Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett20-låna-pengar
Läst 7937 ggr
WinterPrince
0

Möjligheten att få bolån

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag har hittat min drömgård och har börjat undersöka vad som krävs för att få ett bolån. Ju mer jag läser på desto mer förvirrad blir jag.

Kanske finns det någon här med kunskap och erfarenhet.

Min situation är:

• 24 år gammal
  • Ensamstående
  • Provanställd med 3 mån kvar
  • Stor sannolikhet att bli fast anställd
  • Inkomst: 23 500kr före skatt. Får ut ca 17 600kr.
  • Inga sparade resurser eller tillgångar.

Behöver låna ca 3 miljoner.

Hur stora chanser tror ni att jag har för att få ett bolån? Nu? Om tre månader?

Maria
0

Först så har vi ju de nya reglerna om bolånetaket. Även om man kan låna 100% så blir räntan dyrare.

Sedan krävs i allmänhet fast jobb och inte bara löfte om fast jobb.

Pesonligen har jag väldigt svårt att se hur du ska klara ett lån på 3 miljoner med den inkomsten.

Har mycket svårt att tro at du kan få någon bank som ger dig lånegaranti. Tyvärr.

Bolånetaket

/Maria

Mona22
0

Du får inget lån utan fast anställning. helst ska du varit fast anställd ett tag med.

Du måste i de flesta fall lägga in 10-15% kontant av köpesumman. annars blir det ett extra dyrt lån. dvs 10% av summan har högre ränta.

En viktig sak är att räkna på om du klarar ett sådant stort lån även om du skulle bli arbetslös.med ett sådant stort lån blir det väldigt mycket att betala per månad. räkna med runt 10000 om du inte får extremt bra villkor. Däröver kostar det ju att ha huset med. Uppvärming osv. Du får nästan räkna med att kunna lägga undan lite med, det är inte gratis att ha hus.

jag vill verkligen inte förstöra dina drömmar men jag tror din inkomst är för liten för att klara ett sådant stort lån.

skrollan
0

Säger som ovan, men den summan på hus så blir det en stor kontantinsats pga av nya regler sedan i somras. Sedan ca 10.000 i månadskostnad inklusiv driftkostnad. Sedan ska du gärna ha ett "huskonto" om någon tvättmaskin skulle rasa samman tex.

Det är inte billigt med hus och bankerna vill ha större och större säkerheter när dem lånar ut.

Åsa S
0

Har ca 24000kr i månaden, fast jobb, ensamstående, köpte precis en lägenhet satsade 400000kr själv banken var villig att låna ut max 500000kr till mig (Nordea, varit kund ca 40år aldrig misskött mig inga skulder, betalningsanmärkningar mm.) som tur var hittade jag en lägenhet som kostade 875000kr med låg månadshyra så pengarna räckte. Inte lätt hitta något till bra pris i stockholmsområdet. Så jag säger att tro man kan få låna 3miljoner med den lönen kanske utan egen större insats är en utopi, bara att börja spara pengar till en insats så kanske drömmen blir sann längre fram i framtiden.

WinterPrince
0

Blir det någon skillnad om man lånar med huset som säkerhet?

Halvdansken
0

Huset ÄR säkerheten när man lånar. Så är det alltid vid huslån. Billån också och liknande. Kan man inte betala så går det på exekutiv auktion.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lumac
0

Jag tycker Nordea var väldigt restriktiva mot dig, men det kanske är så numera. När jag för 3-4 år sedan sökte lånelöfte hade jag inga problem att få låna 1,5 miljon. Mina förutsättningar var ganska lika dina förutom att jag varit kund hos banken betydligt kortare tid, hade en något lägre lön och en klart mindre kontantinsats (dock tillräckligt för att slippa topplån).

Mona22
0

#4 Tycker också de var lite snåla. Jag har ingen inkomst men gubben är fast anställd. har ett lånelöfte på 800000kr trots det så ensam borde du fått 1,5 miljon.Men det var på swedbank. Nordea vägrade så de kanske är striktare?

