parkerar, den stoppade jag faktiskt på mig
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Är det inte först vid 500kr som man är skyldig att anmäla/lämna in sitt "fynd"? Eller har jag bara drömt om någon sådan lag? 

Mvh Stephanie 

Jag hade kontaktat banken och meddelat vilken tid jag var vid bankomaten, så de kan spåra vem som tagit ut pengarna, och sen överlämnat dom. Man vet aldrig vad som hänt, kanske en gammal pensionär som tagit barnbarnet på tivoli?
Nä, det behöver inte vara slarv mer än hur slarvig man är om man förvarar plånboken så den kan försvinna, tycker jag.
Hade personligen bara haft ont i magen över att ta dom pengarna och behålla dom själv. Om det nu är någon välställd som glömt pengarna kan man nog räkna med en liten hittelön.
#17 Lagar eller inte, vi bor redan i ett roffa-åt-sig-samhälle, lite solidaritet skadar inte.
Vänliga hälsningar
Cindy
Jag hade gjort allt jag kunnat för att hitta ägaren till pengarna! Har man lite ärlighet i kroppen så kan man lösa mycket.
Det finns många här på sajten som inte har så bra ekonomi och kanske det var en människa i samma situation, som i ett läge där vi inte vet hur det gick till, glömde ta sina pengar.
Så alla kanske förstår att 400 kr kan betyda mycket. Och rådet att "skylla sig själv, full eller gammal" tycker jag tycker jag visar på stor brist på medmänsklighet.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

håller med #18. Lite solidaritet skadar inte. Jag hade nog lämnat dem till polisen om det var 400 kr. Hade det bara varit en hundralapp är jag nog lite osäker. Det är ganska lite egentligen och en hundring skulle jag behöva. men fyra hundra är lite mer och känns därför inte lika shysst. Om jag hade glömt pengar skulle jag bli överlycklig om någon hade brytt sig om att ge dem till den de tillhör. Och som #19 säger, det kan ju vara någon som är i samma sits som jag.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Hade det legat ett par hundr kronor som i det här fallet hade jag nog trots allt tagit det själv. Över 500 kr så hade jag gått in på närmsta bank och sagt till. Jag tänke rmig själv om jag glömde 300 kr i automaten så skulle jag hellre acceptera min klantighet, tänka att jag gladde någon annan med en så pass liten summa ändå.
För mig hade 400 kr inte gjort en så stor skillnad mer än att jag blev utan mina extr fickpengar, men självklart finns det ju dem som har halvt sjukbidrag osv och lever på nästan inget. Det är lätt att säga "jag skulle nog gårr in på banken", men i ärlighetens namn hade jag nog tagit dem.
Arbetet det annars skulle tagit dem att få fram vems pengar det var om jag själv inte hade kommit på det och gått till banken och frågat hade nog "kostat" dem mer i arbete än vad jag känner de pengarna varir värda för mig.
Skulle jag däremot hitta smycken/plånböcker ellr andra glömda saker skulle jag lämna dem orörda och lämna in till närmsta ställe typ reception osv.
Hakuna matata!

Det kan ha varit en lite förvirrad människa som glömt dem. Jag hade nog informerat närmaste butik eller receptionen om att jag hittat dem och lämna kontaktuppgifter ifall någon kom och frågade. Jag jobbar i kundservice på Ica Maxi och en gång kom en person och meddelade att h*n hittat pengar i bankomaten och lämnade uppgifter. En stund senare kom en förtvivlad människa och frågade om någon mot all förmodan lämnat in hittade pengar från bankomaten, och så hittade pengarna rätt :)

Usch har varit den som "tappat" pengar..nämligen 500kr och det var bland det värsta jag varit med om..inte en chans dock att människor var så ärliga att dem går in till banken och lämnar in dem. Men det misstaget gör jag aldrig mer om!
# 10 Mycket BRA och klokt skrivit! 

Instämmer. Hade inte tagit pengarna. Lämnat in dem. Jag lämnade in en 500 lapp till polisen och någon hade kommit in. Tackade mig. Och jag kände mig glad att inte girigheten tog över. Jag tror också att det är var och ens handlingar som skapar vår värld. Som vi vill ha den. Och jag vill ha en värld där det finns utrymme för att man tänker sig in i andras situation och på andra överhuvudtaget. Tänk om en ensamstående mamma med skrikande barn runt sig hämtat ut pengar och i stressen glömde dem.? Tycker 400 ändå är mycket. Det är ungefär 2 påsar matvaror på affären. Jag tror att det man gör kommer tillbaka till en. Så var beredd:)
du vet att det finns kameror vid varje bankomat va?
tror snart det kommer ett brev till dig…
allting dataförs,så de kan se VEM som glömde sina pengar(via kortet du för in) och att det va DU som tog pengarna,för du va ju NÄSTA PERSON
#26: Vad jag vet finns det inte alls kameror vid varje bankomat.
Är det inte lag på att om man hittar över 1000 kr så MÅSTE man gå till polisen o lämna?

jag skulle alldrig ta pengar från en bankomat,det finns kameror vid nästan varje bankomat….så nu finns du som tog pengarna på foto någonstans,härromdagen glömde jag 300 vid bankomaten ,men då sprang en tjej efter mig med pengarna , gissa om jag blev glad
ja, svårt det där.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#30 Det kan väl inte vara så svårt, är du ärlig så tar du inte hand om pengarna.

jag tror på karma , därför lämnar jag alltid tillbaks pengar 5kr -100 eller mer,fast ibland blir man lite sugen att behålla pengarna
ja, jag hade nog faktiskt lämnat in dem tror jag, då man aldrig vet om man blivit övervakad…MEn å andra sidan, så är jag illa bränd av att hitta saker. Två gånger har jag hittat plånböcker med betydande summor i på min förra arbetsplats. Vi lämnade in till polis och de var SÅÅÅÅÅÅ tacksamma. Vi ville inte ha hittelön, men sa att en blomsterkvast och/eller tårta hade inte varikt fel. Då var det alltså 5siffriga belopp i plånböckerna…Vi väntar fortfarande på tårtan/blommorna…..

då känner man att man lika gärna kunde behållt pengarna, vilka gnidna typer..
ja fy fasen……..
Varför är det så svårt att utföra en god gärning utan att vänta sig något i gengäld? Det är nog det som är mänsklighetens akilleshäl, om jag får gissa. En av dem i alla fall.
Du, om du visste bakgrunden, så hade du förstått. Vi hittade plånböckerna på en restaurang. Vi gjorde oss besvär med att åka in till polisen själva. Om vi hade velat, så hade vi kunnat lämna in plånböckerna med allt utan kontanter. Ingen hade kunnat bevisa att vi hade tagit pengarna, då det var mycket folk i rörelse vid båda tillfällena och vi hittade plånböckerna när vi stängde. OCh vad är det för fel i att önska sig åtminstone en tårta eller en blomma eller både och? HAde kostat max 300 kr….OCh som sagt, det var 5-siffriga belopp i båda plånböckerna…..som inte började på 1……..Vanlig mänsklig hyfs, är vad jag kallar det.

Frågade min dotter som är 19. Hon sa när jag frågade vad hon hade gjort om det varit 400 i en bankomat. Tagit dem, svarade hon självklart! Om det är under 500 kan man göra det. Annars ska man lämna in till polisen, sa hon.
Mamman suckar…

jag tycker inte det är fel att visa uppskattning om man får tillbaks något….jag skulle nog inte våga ta pengar från en bankomat-man är ju övervakad var man än går snart ,,,,,
#37: Vad som är hyfs och inte är nog lite olika i olika kulturer och till och med inom samma kultur ibland. Visst ger en god människa oftast hittelön i någon form i sådana situationer, men samma goda människa lämnar inte tillbaka upphittade saker för att få hittelön utan för att vederbörande är en god människa. Det är i alla fall så jag ser på det hela.
Sedan, ifall någon undrar, så tillhör jag säkert inte heller själv den godaste kategorin av människor, men man försöker väl så gott man kan antar jag, som de flesta.
nä otack är världens lön……JAg lämnade hittelön, när en person tog rätt på min plånbok i alla fall.JAg hade precis sålt min gamla bil och jag hade 9000 kr i kontanter. Han ville inget ha, men jag fick pracka på honom 200 kr----Vilketr i och för sig som praxis är alldeles för lite, skulle varit 900 som han skulle haft om man går efter kutym.