Åsa S
0

Tror bankerna över lag börjar bli mer restriktiva med att låna ut nu när räntorna är på väg uppåt. Med det lånet jag har fått nu kommer jag att ha en boendekostnad på runt 4700kr vilket är OK tror faktiskt inte att jag vill ha högre, ifall man blir arbetslös blir det ju problem ifall man har alltför dyrt boende/lån.

Fick dock en riktig drömbostad, ganska stor lägenhet med solig balkong och ca 100m till kolonilotter.

Åsa S
0

Kan även lägga till att är man så ung som 24år rekommenderar jag att börja spara pengar både i vanlig bank och JAK. Man behöver en insats och lyckas man få ihop medlemspoäng i JAK får man räntefria lån längre fram vilket kan vara bra ifall man ser att låneräntorna stiger på de vanliga bankerna. Själv tog jag lån i bank eftersom det blev bråttom och de gav mig lånelöfte men om 2år då jag kan skriva om mina lån kommer jag troligtvis flytta över en del av lånen till JAK.

Lumac
0

Jag tycker det är fel att kalla lånen i JAK räntefria. De kanske inte tar ut ränta i traditionell mening men de har avgifter, och dessa avgifter blir större i takt med att man lånar mer. Låter misstänkt likt ränta eller?

För att kunna jämföra JAK med andra banker bör man räkna ut den effektiva årsräntan, som inkluderar avgifter, och då har JAK en ränta på åtminstone 3-4%. Dessutom måste man komma ihåg att man går miste om räntan på sina sparpengar om man har dem hos JAK.

WinterPrince
0

Vad är JAK?

Hur funkar det att låna med borgen?

Åsa S
0

En kooperativt medlemsägd bank utan ränta(varken inlåning eller utlåning, man betalar dock medlemsavgift och administrativa hanteringen av lånet och liknande), startade i protest mot bankernas girighet har funnits många år (sedan 1965) har ca 18000 medlemmar. Det som är ganska speciellt är att lånar man ex. 100 000 blir man automatiskt tvungen att spara 100000kr så när lånet är betalt så har man 100000kr på kontot och avgiften per månad blir ändå inte så mycket mer än vad bankerna brukar ta för bara lånet och ju mer poäng man sparat ihop innan man tar ett lån desto lägre blir månadskostnaden.

Man kan kontakta JAK och få mera info ifall man funderar på att bli medlem

http://www.jak.se/

Visst om man räknar om avgifterna till räntor hos JAK ligger det på 3-4% och det kommer de göra även då bankernas räntor stiger och de är redan en bra bit över 3% om några år är jag inte förvånad om de är 5-6% hos bankerna och då är det ju bra mycket bättre med JAKs 3-4%. Därför jag tror jag kommer flytta över del av lån om 2år "räntorna" lär vara bätt4re där då än hos bankerna.

Engående borgen, på Nordea har de slutat med borgenärer fick jag reda på då jag skulle låna, man kan ha en medsökande dock ex. förälder som kan stå för del av lånet ifall man inte får låna hela summan själv.

Lumac
0

Det är säkert tidvis att låna billigare hos JAK, men än så länge lånar jag billigare hos min bank. Dessutom har jag tjänat ganska bra pengar på att kunna investera mina övriga pengar istället för att tvingas spara dem utan ränta hos JAK. Så även om jag skulle betala några procent mer i låneränta hos min bank kommer jag troligtvis att tjäna pengar på det i längden.

Mitt råd blir fortsatt att man ska jämföra JAKs effektiva ränta med andra bankers, inte tro på påståenden om att lånen där är räntefria, samt att man ska undersöka hur mycket man förlorar på ett räntefritt konto för sparade hos JAK jämfört med att investera pengarna på annat sätt.

En borgenär är den person eller aktör som lånat ut pengar, dvs oftast banken. En borgensman är någon som går i borgen för en låntagare.

Hawknestgrove
1

Gå aldrig i borgen!!!! Oavsett släktskap. det är inte för inte det heter, att den som går i borgen han går i sorgen….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[sakring]
0

Förkortningen JAK betyder Jord, Arbete och Kapital.