ingen människa är perfekt och ibland gör vi saker som vi inte borde göra ,,
#42: Förmodligen, men jag tror det finns människor som gör allt vad de kan för att vara så goda som möjligt. De är kanske inte så många, dock.

jag fösöker att vara snäll .men ibland blir det fel…och ibland är det försent
ja söta vännen, jag vet. MEn det är inget du kan ändra på. Det som sker det sker….
Tur att man inte är så fattig så man blir oärlig…
Min erfarenhet är att oärlighet inte har med fattigdom eller rikedom att göra. Skillnaden verkar bara vara att ju rikare man är desto mer pengar kan man fuska med. Är man oärlig så är man, oavsett inkomst, men som rik kan man göra mer ekonomisk skada.
Och min uppfattning är att om fattiga jag tar pengar som inte är mina från en bankomat så är jag oärlig.
Fattig eller inte, tar man det som tillhör andra så är man väl oärlig?
#48: Ja, givetvis. Detta har jag inte heller sagt emot.

ja knepig fråga…jag hade kanske frestats av att ta pengarna… men sen stannat upp o funderat över hur jag skulle göra… o sen eftersom jag vill ha rent samvete försökt få tag på ägaren om denne innte hunnit dyka upp…
jobbar i affär… för en drygt 10 år sen hittade jag 3 500-ingar inne på jobbet…. tog upp pengarna o funderade… frestad av att ta dom… men sen kom det en tjej o frågade efter pengarna… hon hade tappat betydligt mer men blev jätteglad över att hon fick tillbaka 1500 iaf…o sen efteråt är jag glad att jag gav tillbaka pengarna..
idag kom det en ung tjej med en mobil som var kvarglömd vid en stol….så fina tjejer som sa till.. strax efteråt kom en 12åring med andan i halsen för att hennes mobil var borta…. o jag var glad att kunna räcka över den….
vet genom mitt jobb hur disträ folk kan vara ibland… skulle kunna berätta hur många historier som helst om folk som gör lite tokiga saker…skulle även kunna hända tokiga mej…så att säga att dom får skylla sej själva tycker jag är fel…prova motsatsen en gång o känn glädjen över att kunna hjälpa den vimsiga… även om det inte gäller pengar…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jag ser det som läropengar när jag tappar bort eller slarvar bort dom. Så jag skulle helt sonika ta hand om pengarna tillsvidare, men om banken kontaktar mig så klart dom får pengarna.
Hur många är det som har fått sina 10% i hittelön? Jag har aldrig fått hittelön de gånger jag återgäldat plånböcker eller liknande.:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hittel%C3%B6n
/Fridaybrew
Har aldrig krävt eller förväntat mig nån hittelön för att jag ger tillbaks det som inte är mitt.
Inte heller jag har krävt dock så så skulle jag bli lika glad över en hittelön som ägaren blir över att få tillbaka sina grejer.
/Fridaybrew
Visst har det hänt att man fått uppskattning, men också att man tackat nej till hittelön.
Aldrig ens fått möjligheten att tacka nej =)
Däremot så har jag räddat livet på en person vilket känns rätt skönt att ha som erfarenhet samt för det fick jag en bukett tulpaner som var fina =)
/Fridaybrew
Har heller aldrig fått möjlighet att tacka nej; har ju aldrig hittat något; ibland hittar jag inte ens mina glasögon… Tur att man är gift…
Ja och vi tjejer vore väl värda en blombukett och tårta? Det var det enda vi önskade oss. När man hittade plånbok med femsiffriga belopp…. TVå ggr! OCh vi åkte in till polisen med dem själva! Ruttet kallar jag sånt!
Du fick alltså inte heller hittelön Hawk? Risigt jag ser därför det som läropengar numera för har tappat tron på att folk gör rätt för sig. Samtidigt förväntar jag mig inte att få tillbaka något jag slarvar bort heller =)
/Fridaybrew
Att betala hittelön är ju inte obligatoriskt på något sätt. Det är ju mer som en bonus om det någon enstaka gång händer, så det där med att ”göra rätt för sig” stämmer in i detta sammanhang har jag lite svårt att köpa i det här sammanhanget. Vad jag vet har man en skyldighet om man hittar värdefulla saker som man kan förmoda att någon blivit av med på ett eller annat sätt. Så hatten av för de som betalar hittelön, det är ju sympatiskt av dem, men inget de måste göra. Det är i alla fall så jag har tolkat regelverket när det gäller upphittat gods.

om man inte visar att man är tacksam , då är det helt hel allt .tycker jag
jag vet att det ine är ett måste. Men tycker att det är fisigt att inte göra det. För i de fallen som jag har tagit upp, hade vi lika gärna kunnat ta pengarna och kastat plånboken i skogen
Förstår inte riktigt vitsen med att skräpa ner i skogen, men ändå…

jag menar det är fel att inte visa tacksamhet .när någon hjälpt en,
Jag vänder hellre på det: Det är sympatiskt att visa tacksamhet, men inte ett krav. I alla fall inte från mig. Hade jag hittat något värdefullt och sedan lämnat in det till var man nu ska lämna in det (polisen?), hade jag nog inte ens nämnt mitt namn.
Förstår inte att man ska behöva känna sig i behov av en belöning när man lämnar ifrån sig något som inte är sitt eget.
Hittar man något så är det väl klart som korvspad att man försöker så att ägaren får tillbaks det och inte behåller det själv. Nu menar jag mer värdefulla saker…inte en 50-öring.
Finns ett bra ord som många borde leva efter: Ärlighet!
Nej det är klart, man behöver ju itne hälsa på någon när man möter dem heller, men det finns något som heter vanlig hyfs och tacksamhet när någon bemödar sig att vara ärlig med något jag slarvat bort! För ärligt talat vad hade det gjort dessa två ägare om de hade köpt en vacker blombukett och en tårta för ska vi säga 500 kr till oss tjejer? Vi hade blivit jätteglada!
Personligen tycker jag det är värre att förvänta sig tacksamhet än att inte vara tacksam. Om man inte kan göra något för någon utan att förvänta sig tacksamhet är det kanske bättre att inte göra något. För säkerhets skull, om inte annat.
Själv kan jag mycket väl tänka mig att göra saker åt andra utan att få något tillbaka. Inte 17 väntar jag mig att någon ska skicka en blomma till mig bara för att jag besvarar en fråga på något forum av något slag eller ens när jag utför mer handgripliga tjänster. Däremot förväntar jag mig lön för utfört arbete på något företag, men det är ju en annan sak eftersom man ingår ett avtal då och så vidare.
Du får det att låta så gnidet. Vi åkte själva 5 mil tur och retur för att lämna in dessa plånböcker. Vår tid och våra pengar. Ok tack fick vi och förfrågan om vi ville ha något. Då sa vi, att en tårta och en blomsterkvast är mer än nog och att det uppskattas! OCh jo då det skulle vi få…. jag väntar ännu…….. det har gått över 25 år…..

ett tack gör att man kan glädja sej åt att man gjort en god gärning…
för dryga året sen så var det en liten liten liten hund som sprang tvärsöver en hårt trafikerad väg för att komma över till hunden som jag hade med mej….när husse väl kunde komma över själv o jag försökte locka till mej hunden så sa ägaren inte ett dugg till mej….jag blev paff o rejält besviken faktiskt…. men sen kom jag på efteråt att han säkert blev så skraj så han inte tänkte mer än på sin hund….så då accepterade jag att bli ignorerad…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
ja det är ju en annan sak, man hamnar kanske i et chocktillstånd. Men här hade ju polisen kontaktat ägarna till plånböckerna och ägarna kom ju upp till oss…

jag känner en kille som en gång skulle hjälpa en dam som inte hittade till en väns bostad och killen visade och gestikulerade hur hon skulle gå mm ochså frågae han vem hon skulle till och till svar fick han - det ska du skita i……men vi skrattade ganska mycket när han berätta det , han är så snäll och ska alltid hjälpa alla
Vill någon vara Sajtvärd här?
Jag har inte tid för sajten och sedan Privatekonomi startade blev det pannkaka av allt….för Ifokus-killarna tyckte inte att båda sajterna handlar om samma ämne.
men jag tycker det är lite synd att bara stänga ner Miljonär.ifokus utan att försöka om någon annan vill ta över.
Pma mig då!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Min mamma glömde att ta pengarna efter att hon hade varit i bankomaten, 500kr. När vi skulle betala i kassan så fick hon panik och började gråta eftersom pengarna inte fanns. Som tur var så hade mannen som hittat pengarna sagt till en av kassörskorna som berättade för mamma att han hade dem, mamma fick ringa, förklara varför hon hade glömt att hämta dem och vad hon skulle använda dem till och ungefär när hon hade varit vid bankomaten så att han skulle kunna vara säker på att det var hennes. Mamma blev helt hysteriskt glad att det var en så pass ärlig människa som hade hittat dem så att familjen kunde få mat i två veckor till..
Mamma var vid det laget helt utbränd men var tvungen att jobba ändå, så de e fan inte alla som är "slarviga", det kan faktiskt ha andra andledningar!
Så om ni hittar pengar i bankomater så lämna en lapp eller nått, tänk er själva in i den situationen, om man glömt pengarna, antar att dem flesta här inte har tillräckligt med pengar så att ni kan torka er i röven med dem så tänk till före ni gör något sånt här, och sen en sak till: Skryt inte om det, dålig karma..
Kloka ord xiideer, när jag växte upp hade mamma, jag och min bror (altså en vuxen och två barn) 55-65 000 kr före skatt om året, inga pengar till bostadsbidrag eller försörjningsstöd. Så 500 kr hade varit med eller tan mat för oss i ca 2½ vecka….
#76, Mmmm, de är som det är för oss just nu då =/ Jag har alla mina djur som jag försörjer genom att jobba deltid/ timmar osv på olika ställen, utan dem jobben hade jag inte kunnat ha mina djur för morsan kan ju inte lägga ut för dem… Förutom å lägga ut pengar på djuren så betalat jag även en liten hyra till mamma ca 300-1000kr i månaden beroende på hur mycke pengar jag har för jag anser att jag kostar pengar, tar upp ett helt rum och äter mat som hon köper för sina pengar och eftersom jag är vuxen och har jobb (ibland) så tycker jag att man minnsan kan betala för sig….
Men som sagt, 100 kr är MYCKET pengar i min familj så tänk ALDRIG att det är "lite" pengar. Det du tycker är lite är en hel förmögenhet för andra!
men kan fortfarande inte smälta att någon skriver om att dem tagit pengar från an automat… Känns bara så korkat på något vis.. Jag hade skämmts ögonen ur mig och aldrig berättat de för någon! =O
/ Malin
ååh jag hade tagigt dom utan en tanke på något annat. Vadå hur ofta hittar man 400 spänn sådär? Den som lämnade dom var otroligt slarvig!
Man kan ju knappast gå runt och fråga: Ursäkta känner du igen dom här pengarna?
Haha, den som är smart säger ju: Jaa, jag hade en hundralapp som såg ut sådär, den är nog min.
Jag hittade 50 euro inne i sixtinska kapellet, vilken lycka. Jag brydde mig inte ett dugg om vems det kunde ha varit.
Nej hittar man pengar tycker jag man ska ta dom. Om man tycker det känns lite hemskt så får man tänka att man ska vara lite badass ibland, det mår man bra av. Glöm skuldkänslorna och köp något riktigt onödigt lyxigt som du vill ha.
Jag hade njutit till fullo av mandlarna - gratis är gott, eller hur?
elofff; de som tänker som du (och många andra här) förtjänar dem minst enligt mig.
Du kan ju se en person som ser sig stressad omkring, denne är troligen ägaren, annars kan man vända sig till banken/informationen.
Lagmässigt är det ej okej att ta pengarna, du gör dig skyldig antingen till stöld eller till fyndförseelse. (Bägge brotten är straffbara.) (Tillägg: _Jag var för snabb, finns prejudikat _på att du ej anses ha pengarna i din besittning när du glömt dem, därmed ej stöld.)
Banken kan snabbt se i sin logg vem som glömde att ta med sig pengarna, och rätt ägare kan återfå dem. Det kan ha hänt vad som helst som gjort att vederbörande glömt/ej hunnit ta pengarna. Eller att bankomaten var trasig och pengarna lämnades ut med lång fördröjning, inget av detta kan du veta något om.

Mitralis; det skall också bevisas vem som tagit pengarna, så då skall kameran filma och spela in identifierbara bilder på den som tar pengarna.
Det klassas ej som stöld utan som olovligt förfogande, stöld kräver att den "bestulne" är i "besittning" av egendomen, det krävs en sk. besittningsrubbning vilket ej anses vara fallet när du lämnat pengarna. Även fyndförseelse bör vara en väg att gå, men olovligt förfogande har högre straffvärde.

#81 Är det inte det som är tanken med kameran? Att den ska ta bra identifierbara bilder.
För att personen efter ska kunna ta ut sina pengar så torde ju personen ta bort pengarna som sitter i. Därför så är det rimligt att anta att det är personen efter som tagit pengaran. Om inte personen efter den tagit ut sina pengar får upp luckan och sätter tillbaka den andre personens pengar igen då
Förövrigt ett föga troligt scenario.
Fast nu när jag tänker på det så har jag för mej att de har ändrar så att pengarna åker tillbaka igen om man inte tar dom inom en viss tid. Men då får det ju inte vara kö för då kanske dom inte hinner åka tillbaka.
Mitralis; kan ju vara så att någon går förbi och tar pengarna utan att göra ett eget uttag också…
Sedan fungerar tyvärr inte kameror så som de avsetts… Så det beror på tur/otur lite grann.

#79: okej om jag skulle se någon som kollar sig omkring, ser olycklig ut och kollar i väskan osv skulle jag fråga om den har tappat nåt. Men hittar jag 500 spänn på marken (vilket jag gjorde) så skulle jag ta dom. Herregud det var hur mycket folk som helst.
Mitralis; ja, men det är som fartkameror, de måste underhållas för att ge identifierbara bilder… Jag är både positiv och negativ till detta, ärliga människor bör återfå sina pengar, samtidigt som jag är emot samhällets övervakning då jag tror att det förr eller senare kommer att missbrukas…
elofff; Jag skulle lämna dem i informationen så den som saknade dem kunde återfå dem. Detta vore även lagligen korrekt.
Det är lagligt att ta pengarna från automaten om det hänger ut pengar. Dels hindrar dom pengarna mig att ta ut mina egna pengar. Om de ligger på marken så är det inte heller olagligt att plocka upp dom, den som tappat dom bör bötfällas för nedskräpning om man nu ska vara paragrafryttare som många verkar vara här.
Att sen lämna in eller inte till informationen spelar ingen roll för lagligheten i aktionen innan. Sen är det ytterst naivt att tro att dessa pengar somo lämnas till informationen eller tredje person nånsin kommer fram till rätt ägare, det sluter snarare som att man i princip skänkt bort någon annans pengar.
Tar man pengarna och gör sen sitt uttag så har banken tillräckligt för att kontakta och få tillbaka pengarna därmed finns inget uppsåt att stjäla dom. Man har i princip lämnat sitt visitkort på plats det blir inte bättre än så. Väljer banken att inte kontakta (för det kan kosta mer i personalkostnader att leta reda på glömska slarviga personers pengar än att bara ersätta dom rakt av) personen som tagit om hand om pengarna ja då är det inte konstigt att efter viss tid har fortlöpt att pengarna tillfaller upphittaren.
MAn kan gott och väl spendare pengarna som hittades på en gång, för pengar kan ersättas av andra pengar så det behöver inte vara just rätt specifika sedlarna som hittades som lämnas tillbaka, så länge summan är rätt.
/Fridaybrew
#87: Och jag köpte något riktigt trevligt för pengarna. Det satt fint! :)
Fridabrew; läs tråden och rubriceringarna, så inser du snart att du har fel. Det finns både rättsfall och artiklar om dessa samt prejudikat från domstol.
Artiklar:
Ok då skippar jag att ta ut egna pengar om jag hittar några =) Dvs lämnar inte visitkort. Som sagt läropengar, är man slarvig så kostar det.
Har inga knussler om att plocka upp pengar som skräpar oavsett belopp. Ju mer desto bättre för egen del.
/Fridaybrew
Fridaybrew; och jag hoppas att du är en av de som får bära konsekvenserna av ditt handlande om du tar sådant som ej tillhör dig.
hittar
/Fridaybrew
Tar, du tar det, oavsett om du anser att du hittar det, och du vet att det upphittade ej tillhör dig => straffbart brott.
Finns det inget uppsåt så är det ju inte ett brott. Annars kan ingen röra pengarna och därmed kan ingen lämna tillbaka pengarna utan att först begått ett brott. Samtliga änglar här i tråden som återlämnat pengarna har alla när de tagit/stulit pengarna eller plånboken begått ett brott??????? knappast!
Som du har läst så lämnar jag tillbaka pengarna när det väl finns ett sätt att se vem som är rättmätige ägare till dom. Man kan ju inte vara en god samarit och sen inte ha någon som helst tröskel i bevisföring till vem som är rättmätige ägare till pengarna. För ponera att du hittar sen är det någon annan som ser att du hitttat den ber om den och du lämnar bort den, då är du alltså medskyldig till stöld.
Själv så har jag inget uppsåt och jag kräver dessutom en viss bevis för att ägaren ska få tillbaka det som den säger är sitt. Tex namn vad som finns i osv, bara något som fastställer det hela. Problemet med pengar som ligger på marken är att det är att anse som skräp, ungefär som en pantburk. Sen om man tar ut efter man hiittat det i bankomaten så har man inte uppsåt heller så det är ytterst märkliga domar. Det är mer talande för hur tragiskt inkompetenta domstolarna tidvis är, eller advokaternas inkompetens kanske.
Att man ser sig omkring när man ser pengar i bankomaten är en naturlig reaktion dels för att se rätt ägare till pengarna eller så.
Oavsett du kan hoppas och hålla tummarna för att jag ska bli dömd när jag städar upp efter slarviga personer. Men jag vet vem jag är och tillräckligt trygg med det för att kunna gå till domstol och gå i svaromål mot eventuella stöldanklagelser, utan problem. Kommer inte bli dömd om man säger så, och även om man mot all förmodan så är lite dagsböter värt besväret iaf. MEn skulle vara märkligt att bli dömd när man tar hand om pengar som skräpar ner och hindrar mig att ta ut mina egna pengar.
Med tanke på hur duktiga bankerna och polisen är på att INTE få tag i de som mixtrar med bankomaterna och faktiskt uppsåtligen hindrar pengarna från bankomaten för att stjäla dom så tja folk kan sova gott i fortsättningen.
/Fridaybrew
Fridaybrew; tar du pengarna så har du uppsåt till att ta dem, eller hur tänkte du där???
Att se vem som är ägare till pengar som sitter i en bankomat är ej svårt. Därmed kan du ej argumentera för att det är ägarlösa pengar.
Återigen så är det numra praxis att det ej bedöms som stöld utan som olovligt förfogande, stöld kräver att du har något i din besittning, pengar du aldrig rört anses ej vara i din besittning. Det är svårt att argumentera med någon som ej läser.
Läs rättsfallen så är dagsböterna långt högre än värdet på pengarna som vederbörande har tagit. 500 kr har räckt för fällande dom, att riskera straffregister för 500 kr låter otroligt korkat enligt mig, men alla är vi ju olika… Så fortsätt du ta pengar som ej är dina, så fortsätter jag hoppas på att rättvisan segrar och du fälls i domstol. (Vilket du enligt praxis skulle bli om du tar pengarna utan att anmäla detta, relativt omgående.)
Att ta någon som mixtrar med en bankomat jämfört med någon som finns på film är lite olika omfattande utredningsarbete, men men, allt går ju att jämföra…
Jag hade spelat upp dom på hästar och vunnit mer än jag fann:)